Г.Дамдинням: Төрийн хамгийн том хулгай төмөр зам дээр явжээ


12-р сарын 11
9 цаг 53 минут

        УИХ-ын гишүүн Г.Дамдиннямтай цаг үеийн асуудлаар ярилцлаа.

-Бид төмөр замын бүтээн байгуулалт, түүний ач холбогдлын талаар өнгөрсөн хугацаанд хангалттай ярьсан.  Гэвч энэ бүтээн байгуулалт аудит дүгнэлтээр маш их зөрчил, дутагдалтай гарчээ.  Дүгнэлтийг зарим байнгын хороогоор хэлэлцсэн.  Удахгүй УИХ дээр яригдах байх.  Таны хувьд төмөр замын аудитын дүгнэлтийг нүүрсний сонсголоор хэлэлцэх нь зүйтэй гэсэн байр, суурь илэрхийлж байсан. Энэ байр сууриндаа хэвээрээ байгаа юу?

-Тийм ээ. Монголчууд бид сүүлийн 10 гаруй жил алдагдсан боломжийн талаар ярьж байна.  Нүүрсний хулгайд оролцсон, нэр холбогдсон эрх бүхий хүмүүс Монгол Улсын хөгжлийг хэдэн жилээр хойш нь шидчихэв. Энэ тухай өнөөдөр дахиад ярих нь. Мөн бидний яриад байгаа энэ олон хулгайн хамгийн том нь төмөр зам дээр явагджээ.  Үүнийг Төрийн аудитын байгууллага шалгаж, судлаад ил гаргаад ирлээ.  Улсын Ерөнхий аудитор Ш.Наранчимэгээс  “Тавантолгой-Гашуунсухайт,  Тавантолгой-Зүүнбаян” чиглэлийн төмөр замын бүтээн байгуулалтад хийсэн дүгнэлтүүдийг ирүүлсэн.  Гэвч бүтээн байгуулалт гэхэд хэцүү. Маш их хулгай шингэсэн байгаа нь харамсалтай байна. Нүүрсний хулгайн асуудал өнгөрсөн оны яг өдийд яригдаж, иргэд төв талбайд гарч нэг сар орчим эсэргүүцлээ илэрхийлсэн. Парламент энэ дагуу өөрийн чиг үүргийн Төрийн аудитын байгууллагад  төмөр замын бүтээн байгуулалтыг шалгах чиглэл өгсөн.  Аудитын байгууллага шуурхай ажиллаж, нэг жилийн хугацаанд дүгнэлтээ танилцууллаа.  Өнөөдөр нэг нь хулгай хийсэн, нөгөө хийгээгүй гээд л бие бие рүүгээ дайрдаг болж.   Баримттай нягтлан шалгах хэрэгтэй.  Тэгвэл энэ хэрэг дээр аудитын байгууллага хулгай хийсэн баримтуудыг дүгнэлт хэлбэрээр гаргаад өглөө. Энэ дүгнэлтийг УИХ зүгээр хараад сонсоод өнгөрөх асуудал огт биш.  Бүтээн байгуулалт хэрэгтэй юу гэвэл хэрэгтэй. Төмөр зам ч хэрэгтэй.  Гэхдээ ямар үнээр хэдэн төгрөгөөр барих юм. Өнөөдөр нэг ширхэг хуушуурыг 2000 төгрөгөөр чамд өгнө гэж гэрээ хийчихээд мөнгийг нь чамаас гаргуулаад дөрөв нугалж ашиг унагаад төрд шахчихаж байна.  Энэ шударга уу, энэ чинь хулгай шүү дээ.  Ийм л хулгай төмөр зам дээр явжээ. Төмөр замын бүтээн байгуулалтад анх төсөвлөж байсан тооцооноос 3-4 дахин их хөрөнгө зарцуулсан. Гэвч одоогоор бүтээн байгуулалтын ажил дуусаагүй байна.  Мөн аудитын дүгнэлтэд, эрх зүйн зохицуулалт тодорхойгүй байдлаар бүтээн байгуулалтад  ЗХЖШ-ыг  ерөнхий гүйцэтгэгчээр шууд сонгон шалгаруулсан. Шууд худалдан авалтуудыг хийсэн.  Энэ нь тендер зарлахгүй, нэрлэсэн үнээр  худалдан авалтуудыг хийгээд явчихсан гэсэн үг.  Ингэхээр бодит үнийн худалдан авалт байхгүй.   Тавантолгой-Гашуунсухайтын төмөр замыг анх 950 гаруй тэрбум төгрөгөөр хийнэ гэж байсан бол 3.4 ихнаяд зарцуулаад одоо дуусаагүй, холбогдоогүй мухар төмөр зам.  Ойрын ирээдүйд үр дүнгээ өгөх боломжгүй гэж мөн дүгнэжээ.   Мөн Монголын ард түмэн “Эрдэнэс Тавантолгой”-н 1072 ширхэг хувьцаатай.  Хувьцаа эзэмшигчдээс асуухгүйгээр бүтээн байгуулалтыг эхлүүлж,  ногдол ашгийн мөнгийг нь тийшээ захиран зарцуулж хулгайлсан ийм л том хулгай бол төмөр замын бүтээн байгуулалтын хулгай болжээ.

-Энэ асуудлыг тухайн үед парламент ч хэлэлцээгүй бил үү?

-Хэлэлцээгүй.  Ард түмний төлөөлөл болсон парламент ядаж хэлэлцэн шийдвэр гаргах байсан.   Гэвч “Эрдэнэс Тавантолгой” ХК-ийн ТУЗ гэсэн хэдэн хүн шийдээд, ард түмний ногдол ашгийн мөнгийг хулгайлах боломжийг олгосон. Төмөр замын бүтээн байгуулалт хэрэгтэй байсан уу гэвэл, хэрэгтэй байсан.  Гэхдээ үүнийг хэдэн төгрөгөөр хийгээд хэдийг нь хулгай хийчихэв гэдэг асуудал хяналт шалгалтаар ил болчихлоо.  Хулгайч хүмүүс их аргатай л даа.  Төмөр замтай болж байж бид цаашаа явна гэдэг зүйл яриад  л цаагуураа  гуя дагуулж, хүзүү гэдэг шиг хулгайгаа хийчихсэн байгаа юм.

-Түр хорооноос нүүрсний сонсгол зохион байгуулж байна.  Ирэх долоо хоногт “Эрдэнэс Тавантолгой” ХК-ийн борлуулалт, худалдан авалттай холбоотой асуудлаар хоёр дахь шатны сонсголоор хэлэлцэнэ.  Та нүүрсний сонсголоор төмөр замын бүтээн байгуулалтын асуудлыг хэлэлцэх ёстой гэж үзэж байгаа.  Хэр боломжтой вэ?

-Нүүрсний сонсгол ид явагдаж байна.   Олон нийт үүнийг шаардах нь гарцаагүй шүү дээ.  “Эрдэнэс Тавантолгой” ХК-ийн төмөр замын бүтээн байгуулалт нэрээр хийсэн худалдан авалтууд,  тээвэр хийсэн компаниуд, мөн хувьцааны ногдол ашиг, орлогоор нь, нүүрсээр тооцоо хийсэн нууц, оффтейк гэрээнүүд байна.  Энэ хулгайг бид ярих ёстой.  Аудитын дүгнэлт яагаад ингэж гарав гэдгийг ярьж, нягтлах ёстой. Цаашлаад хуулийн байгууллагууд аудитын дүгнэлтийг үндэслэн, шалгах ёстой.  Төрд хулгай  гаарснаас болоод Монгол Улсын хөгжил хэдэн жилээр хойшоо ухарч байна.  Алдагдсан боломжийн тухай бид яриад л байх юм уу.  Энэ боломжийг хулгайлсан хүмүүс нь ил тод байж л байна шүү дээ. Наад зах нь өнөөдөр бид төмөр замуудаа зөв зохистойгоор  нь бариад дууссан бол эдийн засгийн хүндрэлийг ажрахгүй л даван туулах байлаа.

-Аудитын байгууллага олон асуудалд дүгнэлт гаргадаг.  Гэвч “Шүдгүй арслан шиг байна”  гэх яриа өмнө нь чуулганы танхимд хүртэл яригдаж байсан.  Үнэхээр бид энэ дүгнэлтийн дагуу үр дүнд хүрч чадах уу. Та хэр итгэлтэй байна вэ?

-Аудитын байгууллагын дүгнэлт хууль, эрх зүйн акт, баримт мөн үү гэвэл мөн.  Энэ дүгнэлтийн дагуу хуулийн байгууллагууд шалгаад явах нь зүйтэй.  Энэ процесс явж байгаа гэж найдаж байна.  Үйлдвэржилтийн байнгын хорооны хуралдаанаар “Тавантолгой-Зүүнбаян” чиглэлийн төмөр замын аудитын дүгнэлтийг хэлэлцээд дууссан.  Удахгүй “Тавантолгой-Гашуунсухайт”-ын чиглэлийн дүгнэлтийг  хэлэлцэнэ.  Би гишүүнийхээ хувьд энэ  байр сууринаасаа ухрахгүй, шахаж шаардаж ажиллана.  Ер нь Төмөр замын хулгайтай холбоотой сонсголыг нүүрсний сонсголоос тусад нь зохион байгуулсан ч болохоор их том хулгайн сэдэв шүү.  “Таван толгой” ХК-д явагдсан хамгийн том хулгай төмөр замын бүтээн байгуулалтын хулгай шүү.

-Тавантолгой-Зүүнбаянгийн чиглэлийг та эдийн засгийн хувьд хэр үр өгөөжтэй гэж хардаг вэ.   Төмөр зам анх баригдаж эхлэхэд чиглэл дээр хүмүүс нэлээд маргаан үүсгэж байсан шүү дээ?

-Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр зам бол зайлшгүй.  Тавантолгой-Зүүнбаянгийн чиглэл ч байж болох хувилбар.  Гэхдээ ямар царигаар юм, эдийн засгийн судалгаа, үр өгөөж хэр вэ, ямар өртгөөр босох юм гээд бүх зүйл нь ил тод байх ёстой.  Төмөр зам хэрэгтэй гэсэн далбаан дор өөрсдийгөө хамгаалж, хулгай хийгээд нуугдаад гарч болохгүй биз дээ.

-Иргэдэд 1072 хувьцааны ногдол ашиг тараана, тараахгүй гэж их ярьдаг. Өнгөрсөн хугацаанд иргэдэд очих ногдол ашгийг төмөр замаар дамжуулаад хулгайлчихлаа гэдгийг таны ярианаас ойлголоо.  Аудитын дүгнэлтэд ч байгаа.   Ер нь олон нийтийн энэ хувьцааны орлого, зарлагад хяналт тавих субъект байхгүй юм байна. Тийм үү?

-Өнгөрсөн ч гэлээ хяналт шалгалтын процесс эхэлсэн.  Маш том мөнгөн дүнтэй, маш их хугацаа орсон бүтээн байгуулалт. Үндэсний аудит ямар ч гэсэн нэг жилийн хугацаанд шалгаад зөрчлүүдийг гаргаад ирсэн.   Одоо бодит баримт дээр тулгуурласан асуудал яригдана. Аливаа хулгайн асуудлыг шуугианаар яриад үр дүн муутай байгааг өнгөрсөн жилүүдэд харлаа.   Харин цаасан дээр байгаа баримт, хийсэн төмөр зам нь байхад  үр дүн гарах байх.  Үнэхээр аудитын дүгнэлт худлаа гэж байгаа бол Төрийн хяналт шалгалтын байгууллагаа шалгах хэрэгтэй.

-УИХ-ын Хяналт шалгалтын тухай хуулийн дагуу Түр хороо байгуулагдаж, нээлттэй сонсгол зохион байгуулдаг болсон.  Өмнө нь Хөгжлийн банкны зээлтэй холбоотой сонсгол болсон бол одоо нүүрсний хулгайн асуудлыг хэлэлцэж байна. Түр хорооны сонсголууд хэр үр дүнтэй болж байна вэ?

-Парламентын засаглал хөгжсөн улс орнуудад байдаг тогтолцоо.  Манай улс Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийн дагуу холбогдох хуулиудад өөрчлөлт оруулж, энэ тогтолцоог бий болгосон.  Энэ бол маш зөв эрх зүйн орчин.  Олон нийт мэдэх эрхтэй.  Парламент өөрөө олон нийтийн төлөөллийн байгууллага.  Дээрх асуудлуудыг дэлгэж, нээлттэй хэлэлцэх нь УИХ-ын нэг үүрэг. Тэр үүргээ л биелүүлж байна.   Олон нийт нүдтэй л дээ.  Хэн нь хулгай хийсэн байна, яасан байна гэдгийг хараад л сууж байгаа.    Аливаа том хэргүүд хууль хяналтын байгууллага дээр очихоороо мөрдөн  байцаалтын нууц нэрийн ард юу болж байгаа нь мэдэгдэхгүй алга болчихдог.   Хуулийн хүрээнд ажиллаж байгааг ойлгож байна.  Гэхдээ ерөнхий утгаар нь энэ яг юу болчихов гэдэг зүйлийг бодитоор нь харуулахад энэ сонсголууд маш том үр дүн өгч байгаа.

-АН-ын бүлгээс цар тахлын үеийн санхүүгийн зарцуулалт дээр сонсгол хийхээр нэлээд ажилласан.  Гэвч амжилттай болоогүй.  Одоо ногоон автобусны асуудалд сонсгол хийхээр гишүүдээс гарын үсэг цуглуулж байгаа.  Та дэмжсэн үү?

-Надад дэмжээд гарын үсгээ зураач гэсэн хүсэлт орж ирээгүй.  Ногоон автобусны сонсголыг дэмжих үү гэвэл дэмжинэ.  Энэ  хэрэг бол хүн итгэхийн аргагүй заваан хэрэг ш дээ.   Ер нь  засаглалыг сайжруулдаг нэг том зүйл бол ил тод байдал, олон нийтийн хяналт шүү дээ.  Парламент бол олон нийтийн өмнөөс шийдвэр гаргадаг, хууль баталдаг байгууллага.  Тэгэхээр бүхнийг нийтийн өмнө ил тод гаргаад ярих л ёстой.

-Энэ парламентын бүрэн эрхийн хугацаа дуусах дөхөж байна.  Та Боловсрол, шинжлэх ухаан, спортын байнгын хорооны даргаар ажиллаж байхдаа Боловсролын ерөнхий хуулийг хэлэлцүүлэн батлуулсан.  Хууль хэрэгжиж, эхнээсээ үр дүнгээ өгч байх шиг байна.  “PISA”-гаар  үнэлгээ хийлгэх асуудлыг хуульд тусгасан байсан уу?

-Тийм ээ. Би  УИХ-ын гишүүнээр сонгогдон орж ирэхдээ боловсролын тогтолцоог шинэчилнэ гэсэн амлалтыг иргэд сонгогчиддоо өгч байсан.  Энэхүү зорилгоо эрх зүйн хүрээнд биелүүлж чадсан.  Өнгөрсөн 33 жилийн хугацаанд боловсролын тогтолцоонд өөрчлөлт ороогүй байсан.  Харин энэ удаа сургуулийн өмнөх боловсролоос ерөнхий боловсрол,  Ерөнхий боловсролоос дээд боловсрол, тэгээд насан туршийн боловсрол, мэргэжлийн боловсрол гээд энэ салбарын эрх зүйг цогцоор нь шинэчилсэн.  Үүний үр дүнд Монголын боловсролыг олон улсын түвшинд үнэлүүлж, бид хаана явж байгаагаа харлаа. Үүний цаана Монгол Улсын хөгжлийн түвшин  ямар байгаа зураглал ч давхар гарлаа.  Бид математикийн хичээлээр гэхэд дэлхийн дундажаас 2.5, Азийн дундажаас 1.5 дахин хойно явж байна.   Улаанбаатар, аймгийн төв, сумдууд гурван өөр түвшинд байна.  Өмнө  нь боловсролын салбарын яг юу нь муу, юу нь сайн, хаана нь зохицуулалт хэрэгтэй  байгааг  мэддэггүй байсан.  Судалж, хэмжиж, чадаж байж дараа нь бид хаана ажиллах ёстойгоо мэднэ шүү дээ.  Тэр ч утгаараа “PISA” буюу  олон улсын эдийн засгийн хамтын ажиллагааны  байгууллагын үнэлгээг багц хуулийн шинэчлэлийн хүрээнд оруулж ирсэн.  Монголын боловсролын салбар гурван жил тутамд энэ үнэлгээнд орох юм.  Мөн боловсролын хуулийн шинэчлэлийн хүрээнд багшлах боловсон хүчнээ эрс дэмжиж байна.   2024 оны төсөв дээр хуулийн өөрчлөлтийн дагуух төсвийг оруулж баталсан.  Удахгүй хуулийн хэрэгжилт үр дүнгээ өгч эхэлнэ.

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин


АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд analiz.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан бөгөөд мөн IP хаяг ил гарсан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэл бичих





Шинэ мэдээ

Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх төрийн албан хаагчдад мэндчилгээ дэвшүүллээ7 сар 3. 18:50Банкны тухай, Автотээврийн тухай, Жолоочийн даатгалын тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслүүдийн анхны хэлэлцүүлгийг хийв7 сар 3. 18:47Үндсэн хуулийн цэцийн 2025 оны 06 дугаар дүгнэлтийг хүлээн зөвшөөрөхийг дэмжиж, бие даасан хуулийн төслийг боловсруулах ажлын хэсэг байгууллаа7 сар 3. 18:44“Нээлттэй парламент: Эксперт” ахмад үеэс туршлага солилцох “Туршлага бол хүч” уриатай хөтөлбөрийн нээлт боллоо7 сар 3. 18:40Замын хөдөлгөөний аюулгүй байдлын тухай, Зөрчлийн тухай, Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслүүдийн анхны хэлэлцүүлгийг хийв7 сар 3. 18:37Төсвийн тогтвортой байдлын тухай хуульд нэмэлт оруулах тухай хуулийн төслийг өргөн мэдүүллээ7 сар 3. 18:33Замын хөдөлгөөний аюулгүй байдлын тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг өргөн мэдүүллээ7 сар 3. 18:30УИХ-ын дэд дарга Х.Булгантуяа: Орчин цагийн төрийн удирдлагын 30 жилийн туршлага, ололт амжилт, сургамжид тулгуурлан хүн төвт үзэл баримтал бүхий төрийн албыг хөгжүүлнэ7 сар 3. 18:28Ч.Төгсдэлгэр: Иргэдийн хүсэлтийн дагуу амьдрах орчныг сайжруулах ажлыг үе шаттай хийнэ7 сар 3. 18:233х3 сагсан бөмбөгийн тамирчид болон дасгалжуулагчид Гавьяат тамирчин цол, медаль хүртээлээ7 сар 3. 0:16Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тодотголын төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ7 сар 3. 0:12Эрчим хүчний тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн хэлэлцүүлгээс УИХ дахь АН-ын бүлэг завсарлага авлаа7 сар 3. 0:102024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл, төсвийн тодотголын төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийв7 сар 3. 0:07Боловсролын ерөнхий хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг өргөн мэдүүллээ7 сар 3. 0:03Хотын дарга Х.Нямбаатар Монголын 3x3 сагсан бөмбөгийн Үндэсний шигшээ багийн тамирчдад орон сууцны батламж гардууллаа7 сар 3. 0:00Ч.Төгсдэлгэр: Авто зогсоолын хүртээмжийг нэмэгдүүлэхдээ эхний ээлжид оршин суугчдын саналыг авах нь зүйтэй7 сар 2. 23:57У.Өнөрцэцэг: “Саруул” захын хойно гарааш буулгаж, чөлөөлсөн талбайг авто зогсоол, явган хүний зам болгон тохижуулж байна7 сар 2. 23:54Багшийн дээдийн уулзвараас Бөхийн өргөө хүртэлх замыг хааж, шинэчилнэ7 сар 2. 23:52Зайсангийн эцсийн уулзварт Хан-Уул дүүргээс такси үйлчилгээ эрхлэгчдэд зориулан барьсан авто замын арлыг татан буулгана7 сар 2. 23:50“Дээлтэй Монгол” наадам энэ сарын 8-нд болно7 сар 2. 23:47Төсвийн гүйцэтгэл болон Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ7 сар 1. 23:382024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл болон 2025 оны төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийв Улсын Их Хурлын Инновац, цахим бодлогын байнгын хорооны өнөөдрийн (2025.07.01) хуралдаан 16 цаг 52 минутад гишүүдийн 63.6 хувийн ирцтэйгээр эхэлж, гурван асуудал хэлэлцэхээр тогтов. Монгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл, Засгийн газрын 2024 оны санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан болон “Монгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл батлах тухай” Улсын Их Хурлын тогтоолын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Сангийн сайд Б.Жавхлан танилцуулга хийлээ. Монгол Улсын нэгдсэн төсвийн тэнцвэржүүлсэн орлого ба тусламжийн дүн 2024 онд 29 их наяд 670 тэрбум төгрөг, нийт зарлага ба цэвэр зээлийн дүн 30 их наяд 591 тэрбум төгрөг, нэгдсэн төсвийн тэнцвэржүүлсэн нийт тэнцэл 2 их наяд 451 тэрбум төгрөгөөр сайжирч, 920 тэрбум төгрөгийн алдагдалтай гарсан ба сүүлийн 3 жил дараалан төсвийн алдагдлыг үе шаттайгаар бууруулж ажилласан гэв. Mонгол Улсын нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл, Засгийн газрын санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд тус Байнгын хороонд харьяалагдах Монгол Улсын Тэргүүн шадар сайд бөгөөд Эдийн засаг, хөгжлийн сайд, Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын багцын нийт 51 байгууллагын төсвийн гүйцэтгэл, санхүүгийн тайланг нэгтгэн гаргасан байна. Улсын төсвийн гүйцэтгэлээр тус Байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын нийт зарлага болон цэвэр зээлийн дүн 211 тэрбум төгрөгийн гүйцэтгэл гарч, үүнээс урсгал зардалд 148.7 тэрбум төгрөг, хөрөнгийн зардалд 62.5 тэрбум төгрөгийг зарцуулжээ. Улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтаар 2024 онд тус Байнгын хороонд харьяалагдах 2 төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн 17 төсөл, арга хэмжээнд 122.5 тэрбум төгрөгийн санхүүжилтийг олгож, гүйцэтгэл 53.3 хувьтай гарсан гэв. Үргэлжлүүлэн Байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан, төсвийн гүйцэтгэл болон улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтын үр дүнд хийсэн аудитын дүгнэлтийг Монгол Улсын Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцуулав. Инновац, цахим бодлогын байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан, төсвийн гүйцэтгэлд хийсэн аудитын талаар тоймлон танилцуулав. Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудын 2024 оны санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд 14 тайлан нэгтгэгдсэнээс 10 байгууллагын санхүүгийн тайланд дүгнэлт гаргаж, 3 байгууллагыг түүвэрт хамруулжээ. Өргөн нэвтрүүлэг хөгжүүлэх сан тайлант онд гүйцэтгэл гараагүй байна. Аудитаар төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд ‘’Хязгаарлалттай‘’, харьяа 5 байгууллагад “Өөрчлөлтгүй”, 5 байгууллагад ‘’Хязгаарлалттай‘’ дүгнэлт өгчээ. Тэргүүн Шадар сайд бөгөөд Эдийн засаг, хөгжлийн сайдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудын 2024 оны санхүүгийн тайланд 36 тайлан нэгтгэснээс 16 байгууллагын санхүүгийн тайланд дүгнэлт гаргаж, 19 байгууллагыг түүвэрт хамрууллаа. “Хөгжлийн банк” ХХК-д төрийн аудит дүгнэлт гаргаагүй гэв. Аудитаар төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн санхүүгийн тайлан нэгтгэсэн тайланд ‘’Хязгаарлалттай‘’, харьяа 13 байгууллагад “Өөрчлөлтгүй”, 3 байгууллагад ‘’Хязгаарлалттай‘’ дүгнэлт өгсөн байна. Дээр дурдсан аудитын дүгнэлтээс үндэслэн анхаарал хандуулах дараах асуудлуудыг Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцууллаа. Төрийн үйлчилгээний e-mongolia цахим үйлчилгээний нэгдсэн порталыг санхүүгийн тайланд бүртгэх, цаашид хөгжүүлэлтийн зардлыг капиталжуулах асуудлыг шийдвэрлэх; Бүх нийтийн үйлчилгээний үүргийн сангаас олгосон санхүүжилт нь татаасны хэлбэрт шилжиж байгаад анхаарч тус сангийн үйл ажиллагаа, хөрөнгийн зарцуулалтад дүн шинжилгээ хийж, сангийн эх үүсвэрийг дэд бүтэц бүтээн байгуулалтад чиглүүлж, улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтын ачааллыг бууруулах асуудлыг анхаарахыг танилцууллаа. Улсын төсвийн хөрөнгө оруулалт болон Бүх нийтийн үйлчилгээний үүргийн сангийн хөрөнгөөр бэлтгэсэн бусад эргэлтийн хөрөнгө дансанд бүртгэлтэй хөрөнгийг ашиглагч байгууллагад шилжүүлэх талаар үе шаттай арга хэмжээ авч ажиллах; Худалдан авах ажиллагаа болон Шилэн дансны тухай хуулийн хэрэгжилтийг бүрэн хангах болон төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын хэрэгжүүлсэн хөтөлбөр, хөтөлбөрийн үр дүн, чанар, тоон хэмжээг төсвийн гүйцэтгэлтэй уялдуулан хяналт шинжилгээ, үнэлгээ хийж баталгаажуулах шаардлагатай гэв. Төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудад хэрэгжүүлэх дотоод хяналтыг сайжруулах, төрийн аудитын байгууллагаас хүргүүлсэн шийдвэрийн хэрэгжилтийг бүрэн хангуулах үр дүнтэй арга хэмжээ авч хэрэгжүүлэхэд анхаарах хэрэгтэй байгааг Ерөнхий аудитор хуралдаанд танилцуулсан. Сангийн сайдын илтгэл, аудитын дээрх дүгнэлттэй холбогдуулан гишүүд асуулт асуух, үг хэлэх шаардлагагүй хэмээн үзсэн тус төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, холбогдох санал, дүгнэлтээ Төсвийн зарлагын хяналтын дэд хороонд хүргүүлэхээр шийдвэрлэв. Дараа нь Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Үндэсний баялгийн сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Нийгмийн даатгалын сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Эрүүл мэндийн даатгалын сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ. Улсын Их Хурлын гишүүн, Засгийн газрын гишүүн, Сангийн сайд Б.Жавхлан төслүүдийн талаар танилцуулсан. Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын багцын 2025 оны батлагдсан нийт төсөв 118.4 тэрбум төгрөгөөс 79.6 тэрбум төгрөг болж хөрөнгийн зардлаас 12.4 тэрбум төгрөг, урсгал зардлаас 26.5 тэрбум төгрөг нийт 38.9 тэрбум төгрөг буюу 32.8 хувь буурсан байна. Монгол Улсын хөгжлийн 2026 оны төлөвлөгөөнд туссан төрийн албаны реформын шинэчлэлийн хүрээнд багш, эмчээс бусад төрийн албан хаагчдын орон тоог 9 хувиар бууруулахаар төлөвлөсний дагуу салбарын хэмжээнд нийт 540 орон тоо батлагдсанаас 50 орон тоог бууруулахаар төлөвлөсөн гэлээ. Дараа нь Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төсөл нь Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хуулийн 23 дугаар зүйлд заасан шаардлагыг хангасан гэж дүгнэсэн талаарх аудитын дүгнэлтийг Монгол Улсын Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцуулсан. Хуулийн төсөлд тус Байнгын хороонд хамаарах төсвийн хоёр ерөнхийлөн захирагчийн төсөвт төвлөрүүлэх орлогыг өмнөх төсвөөс өөрчлөлтгүй, зарлагыг 53.9 тэрбум төгрөгөөр бууруулахаар төлөвлөжээ. Байнгын хорооны хуралдаанаар энэхүү төслийг хэлэлцэн шийдвэрлэхдээ дараах асуудалд анхаарал хандуулахыг Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн санал болгов. Төрийн албан хаагчдын тоог чиг үүргийн давхардал, ажлын байрны ачаалалд бүрэн шинжилгээ хийлгүйгээр нийгэм, эдийн засгийн нөхцөл байдалтай уялдуулан бүх ТЕЗ нарын орон тоог жигд 9 хувиар бууруулахаар тооцсон нь төрийн үйлчилгээний чанар хүртээмжийг бууруулж болзошгүй. Иймд ТЕЗ-д өөрийн хариуцсан салбартаа чиг үүргийн шинжилгээ, ажлын байрны ба бүтээмжийн үнэлгээг хийсний үндсэн дээр ажлын ачааллыг оновчтой хуваарилах зорилгоор харьяа байгууллагуудын орон тоонд зохицуулалт хийх эрхийг олгохыг анхаарахыг хүсэв. Төсвийн тодотголтой хамт өргөн мэдүүлсэн Улсын Их Хурлын тогтоолын төсөлд “2025, 2026 оны төсвийн жилд өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгох болон хүндэтгэн үзэх бусад шалтгаанаар чөлөөлөгдсөн орон тоонд нөхөн томилгоо хийхгүй байх, шинээр ажлын чиг үүрэг, албан тушаалын орон тоо бий болгохгүй байх, ажлын байрны ачааллыг нягтруулах зэргээр цалин хөлсний зардлыг хэмнэх” гэж заажээ. Энэ нь чиг үүргийн судалгааг хийсний үндсэн дээр ажлын ачааллыг нягтруулж орон тоогоо зорилтот түвшин хүртэл нэгэнт бууруулсан байгууллагад сул орон тоонд нөхөн томилгоо хийхгүй байх нь тухайн байгууллагын хэвийн үйл ажиллагааг алдагдуулах, үндсэн чиг үүргээ хэрэгжүүлэх боломжгүй нөхцөл байдал үүсгэх эрсдэл байгааг анхаарч үзэхийг дүгнэлтээр санал болгожээ. Төсвийн ерөнхийлөн захирагч нар сул орон тооноос бусад цомхотголд орж буй албан хаагчдад Төрийн албаны тухай хуулийн 62.1.4-т заасны дагуу ажлаас чөлөөлөгдсөний 3 сарын цалинтай тэнцэх хэмжээний нэг удаагийн тэтгэмжийн зардал шаардагдахаар байгааг энэ хуулийн төслийн хэлцүүлгийн явцад гарц шийдэл олох хэрэгтэйг мөн дурдсан. Дээрх саналуудаас гадна төсөвт тодотгол хийх нөхцөл үүссэн тохиолдолд төрийн аудитын байгууллагаас аудитын үйл ажиллагааны үе шатны стандартын дагуу хянаж, дүгнэлт гаргахад цаг хугацааны хувьд хязгаарлагдмал байх тохиолдол байнга гарч байгааг анхааралдаа авч, дүгнэлт гарган Улсын Их Хуралд хүргүүлэх зохистой хугацааг Төсвийн тухай хуульд тусгаж өгөх шаардлагатай байгааг хэллээ. Байнгын хорооны эрхлэх асуудлын хүрээнд Улсын Их Хурлын гишүүн Ч.Номин, Ж.Золжаргал, Т.Мөнхсайхан нар асуулт асууж, ажлын хэсгээс хариулт, тайлбар, мэдээлэл авав. Дараа нь Байнгын хорооны гишүүд төсвийн тодотголтой холбогдуулан зарчмын зөрүүтэй санал гаргах шаардлагагүй хэмээн үзсэн тул холбогдох төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг явуулсан талаарх санал, дүгнэлтээ Төсвийн байнгын хороонд хүргүүлэхээр боллоо. Нийслэлийн цахим шилжилтийн төслүүдийн талаарх мэдээллийг нийслэлийн Засаг даргын орлогч Т.Даваадалай танилцуулсан юм. Улаанбаатар хотод 2025 оны байдлаар цахим шилжилтийн нийт 8 төсөл арга хэмжээ хэрэгжиж байгаа аж. Улаанбаатар хотын теле камерын нэгдсэн төв байгуулах, авто замыг бүрэн камержуулах төсөл хөтөлбөрийн хүрээнд нийслэлийн хэмжээнд шинээр байгуулагдсан нэгдсэн төв болон 9 дүүрэгт теле камерын хяналтын дэд төвүүдийг байгуулж, өндөр хурдны интернэтээр холбожээ. Төвийн 6 дүүрэг нь 40 гегабайт, алсын 3 дүүрэг 100 мегабайтын урсгалаар холбогдсон. Төслийн гүйцэтгэл 97 хувьтай байгаа гэв. Нийслэл дэх автозамын 176 уулзварын 150 дээр төсөл хэрэгжсэнээс 145 нь хэвийн ажиллаж байгаа юм байна. Харин цахилгааны болон шилэн кабелийн гэмтлийн улмаас 5 уулзвар дээр ажил үргэлжилж байгаа гэв. Камержуулсан 150 уулзвар дээр замын хөдөлгөөний 10 төрлийн зөрчлийг илрүүлдэг талаар танилцууллаа. Хоёр дахь төсөл буюу нийтийн тээврийн цахим шилжилтийн талаар мэдээлэл хийлээ. Улаанбаатар хотын хэмжээнд нийтийн тээврийн салбарын томоохон цахим шилжилтийг хийж байгаа хэмээн тодотгоод нийтийн тээвэрт зөвхөн картаар зорчих бус, олон улсын болон дотоодын бүхий л банкны картаар зорчих боломжтой болгожээ. Мөн аппликэйшн ашиглаж төлбөр төлөхөөс гадна шаардлагатай мэдээллээ авах боломжийг бүрдүүлсэн гэв. Нийтийн тээврийн парк шинэчлэлтйг хүрээнд хүн тоологч камер, зорчигч, жолоочийн хяналтын камер, жолоочийн зөрчлийн хянах, дотор хяналтын камерууд, бодит цаг хугацаагаар тухайн автобуснуудыг хянах урд, арын хяналтын камер гэх зэрэг 10-12 хяналтын төхөөрөмжөөр тоногложээ. Үргэлжлүүлэн нийслэлийн Засаг даргын орлогч Т.Даваадалай Улаанбаатар дата центр төслийг танилцуулах үеэр төслүүдийн төсөвт өртөг, хугацаа, зардлын тооцоо гэх зэргийг тодруулах шаардлагын хүрээнд мэдээллийг хойшлууллаа. Үүгээр өнөөдрийн хуралдаан өндөрлөсөн юм хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээлэв.7 сар 1. 23:33Монгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл, 2025 оны төсвийн тодотголын төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Байнгын хорооны тогтоолуудыг баталлаа7 сар 1. 23:27Нийтээр тэмдэглэх баярын болон тэмдэглэлт өдрүүдийн тухай хуульд нэмэлт оруулах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэхийг дэмжлээ7 сар 1. 23:20“Нээлттэй парламент” дадлагажих хөтөлбөрт хамрагдсан оюутнууд батламжаа гардан авлаа7 сар 1. 23:15Нийгмийн даатгалын үндэсний зөвлөлийн гишүүнд нэр дэвшигчийн сонсгол боллоо7 сар 1. 23:11Монгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэлийг хэлэлцэж, Байнгын хорооны тогтоолын төслийг батлав7 сар 1. 23:05“Сэлбэ хотын бүтээн байгуулалтад олон улсаас босгосон 500 сая ам.долларыг үр ашиггүй хадгалсан” гэдэг үндэслэлгүй” гэв7 сар 1. 23:01Үндэсний их баяр наадмын бэлтгэл 80 хувьтай үргэлжилж байна7 сар 1. 22:57Үндэсний их баяр наадмын худалдаа, үйлчилгээний зөвшөөрлийн хүсэлтийг цахимаар авч эхэллээ7 сар 1. 22:53
Эхлэл  Редакцын бодлого  Холбоо барих
ANALIZ.MN © 2025 он. Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан.