Тоймч бичиж байна | Дахиад л метроны сураг


11-р сарын 2
10 цаг 00 минут

       Улаанбаатарчууд хэзээ нэг цагт метрогоор зорчих нь зорчих л байх. Хуучин дарга нараас ч ийм амлалт өгч байсан. Шинэ мэр ч бас “чихэнд чимэгтэй” ийм сураг дуулгалаа. Нийслэл хотын шинэхэн дарга Х.Нямбаатар “Ирэх онд Улаанбаатар хотод гурван шугам бүхий метроны төсөл хэрэгжүүлэхээр ажиллаж байна. БНХАУ-тай хэлэлцээ хийнэ” хэмээн мэдэгдлээ. Ирэх онд гэдэг ер нь баримжаа муутай илэрхийлэл л дээ. 2024 онд уу, ер нь л түүний дараа ирэх аль нэг жилд үү гэдэг тодорхой бус.

Хотын экс мэр Э.Бат-Үүлийн үед метротой болох шахаад нийслэлчүүд “ам мэхэнд” унаад дууссан. Д.Сумъяабазар дарга ч метротой болно оо л гэж ирсэн. Японы талтай эхний уулзалтуудаа ч хийсэн байх. Тэгж явтал ковид гараад мөрөөдөл дууссан.

Уг нь Э. Бат-Үүл даргын үед метроны ажил эхэлсэн бол өдийд 70 орчим хувьтай явж байж мэдэхээр байлаа. Уг нь метроны ажлаа эхлээд авбал “Мянганы зам Мянгуужингийн зам” гэж хочлуулж байгаад аймгуудаа нийслэлтэй асфальтан замаар холбоод авсан шиг хотынхоо дөрвөн захыг холбож болно л доо.

Харин Х.Нямбаатар дарга их л өөдрөг төсөөлөлтэй яваагаа дуулгалаа. Түүний мэдэгдсэнээр ирэх онд Улаанбаатар хотод гурван шугам бүхий метроны төсөл хэрэгжүүлэхээр ажиллаж байгаа ажээ. Бүр хэдхэн хоногийн дараа буюу 11 дүгээр сарын 15-наас эхлэн метро болон тойрог хурдны замын чиглэлээр БНХАУ-ын төрийн өмчит компаниудтай хэлэлцээрийн ширээний ард суух гэж байгаа юм байна. Эхний ээлжинд гурван байршилд метроны шугам байгуулах судалгаа хийгээд явж байгааг хэллээ. Үүнд Их тойрууг тойруулаад Үйлдвэрчний эвлэлийн гудамж, Долоон буудлаас Яармагийн товчоо хүртэл метроны шугам байгуулахаар болжээ.

Хэлэлцээ амжилттай болбол уг бүтээн байгуулалтын ажил эхлэх бөгөөд хэлэлцээ хийсний дараа гаднаас зөвлөх үйлчилгээ авч төсөвт өртөг, бусад ажлыг хийхээр төлөвлөжээ.

Нэвтэрхий толиос үзвэл метро нь газар доор хонгилоор явдаг, газрын түвшний болон газар дээрх тулгуур багана бүхий төмөр зам дээгүүр явдаг гэх гурван төрлийнх байдаг ажээ.

Хэдэн жилийн өмнө гаргасан “Улаанбаатар метроны үндсэн санаа” гэсэн төлөвлөгөө байдаг. Тэр нь Энхтайваны өргөн чөлөөг дагуулан Толгойтоос Амгалан хүртэл 17.640 км урттай, өртөө хоорондын зай нь 1,356 км, гүүрэн болоод газар доорх, газрын түвшний гэсэн дээрх гурван төрлийг багтаахаар тусгажээ. Уг төлөвлөгөөнд “Доогуур нь автомашин зорчих боломжтой гүүрэн хэлбэрийн өртөө нь тулгуур баганын өндөр 5.5 м-с багагүй, метроны замын байрлах өндөр,төмөр замын бүтцэд тавигдах орон зайн шаардлага, өртөөний гол танхимын шалны байрлах түвшин зэргийг бодолцож авто замын түвшнээс 15 м өндөрт байгуулна.

Өртөөний доогуур автомашин зорчихгүй гүүрэн хэлбэрийн өртөө нь нэгдүгээр давхарт өртөөний гол танхим, хоёрдугаар давхарт бууж суух тавцан байрлахаар тооцож, авто замын түвшнээс 9 м өндөрт барина.

Газар доорх өртөө нь газар доорх нэгдүгээр давхарт өртөөний гол танхим, газар доорх хоёрдугаар давхарт бууж суух тавцан гэсэн хоёр давхар бүтэцтэй төлөвлөж, авто замын түвшнээс доош 5-6 метрийн гүнд нүхэн гарц болон газар доорх байгууламж барих орон зайг гаргаж, гол танхим, тавцанг авто замын түвшнээс доош 17 м гүнд барина” гэжээ.

Метроны шугам байгуулахад дор хаяж 17-20 метрийн гүнд шугам, шугам сэлгэх өртөө, буудлуудыг байгуулж таарна. Наана гэж бодоход 15 метрийн гүн хэрэгтэй. Газар доорх гүний уурхай маягийн байгууламж хийж байж шугамаа тавьж, сэлгэх өртөө, буудлуудаа барина гэсэн үг л дээ.

Тиймээс метро барих гэдэг тийм ч амархан хийчихдэг нүхэн гарц биш юм.  Газар доогуур хийдэг цэвэр бохир усны зэрэг шугам сүлжээний ажилтай харьцуулах ч юм биш. Ядаж л зам дээр тунасан үерийн усаа зайлуулах төхөөрөмж хийчихэж чаддаггүй улс шүү дээ, бид.

Хятадууд газар доогуур гарц гаргах, хонгил барих, метроны шугам тавихдаа гаргуун ч нэг хоёр жилийн дотор цэмбийтэл бүтээж амжихгүй байх. Газар дээр ил Дархан-Улаанбаатарын замыг шинэчилж тавих гэж өчнөөн жил болдог байж газар доогуур маш гүнзгий туннель гаргаж, түүн дотроо төмөр зам тавьж, метро явуулна гэдэг хэдхэн сарын ажил огт биш. Нөхцөл боломж нь бүрдээд 2024 онд ажлаа эхлүүлбэл сайн хэрэг. Харин ашиглалтад орох хугацаа алс шүү гэдгийг иргэддээ ойлгуулбал зүгээр. Тэгэхгүй бол иргэдэд 2024 ондоо метрогоо бариад зорчоод эхлэх нь гэх хүлээлт үүсээд, удаад ирэхээр мөнөөх л бухимдлаа илэрхийлж таарна. Үүний учрыг энэ чиглэлийн инженерүүд л иргэдэд ойлгуулж, бас тэр ажлыг хийж хэрэгжүүлэхэд чиглэл өгч чадах учраас хот удирдахад улстөрч, хуульчдаас гадна маш сайн инженерийн баг хэрэгтэй гээд байгаа юм.

Эх сурвалж: ӨГЛӨӨНИЙ СОНИН


АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд analiz.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан бөгөөд мөн IP хаяг ил гарсан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэл бичих





Шинэ мэдээ

УИХ-ын дарга Н.Учрал Элчин сайд Ричард Буанган-ыг хүлээн авч уулзлаа12 сар 10. 16:35“Цемент шохой” ХХК-д учирсан 3,4 тэрбум төгрөгийн хохирлыг нөхөн төлүүллээ12 сар 10. 16:30ТБХ: Үл хөдлөх хөрөнгө борлуулахад төлдөг 2.0 хувийн татварыг хүчингүй болгохтой холбоотой “Засгийн газарт чиглэл өгөх тухай” тогтоолын төслийг хэлэлцэхийг дэмжлээ12 сар 10. 16:26Улсын хоёрдугаар төв эмнэлэг ирэх оноос амьд донороос бөөр шилжүүлэн суулгана12 сар 10. 16:22Нүүрсний экспорт 79 сая тоннд хүрч биржийн арилжаа идэвхжив12 сар 10. 16:19УИХ-ын дарга, гишүүд “Чингис хаан” одонт Академич С.Нарангэрэлд хүндэтгэл үзүүллээ12 сар 10. 16:15У.Хүрэлсүх: Хүний эрхийг хангах үндэсний хөтөлбөрийг шинэчлэн сайжруулах шаардлагатай12 сар 10. 16:11Гашуунсухайт боомтын авто тээврийн зохион байгуулалтыг сайжруулж, нүүрсний экспортыг нэмэгдүүлнэ12 сар 10. 16:08Байнгын хороодын хамтарсан хуралдаанаар “Тогтоолд нэмэлт оруулах тухай” төслийн эцсийн хэлэлцүүлгийг хийлээ12 сар 10. 13:45Төсвийн ерөнхийлөн захирагч нарт орлого бүрдүүлэлтийг сайжруулж, зардлаа танах дараах үүрэг чиглэлийг өглөө12 сар 10. 13:41Томуу, томуу төст өвчин “Улсын хэмжээний дэгдэлт”-ийн түвшинд байна12 сар 10. 12:25АИ-92 автобензиний импорт, тээвэрлэлтийн нөхцөл байдал12 сар 10. 12:21Тендер зарлалгүйгээр 178 сая төгрөгийн санхүүжилт олгосон хэрэг шүүхэд шилжлээ12 сар 10. 12:18Цалин, тэтгэвэр, хүүхдийн мөнгийг эн тэргүүнд санхүүжүүлэхийг чиглэл болгов12 сар 10. 12:12Австрали хүүхдүүдэд нийгмийн сүлжээг хориглосон анхны улс боллоо12 сар 10. 10:26УИХ-ын дарга Н.Учрал Элчин сайд Шэнь Миньжюанийг хүлээн авч уулзав12 сар 10. 10:13ӨБХ: Тэтгэвэр, тэтгэврийн зээлийн талаар өргөдөл гаргасан ахмадуудад хариу өгөхөөр боллоо12 сар 10. 10:03Оюу толгой дахь эрх ашгийн “трио” ба “Рио Тинто”-гийн нео-импераилизм12 сар 10. 9:35УИХ-ын дарга Н.Учрал Элчин сайд А.Н.Евсиковыг хүлээн авч уулзлаа12 сар 10. 9:27Хувь нийлүүлэгчдийн гэрээний талаар болон Оюу толгой төслөөс Монгол Улсын хүртэх өгөөжийн талаарх нотлох баримтуудыг шинжлэн судална12 сар 10. 9:24Авлигатай тэмцэх үндэсний хөтөлбөрийн хэрэгжилтийг эрчимжүүлэх Ажлын хэсгийн хурал боллоо12 сар 10. 9:20Цаг агаар: Улаанбаатарт өдөртөө 16 хэм хүйтэн12 сар 10. 9:17Гүйлгээнд хүчин төгөлдөр бус дурсгалын 100,000 төгрөгийн дэвсгэрт гаргалаа12 сар 9. 17:32Дотоодын старт апуудыг дэмжин хөгжүүлэх санал дэвшүүллээ12 сар 9. 16:10ХЗБХ: Ажлын хэсгүүд байгуулж, ШЕЗ-ийн шүүгч бус гишүүнд нэр дэвшигчидтэй хийх томилгооны сонсголыг энэ сарын 24-ний өдөр зохион байгуулахаар товлов12 сар 9. 16:05Ц.Баатархүү: Монгол Улс нүүрсний асар их баялагтай атлаа Хятадаас 1 тонн хагас коксыг 1 сая 130 мянган төгрөгөөр авч байна12 сар 9. 16:02Цагаан ордонд UFC-ийн аваргын төлөөх тулаанууд болно12 сар 9. 15:57ЭЗБХ: “Харбины” гэрээ буюу УИХ-ын 2024 оны 58 дугаар тогтоолын талаар хяналт, шалгалт хийх Түр хороо байгуулахыг дэмжив12 сар 9. 15:52Төв талбайн сүлд модны гэрлийг маргааш 19:00 цагт асаана12 сар 9. 15:46Хилийн боомтуудын XII сард ажиллах цагийн хуваарь12 сар 9. 12:35
Эхлэл  Редакцын бодлого  Холбоо барих
ANALIZ.MN © 2025 он. Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан.