С.Өнөрсайхан: Эрүүл мэндийн боловсрол олгох нь Монголд төдийгүй дэлхийн улс орнуудын тулгамдсан асуудлын нэг болоод байна


5-р сарын 24
11 цаг 29 минут

       ЭМЯ, НЭМҮТ хамтран “Нийгмийн эрүүл мэндийг дэмжих жил”-ийн нээлтийн өдөрлөгийг өчигдөр Сүхбаатарын талбайд зохион байгууллаа. Нийслэлийн эрүүл мэндийн байгууллагуудын төлөөлөл тэргүүтэй давхардсан тоогоор 30 гаруй албан байгууллага иргэдэд эмнэлгийн анхан шатны тусламж үйлчилгээ үзүүлж, зөвлөгөө мэдээлэл өгч байлаа.

Түүнчлэн дэлхий нийтэд жил бүр 41 сая хүн халдварт бус өвчний улмаас нас барж, нийт нас баралтын шалтгааны 74 хувийг эзэлж байгаа бөгөөд хяналт, урьдчилан сэргийлэлтийн үр дүнтэй арга хэмжээ авч хэрэгжүүлэхгүй бол 2030 он гэхэд нас баралтын тоо 52 саяд хүрэх тооцооллыг ДЭМБ-аас гаргажээ. Халдварт бус өвчнийг үүсгэх анхдагч эрсдэлт хүчин зүйлс нь зохисгүй хооллолт, архи, тамхины хэрэглээ, хөдөлгөөний хомсдол зэрэг аж. Эдгээр өдөр тутмын амьдралын буруу зан үйл нь цаашид илүүдэл жин, таргалалт, цусны даралт ихсэлт, цусан дахь өөх тосны хэвийн бус агууламж, цусны сахарын хэмжээ ихсэх зэрэг завсрын хүчин зүйл байдлаар илэрч, улмаар өвчлөл, нас баралтад хүргэдэг байна.

Энэ үеэр НЭМҮТ-ийн захирал, доктор, дэд профессор С.Өнөрсайханаас зарим зүйлийг тодрууллаа.

-Энэхүү өдөрлөгийг зохион байгуулах гол зорилго юу вэ?

-Монгол Улсад 2024 оны нэгдүгээр сард “Нийгмийн эрүүл мэндийн тусламж үйлчилгээний тухай” анхдагч хуулийг баталсантай холбоотойгоор энэ жилийг “Нийгмийн эрүүл мэндийг дэмжих жил” болгон зарлаад нээлттэй хаалганы өдөрлөгийг зохион байгуулж байна. Энэхүү өдөрлөгийн гол зорилго нь Эрүүл мэндийн салбар хүнийг өвдсөн хойно нь оношлох бус, өвдөхөөс нь өмнө урьдчилан сэргийлэхэд чиглэсэн үйл ажиллагааны ач холбогдлыг иргэдэд таниулахад оршиж байна.

-Нийгмийн эрүүл мэндэд тулгамдаж буй ямар асуудал байна вэ?

-Таван эрсдэлт хүчин зүйлийн нөлөөнд үндэслэн 2003 оноос хойш хийсэн 20 гаруй жилийн судалгаанаас үзэхэд 16-59 насны нийт хүн амын дөрөвхөн хувь нь эрсдэлгүйд тооцогдож байна. Үлдсэн 96 хувь нь ямар нэгэн эрсдэлтэй бүлэгт хамаарч байна. Энэ нь нийгмийг хамарсан, сэтгэл зовоосон асуудал болж байна.

Яагаад Нийгмийн эрүүл мэндийн асуудал чухал болов гэхээр Монгол Улс халдварт бус өвчлөлөөс сэргийлж чадвал 70-80 хувь хүртэл цаг зуурын нас баралтыг бууруулах боломжтой байгаад юм. Халдварт бус өвчинд артерийн даралт ихсэх, цус өтгөрөх, цусны даралт ихсэх, амьсгалын замын өвчлөл, чихрийн шижин өвчнүүд орж байна.

-Нийгмийн эрүүл мэндийн тухай хуулийн ач холбогдлыг тодорхойлбол?

-Нийгмийн эрүүл мэндийн тусламж үйлчилгээний хуулиар хэн юу хийх, ямар хариуцлага хүлээх зэргийг тодорхой болгож өгсөн. Нийгмийн эрүүл мэнд гэдэг ганц Эрүүл мэндийн салбарын асуудал биш л дээ. Хүний зан чанарын 55 хувь нь тухайн хүний эерэг, сөрөг хандлагаас бий болдог. Тэр зан үйлийг засахын тулд бүхий л салбарын оролцоо чухал нөлөөтэй. Энэ хуулиар үүнийг мөн баталгаажуулж өглөө. Арван жилийн дараа ч юмуу хүн амынхаа тодорхой хувийг халдварт бус өвчний эрсдэлгүй болгох, нас баралтын тоог бууруулах, эрүүл мэндийн салбарын ачааллыг бууруулахад энэ хуулийн үйл ажиллагааны чиглэл оршиж байна. Өвдсөн хойноо бус урьдчилан сэргийлж, эрүүл мэндийн байгууллагад ханддаг болох эрүүл мэндийн боловсролыг ойрын жилүүдэд ард иргэдэд олгох нь чухал юм.

Гэхдээ өмнө нь хэрэгждэггүй л байсан болохоос биш Эрүүл мэндийн тухай хуульд Эрүүл мэндийн, Нийгмийн эрүүл мэндийн тусламж үйлчилгээ гэсэн хоёр ангилал байсан. Нийгмийн эрүүл мэндийн тусламж үйлчилгээ тэргүүлэх чиглэлтэй байна. Энэ үйл ажиллагаа нь тандах, судлах, дэмжлэгт орчин бий болгох, эрүүл мэндийн боловсрол олгох энэ асуудлууд руу чиглэнэ гэж заасан байдаг. Одоо бие даасан хуультай болсон нь энэ чиглэлийг хөгжүүлэх бүрэн боломж нээгдлээ гэж харж байна.

Эрүүл мэндийн боловсрол олгох нь Монголд төдийгүй дэлхийн улс орнуудын тулгамдсан асуудлын нэг болоод байна.

-Нийгмийн эрүүл мэнд гэж яг юуг хэлж байна вэ?

-1929 оноос хойш Нийгмийн эрүүл мэндийн тодорхойлолтод хамт олон, хувь хүн, иргэн, олон нийтийг аливаа өвчлөлөөс урьдчилан сэргийлэх, хүчин зүйлүүдийг нь тогтоох, эрсдлийг нь бууруулахад чиглэсэн найман төрлийн арга хэмжээг хэлдэг. Олон нийт, сайн дур, нийгмийн эрүүл мэндийн ажилтнуудын оролцоотойгоор Нийгмийн эрүүл мэндийн асуудлуудыг шийдээд явах боломжтой.

-Иргэдэд Нийгмийн эрүүл мэндийн талаарх ойлголт хэр байна вэ?

-Ковидын дараа хүмүүс эрүүл мэнд маань миний гарт байна гэдэг ойлголттой болж эхэлсэн. Хүн гаднаас орж ирээд гараа угаадаг байх, олон нийтийн газар явахдаа амны хаалт хэрэглэх, өөрөө урьдчилан сэргийлж чадвал эрүүл байж болох юм гэдэг ойлголт бий болж буй. Харин үүнийг нь ахин дахин сануулж, хэлэхгүй бол манайхан мартаад байна.

Г.Болор: Тамхинаас шууд гарахад таны эрүүл мэндэд ямарч нөлөө үзүүлэхгүй

Хан-Уул дүүргийн Эрүүл мэндийн төвийн сэтгэл зүйч Г.Болортой ярилцлаа.

-Нийгмийн эрүүл мэндийн тусламж үйлчилгээнд юуг хамруулан үзэж байна вэ?

-Нийгмийн эрүүл мэндийн тусламж үйлчилгээнд тухайн хүний бие махбодоос гадна нийгэм, сэтгэл зүйн асуудлыг хамруулж үзэж байгаа. Нийгмийн эрүүл мэнд дээрээ тулгуурлаад манайх “Эрүүл монгол хүн” хөдөлгөөний хүрээнд Сэтгэцийн эрүүл мэндийн төвдөө шинэ тасаг нээн ажиллаж байна. Архи болон нойргүйдэл, мэдрэлийн ядаргаанд орсон сэтгэл зүйн тулгамдсан асуудалтай хүмүүстээ эмийн болон эмийн бус эмчилгээнүүдийг хийгээд явж байна. Эмийн эмчилгээ гэдэг нь эм тариа, эмийн бус эмчилгээнд сэтгэл заслын ганцаарчилсан болон бүлгийн эмчилгээнүүд явагддаг. Эмчилгээ хийлгэсэн хүмүүстэйгээ эргэж байнгын холбоотой байж, архины хамаарал нь дахисан эсэхэд ч анхаарал тавин ажиллаж байна.

Тамхинаас гарах нэрийдлээр электрон тамхийг хүмүүс их хэрэглэх боллоо. Энэ нь сэтгэл зүйн байдалтай холбоотой юу?

-Олон улсын эрдэмтдийн судалгаанаас харахад электрон тамхинд агуулагдах никотин нь арай өндөр, улам донтуулах, цаашлаад хүний эрүүл мэндэд илүү сөрөг нөлөө үзүүлж, уушги, зүрхний өвчлөлийг нэмэгдүүлэх нөхцөл бий болгохыг үгүйсгэхгүй. Мөн энэ хоёр тамхи хоёулаа хүний эрүүл мэндэд сөрөг нөлөөтэй гэдгийг эрдэмтэд баталчихсан байна.

Янжуур тамхинаас гарахын тулд электрон тамхийг бүү татаарай. Тамхийг хаях сэтгэл зүйн асуудлаа шийдэхийн тулд сэтгэл зүйчид хандаарай гэж хэлмээр байна. Нийгэмд болон танд тулгамдаж буй сэтгэл зүйн ямар асуудал байна. Түүнээс болж өөрийгөө түр хугацаанд тайвшруулахын тулд тамхи татаад байгаа эсэхдээ дүгнэлт хийх хэрэгтэй. Тамхинаас шууд гарахад таны эрүүл мэндэд ямар ч хор нөлөө үзүүлэхгүй.

-Электрон тамхи татдаг хүмүүсийн хувьд үүнээс гарах магадлал хэр байна вэ?

-Хэр сэтгэл зүйн асуудалтайгаа нүүр тулж чаддаг хүн бэ, өөрөө тамхинаас гарах хэр хүсэл эрмэлзэлтэй байна гэдгээс хамаарна. Түүнээс биш та одоо тамхинаас гар гээд гарчихдаг ч асуудал биш л дээ.

-Сэтгэл зүйн асуудлууд гэлээ. Ямар, ямар сэтгэл зүйн тулгамдсан асуудлууд байна вэ?

-Нийгмийн стресс, айдас, түгшүүр, гэр бүлийн асуудлууд байна. Эдгээр асуудлуудаас болоод архи болон дэлгэцийн донтолт ихсээд байна. Гэр бүлийн уур амьсгал эерэг байлаа гэж бодоход гараад л хотын түгжрэлийн асуудалтай нүүр тулж байна.

-Нийгмийн сэтгэл зүйг яаж сайжруулах вэ?

-Нийгмээрээ сэтгэцийн эрүүл мэнддээ анхаарч эерэг байх хэрэгтэй. Ямар нэгэн тохиолдлоор сэтгэл зүйч нь өөрөө ч стресстэх нөхцөлд амьдарч байна. Байнгын спорт, уран зураг, йогт явах зэргээр өөрийнхөө сонирхлоо бий болгож, сөрөг зүйлсээс хол байх хэрэгтэй.

-Олон сар жилээр зээл төлж явах нь хүмүүсийн сэтгэл зүйд хэр нөлөө үзүүлэх вэ?

-Энэ бол сэтгэл зүйн тулгамдсан асуудлуудын нэг. Байр авъя гэхээр үнэтэй. Байртай болох, эсвэл ямар нэг санхүүгийн асуудлаа шийдвэрлэхийн тулд хүмүүс ихэвчлэн банкнаас урт хугацааны зээл авч байна. Үүнээсээ болоод зарим нь их стресст орж байна. Нэг хэсэг нь зээлээ төлөхийн тулд гадагшаа явах асуудал ч бий. Байнгын зээлээ бодох, магадгүй ажлаас халшрах хам шинжид орчихоод, үргэлжлүүлэн ажлаа хийх зэрэг нь маш их стресстүүлдэг.

-Сэтггэл зүйчид хүмүүс хэр хандаж байна вэ?

-Түрүү жилээс бүр өөсрдийгөө судлаад, надад сэтгэл зүйч хэрэгтэй гэж үзээд хүмүүс их хандах болсон. Одоогоор дүүрэг бүрт нэг, нэг сэтгэл зүйч ажиллаж байна. Боловсон хүчний асуудал дутагдаж байна. Мэдрэлийн ядаргаа, сэтгэл түгшилт, нойргүйдэлд орсон хүмүүс ихэвчлэн үзүүлж байна.

Н.Наранцацрал: Бөөрний үрэвсэл нь судаснарийсч, даралтихсэх шалтгаанболж байна

Түүнчлэн П.Шастины нэрэмжит Улсын гуравдугаар төв эмнэлгийн их эмч Н.Наранцацралтай ярилцлаа.

-Нийгмийн эрүүл мэндийн тулгамдсан асуудалд зүрх судасны өвчин тэргүүлэх байр суурийг эзэлсээр байна. Энэ талаар тодруулахгүй юу?

-Сүүлийн 20 жилд зүрх судасны өвчин тав дахин нэмэгдсэн гэж үздэг. Халдварын бус өвчлөл, нас баралтын тэргүүлэх шалтгаант зүрх судасны өвчинд холестрин өндөр байх, цус өтгөн байх, артерийн даралт өндөр байх хүчин зүйлүүд нөлөөлж байна. Зүрх судасны өвчний суурийг нь даралт ихсэлт тэргүүлж байна. Даралт нь тархи болоод зүрхэнд хүндрэл учруулж байна.

-Зүрх судасны өвчний гол шалтгаан юу вэ?

-Амьдралын хэвшил, хооллолттой шууд холбоотой. Хүнсэндээ жимс, ногоо их хэрэглэж чадахгүй, мах гурилыг түлхүү хэрэглэж байгаа нь амьдралын боломж, цалин хангамжтай ч холбож үзэж болно. Мөн архи, тамхины хэтрүүлэн хэрэглээ, стресс бухимдал, хөдөлгөөний дутагдал гээд олон хүчин зүйлүүд нөлөөлж байна. Өнөөдөр /өчигдөр/ 100 гаруй хүнд үзлэг хийхэд 10 гаруй хүний л жин, даралт гээд бусад үзүүлэлтүүд нь хэвийн байна.

Монгол хүний судасны хатуурал есөн наснаас эхэлдэг гэж үздэг. Энэ нь даралт ихсэх өвчнийг бий болгоод байна. Бага насандаа хоолойны ангина, шүдний өвчлөлөөр өвдөж, доороосоо их даарснаасаа болоод хүмүүс бөөрний үрэвсэлтэй болсон байдаг. Энэхүү үрэвслээс болоод судас нарийсч, даралт ихэсдэг. Зүрх судасны өвчин тэр энэ гэх юм байхгүй, залуужих хандлагатай болсон.

-Даралтаа ихэсдгийг хүмүүс яаж мэдэх боломжтой вэ?

-Долоо хоногт хоёр удаа даралтаа үзэхийг хүмүүст зөвлөдөг. Тохиолдлоор даралтаа үзэхэд 130-аас дээш байвал өөрийгөө даралт ихтэйд тооцож болно. Урьдчилан сэргийлэх үзлэг Улс орон даяар явагдаж байна. Даралтаа тодорхойлуулаад юунаас болоод ихсэж байгаа шалтгааныг олох ёстой. Хүзүү хөших, толгой өвдөх зэргээс гадна ямар ч шинж тэмдэггүй даралт нь ихсээд явж буй хүн ч байдаг. Өөх тос, стресс, нойргүйдэл, эсвэл цус өтгөрснөөс болж, даралт ихэссэн эсэхийг тодруулан түүнд таарсан эмчилгээг хийлгэх нь зүйтэй юм. Ганц даралтны эм уугаад даралтаа эмчилчихлээ гэж ойлгож болохгүй.

-Зүрх судасны өвчлөлөөр нас барагсдын гол хүндрэл нь юу вэ?

-Зүрхэнд хүндрэл өгөхийг шигдээс, тархинд хүндрэл учруулахыг харвалт гэж нэрлэдэг. Дийлэнх шалтгаан нь судасны нарийсал, хатууралтай. Цус өтгөрүүлдэг тамхи, өөх тосны хэрэглээгээ хянадаггүй. Урьдчилан сэргийлэх үзлэгтээ ороод өөрийгөө эрсдэлээс хамгаалдаг баймаар байна. Гүзээтэй залуус гэнэт л тамираар хичээллэж, сагс тоглосноос зүрх нь тухайн үедээ хэт ачаалал авснаас болж зогсох тохиолдол байна. Энэ мэтчилэн зүрх судасны өвчлөлөө урьдчилан оношлуулж, эмчлүүлээгүйгээс үүдэлтэй гэнэтийн олон шалтгаант тохиолдлууд байна.

-Зүрх судасны өвчлөлийг хэрхэн багасгах вэ?

-Эрүүл мэндийн боловсролыг дээшлүүлэх чиглэлээр тодорхой ажлууд хийгдэж эхлээд явж байна. Монгол хүний гүндүүгүй монгол занг халж, өөрөө өөрийнхөө эрүүл мэндэд анхаарлаа хандуулж, хүн бүр урьдчилан сэргийлэх үзлэгтээ орох хэрэгтэй.

 

Эх сурвалж: Л.Минжмаа DNN.mn


АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд analiz.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан бөгөөд мөн IP хаяг ил гарсан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэл бичих





Шинэ мэдээ

Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх төрийн албан хаагчдад мэндчилгээ дэвшүүллээ7 сар 3. 18:50Банкны тухай, Автотээврийн тухай, Жолоочийн даатгалын тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслүүдийн анхны хэлэлцүүлгийг хийв7 сар 3. 18:47Үндсэн хуулийн цэцийн 2025 оны 06 дугаар дүгнэлтийг хүлээн зөвшөөрөхийг дэмжиж, бие даасан хуулийн төслийг боловсруулах ажлын хэсэг байгууллаа7 сар 3. 18:44“Нээлттэй парламент: Эксперт” ахмад үеэс туршлага солилцох “Туршлага бол хүч” уриатай хөтөлбөрийн нээлт боллоо7 сар 3. 18:40Замын хөдөлгөөний аюулгүй байдлын тухай, Зөрчлийн тухай, Зөрчил шалган шийдвэрлэх тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслүүдийн анхны хэлэлцүүлгийг хийв7 сар 3. 18:37Төсвийн тогтвортой байдлын тухай хуульд нэмэлт оруулах тухай хуулийн төслийг өргөн мэдүүллээ7 сар 3. 18:33Замын хөдөлгөөний аюулгүй байдлын тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг өргөн мэдүүллээ7 сар 3. 18:30УИХ-ын дэд дарга Х.Булгантуяа: Орчин цагийн төрийн удирдлагын 30 жилийн туршлага, ололт амжилт, сургамжид тулгуурлан хүн төвт үзэл баримтал бүхий төрийн албыг хөгжүүлнэ7 сар 3. 18:28Ч.Төгсдэлгэр: Иргэдийн хүсэлтийн дагуу амьдрах орчныг сайжруулах ажлыг үе шаттай хийнэ7 сар 3. 18:233х3 сагсан бөмбөгийн тамирчид болон дасгалжуулагчид Гавьяат тамирчин цол, медаль хүртээлээ7 сар 3. 0:16Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тодотголын төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ7 сар 3. 0:12Эрчим хүчний тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийн хэлэлцүүлгээс УИХ дахь АН-ын бүлэг завсарлага авлаа7 сар 3. 0:102024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл, төсвийн тодотголын төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийв7 сар 3. 0:07Боловсролын ерөнхий хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг өргөн мэдүүллээ7 сар 3. 0:03Хотын дарга Х.Нямбаатар Монголын 3x3 сагсан бөмбөгийн Үндэсний шигшээ багийн тамирчдад орон сууцны батламж гардууллаа7 сар 3. 0:00Ч.Төгсдэлгэр: Авто зогсоолын хүртээмжийг нэмэгдүүлэхдээ эхний ээлжид оршин суугчдын саналыг авах нь зүйтэй7 сар 2. 23:57У.Өнөрцэцэг: “Саруул” захын хойно гарааш буулгаж, чөлөөлсөн талбайг авто зогсоол, явган хүний зам болгон тохижуулж байна7 сар 2. 23:54Багшийн дээдийн уулзвараас Бөхийн өргөө хүртэлх замыг хааж, шинэчилнэ7 сар 2. 23:52Зайсангийн эцсийн уулзварт Хан-Уул дүүргээс такси үйлчилгээ эрхлэгчдэд зориулан барьсан авто замын арлыг татан буулгана7 сар 2. 23:50“Дээлтэй Монгол” наадам энэ сарын 8-нд болно7 сар 2. 23:47Төсвийн гүйцэтгэл болон Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ7 сар 1. 23:382024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл болон 2025 оны төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийв Улсын Их Хурлын Инновац, цахим бодлогын байнгын хорооны өнөөдрийн (2025.07.01) хуралдаан 16 цаг 52 минутад гишүүдийн 63.6 хувийн ирцтэйгээр эхэлж, гурван асуудал хэлэлцэхээр тогтов. Монгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл, Засгийн газрын 2024 оны санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан болон “Монгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл батлах тухай” Улсын Их Хурлын тогтоолын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Сангийн сайд Б.Жавхлан танилцуулга хийлээ. Монгол Улсын нэгдсэн төсвийн тэнцвэржүүлсэн орлого ба тусламжийн дүн 2024 онд 29 их наяд 670 тэрбум төгрөг, нийт зарлага ба цэвэр зээлийн дүн 30 их наяд 591 тэрбум төгрөг, нэгдсэн төсвийн тэнцвэржүүлсэн нийт тэнцэл 2 их наяд 451 тэрбум төгрөгөөр сайжирч, 920 тэрбум төгрөгийн алдагдалтай гарсан ба сүүлийн 3 жил дараалан төсвийн алдагдлыг үе шаттайгаар бууруулж ажилласан гэв. Mонгол Улсын нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл, Засгийн газрын санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд тус Байнгын хороонд харьяалагдах Монгол Улсын Тэргүүн шадар сайд бөгөөд Эдийн засаг, хөгжлийн сайд, Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын багцын нийт 51 байгууллагын төсвийн гүйцэтгэл, санхүүгийн тайланг нэгтгэн гаргасан байна. Улсын төсвийн гүйцэтгэлээр тус Байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын нийт зарлага болон цэвэр зээлийн дүн 211 тэрбум төгрөгийн гүйцэтгэл гарч, үүнээс урсгал зардалд 148.7 тэрбум төгрөг, хөрөнгийн зардалд 62.5 тэрбум төгрөгийг зарцуулжээ. Улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтаар 2024 онд тус Байнгын хороонд харьяалагдах 2 төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн 17 төсөл, арга хэмжээнд 122.5 тэрбум төгрөгийн санхүүжилтийг олгож, гүйцэтгэл 53.3 хувьтай гарсан гэв. Үргэлжлүүлэн Байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан, төсвийн гүйцэтгэл болон улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтын үр дүнд хийсэн аудитын дүгнэлтийг Монгол Улсын Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцуулав. Инновац, цахим бодлогын байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан, төсвийн гүйцэтгэлд хийсэн аудитын талаар тоймлон танилцуулав. Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудын 2024 оны санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд 14 тайлан нэгтгэгдсэнээс 10 байгууллагын санхүүгийн тайланд дүгнэлт гаргаж, 3 байгууллагыг түүвэрт хамруулжээ. Өргөн нэвтрүүлэг хөгжүүлэх сан тайлант онд гүйцэтгэл гараагүй байна. Аудитаар төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд ‘’Хязгаарлалттай‘’, харьяа 5 байгууллагад “Өөрчлөлтгүй”, 5 байгууллагад ‘’Хязгаарлалттай‘’ дүгнэлт өгчээ. Тэргүүн Шадар сайд бөгөөд Эдийн засаг, хөгжлийн сайдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудын 2024 оны санхүүгийн тайланд 36 тайлан нэгтгэснээс 16 байгууллагын санхүүгийн тайланд дүгнэлт гаргаж, 19 байгууллагыг түүвэрт хамрууллаа. “Хөгжлийн банк” ХХК-д төрийн аудит дүгнэлт гаргаагүй гэв. Аудитаар төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн санхүүгийн тайлан нэгтгэсэн тайланд ‘’Хязгаарлалттай‘’, харьяа 13 байгууллагад “Өөрчлөлтгүй”, 3 байгууллагад ‘’Хязгаарлалттай‘’ дүгнэлт өгсөн байна. Дээр дурдсан аудитын дүгнэлтээс үндэслэн анхаарал хандуулах дараах асуудлуудыг Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцууллаа. Төрийн үйлчилгээний e-mongolia цахим үйлчилгээний нэгдсэн порталыг санхүүгийн тайланд бүртгэх, цаашид хөгжүүлэлтийн зардлыг капиталжуулах асуудлыг шийдвэрлэх; Бүх нийтийн үйлчилгээний үүргийн сангаас олгосон санхүүжилт нь татаасны хэлбэрт шилжиж байгаад анхаарч тус сангийн үйл ажиллагаа, хөрөнгийн зарцуулалтад дүн шинжилгээ хийж, сангийн эх үүсвэрийг дэд бүтэц бүтээн байгуулалтад чиглүүлж, улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтын ачааллыг бууруулах асуудлыг анхаарахыг танилцууллаа. Улсын төсвийн хөрөнгө оруулалт болон Бүх нийтийн үйлчилгээний үүргийн сангийн хөрөнгөөр бэлтгэсэн бусад эргэлтийн хөрөнгө дансанд бүртгэлтэй хөрөнгийг ашиглагч байгууллагад шилжүүлэх талаар үе шаттай арга хэмжээ авч ажиллах; Худалдан авах ажиллагаа болон Шилэн дансны тухай хуулийн хэрэгжилтийг бүрэн хангах болон төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын хэрэгжүүлсэн хөтөлбөр, хөтөлбөрийн үр дүн, чанар, тоон хэмжээг төсвийн гүйцэтгэлтэй уялдуулан хяналт шинжилгээ, үнэлгээ хийж баталгаажуулах шаардлагатай гэв. Төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудад хэрэгжүүлэх дотоод хяналтыг сайжруулах, төрийн аудитын байгууллагаас хүргүүлсэн шийдвэрийн хэрэгжилтийг бүрэн хангуулах үр дүнтэй арга хэмжээ авч хэрэгжүүлэхэд анхаарах хэрэгтэй байгааг Ерөнхий аудитор хуралдаанд танилцуулсан. Сангийн сайдын илтгэл, аудитын дээрх дүгнэлттэй холбогдуулан гишүүд асуулт асуух, үг хэлэх шаардлагагүй хэмээн үзсэн тус төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, холбогдох санал, дүгнэлтээ Төсвийн зарлагын хяналтын дэд хороонд хүргүүлэхээр шийдвэрлэв. Дараа нь Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Үндэсний баялгийн сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Нийгмийн даатгалын сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Эрүүл мэндийн даатгалын сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ. Улсын Их Хурлын гишүүн, Засгийн газрын гишүүн, Сангийн сайд Б.Жавхлан төслүүдийн талаар танилцуулсан. Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын багцын 2025 оны батлагдсан нийт төсөв 118.4 тэрбум төгрөгөөс 79.6 тэрбум төгрөг болж хөрөнгийн зардлаас 12.4 тэрбум төгрөг, урсгал зардлаас 26.5 тэрбум төгрөг нийт 38.9 тэрбум төгрөг буюу 32.8 хувь буурсан байна. Монгол Улсын хөгжлийн 2026 оны төлөвлөгөөнд туссан төрийн албаны реформын шинэчлэлийн хүрээнд багш, эмчээс бусад төрийн албан хаагчдын орон тоог 9 хувиар бууруулахаар төлөвлөсний дагуу салбарын хэмжээнд нийт 540 орон тоо батлагдсанаас 50 орон тоог бууруулахаар төлөвлөсөн гэлээ. Дараа нь Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төсөл нь Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хуулийн 23 дугаар зүйлд заасан шаардлагыг хангасан гэж дүгнэсэн талаарх аудитын дүгнэлтийг Монгол Улсын Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцуулсан. Хуулийн төсөлд тус Байнгын хороонд хамаарах төсвийн хоёр ерөнхийлөн захирагчийн төсөвт төвлөрүүлэх орлогыг өмнөх төсвөөс өөрчлөлтгүй, зарлагыг 53.9 тэрбум төгрөгөөр бууруулахаар төлөвлөжээ. Байнгын хорооны хуралдаанаар энэхүү төслийг хэлэлцэн шийдвэрлэхдээ дараах асуудалд анхаарал хандуулахыг Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн санал болгов. Төрийн албан хаагчдын тоог чиг үүргийн давхардал, ажлын байрны ачаалалд бүрэн шинжилгээ хийлгүйгээр нийгэм, эдийн засгийн нөхцөл байдалтай уялдуулан бүх ТЕЗ нарын орон тоог жигд 9 хувиар бууруулахаар тооцсон нь төрийн үйлчилгээний чанар хүртээмжийг бууруулж болзошгүй. Иймд ТЕЗ-д өөрийн хариуцсан салбартаа чиг үүргийн шинжилгээ, ажлын байрны ба бүтээмжийн үнэлгээг хийсний үндсэн дээр ажлын ачааллыг оновчтой хуваарилах зорилгоор харьяа байгууллагуудын орон тоонд зохицуулалт хийх эрхийг олгохыг анхаарахыг хүсэв. Төсвийн тодотголтой хамт өргөн мэдүүлсэн Улсын Их Хурлын тогтоолын төсөлд “2025, 2026 оны төсвийн жилд өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгох болон хүндэтгэн үзэх бусад шалтгаанаар чөлөөлөгдсөн орон тоонд нөхөн томилгоо хийхгүй байх, шинээр ажлын чиг үүрэг, албан тушаалын орон тоо бий болгохгүй байх, ажлын байрны ачааллыг нягтруулах зэргээр цалин хөлсний зардлыг хэмнэх” гэж заажээ. Энэ нь чиг үүргийн судалгааг хийсний үндсэн дээр ажлын ачааллыг нягтруулж орон тоогоо зорилтот түвшин хүртэл нэгэнт бууруулсан байгууллагад сул орон тоонд нөхөн томилгоо хийхгүй байх нь тухайн байгууллагын хэвийн үйл ажиллагааг алдагдуулах, үндсэн чиг үүргээ хэрэгжүүлэх боломжгүй нөхцөл байдал үүсгэх эрсдэл байгааг анхаарч үзэхийг дүгнэлтээр санал болгожээ. Төсвийн ерөнхийлөн захирагч нар сул орон тооноос бусад цомхотголд орж буй албан хаагчдад Төрийн албаны тухай хуулийн 62.1.4-т заасны дагуу ажлаас чөлөөлөгдсөний 3 сарын цалинтай тэнцэх хэмжээний нэг удаагийн тэтгэмжийн зардал шаардагдахаар байгааг энэ хуулийн төслийн хэлцүүлгийн явцад гарц шийдэл олох хэрэгтэйг мөн дурдсан. Дээрх саналуудаас гадна төсөвт тодотгол хийх нөхцөл үүссэн тохиолдолд төрийн аудитын байгууллагаас аудитын үйл ажиллагааны үе шатны стандартын дагуу хянаж, дүгнэлт гаргахад цаг хугацааны хувьд хязгаарлагдмал байх тохиолдол байнга гарч байгааг анхааралдаа авч, дүгнэлт гарган Улсын Их Хуралд хүргүүлэх зохистой хугацааг Төсвийн тухай хуульд тусгаж өгөх шаардлагатай байгааг хэллээ. Байнгын хорооны эрхлэх асуудлын хүрээнд Улсын Их Хурлын гишүүн Ч.Номин, Ж.Золжаргал, Т.Мөнхсайхан нар асуулт асууж, ажлын хэсгээс хариулт, тайлбар, мэдээлэл авав. Дараа нь Байнгын хорооны гишүүд төсвийн тодотголтой холбогдуулан зарчмын зөрүүтэй санал гаргах шаардлагагүй хэмээн үзсэн тул холбогдох төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг явуулсан талаарх санал, дүгнэлтээ Төсвийн байнгын хороонд хүргүүлэхээр боллоо. Нийслэлийн цахим шилжилтийн төслүүдийн талаарх мэдээллийг нийслэлийн Засаг даргын орлогч Т.Даваадалай танилцуулсан юм. Улаанбаатар хотод 2025 оны байдлаар цахим шилжилтийн нийт 8 төсөл арга хэмжээ хэрэгжиж байгаа аж. Улаанбаатар хотын теле камерын нэгдсэн төв байгуулах, авто замыг бүрэн камержуулах төсөл хөтөлбөрийн хүрээнд нийслэлийн хэмжээнд шинээр байгуулагдсан нэгдсэн төв болон 9 дүүрэгт теле камерын хяналтын дэд төвүүдийг байгуулж, өндөр хурдны интернэтээр холбожээ. Төвийн 6 дүүрэг нь 40 гегабайт, алсын 3 дүүрэг 100 мегабайтын урсгалаар холбогдсон. Төслийн гүйцэтгэл 97 хувьтай байгаа гэв. Нийслэл дэх автозамын 176 уулзварын 150 дээр төсөл хэрэгжсэнээс 145 нь хэвийн ажиллаж байгаа юм байна. Харин цахилгааны болон шилэн кабелийн гэмтлийн улмаас 5 уулзвар дээр ажил үргэлжилж байгаа гэв. Камержуулсан 150 уулзвар дээр замын хөдөлгөөний 10 төрлийн зөрчлийг илрүүлдэг талаар танилцууллаа. Хоёр дахь төсөл буюу нийтийн тээврийн цахим шилжилтийн талаар мэдээлэл хийлээ. Улаанбаатар хотын хэмжээнд нийтийн тээврийн салбарын томоохон цахим шилжилтийг хийж байгаа хэмээн тодотгоод нийтийн тээвэрт зөвхөн картаар зорчих бус, олон улсын болон дотоодын бүхий л банкны картаар зорчих боломжтой болгожээ. Мөн аппликэйшн ашиглаж төлбөр төлөхөөс гадна шаардлагатай мэдээллээ авах боломжийг бүрдүүлсэн гэв. Нийтийн тээврийн парк шинэчлэлтйг хүрээнд хүн тоологч камер, зорчигч, жолоочийн хяналтын камер, жолоочийн зөрчлийн хянах, дотор хяналтын камерууд, бодит цаг хугацаагаар тухайн автобуснуудыг хянах урд, арын хяналтын камер гэх зэрэг 10-12 хяналтын төхөөрөмжөөр тоногложээ. Үргэлжлүүлэн нийслэлийн Засаг даргын орлогч Т.Даваадалай Улаанбаатар дата центр төслийг танилцуулах үеэр төслүүдийн төсөвт өртөг, хугацаа, зардлын тооцоо гэх зэргийг тодруулах шаардлагын хүрээнд мэдээллийг хойшлууллаа. Үүгээр өнөөдрийн хуралдаан өндөрлөсөн юм хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээлэв.7 сар 1. 23:33Монгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл, 2025 оны төсвийн тодотголын төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Байнгын хорооны тогтоолуудыг баталлаа7 сар 1. 23:27Нийтээр тэмдэглэх баярын болон тэмдэглэлт өдрүүдийн тухай хуульд нэмэлт оруулах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэхийг дэмжлээ7 сар 1. 23:20“Нээлттэй парламент” дадлагажих хөтөлбөрт хамрагдсан оюутнууд батламжаа гардан авлаа7 сар 1. 23:15Нийгмийн даатгалын үндэсний зөвлөлийн гишүүнд нэр дэвшигчийн сонсгол боллоо7 сар 1. 23:11Монгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэлийг хэлэлцэж, Байнгын хорооны тогтоолын төслийг батлав7 сар 1. 23:05“Сэлбэ хотын бүтээн байгуулалтад олон улсаас босгосон 500 сая ам.долларыг үр ашиггүй хадгалсан” гэдэг үндэслэлгүй” гэв7 сар 1. 23:01Үндэсний их баяр наадмын бэлтгэл 80 хувьтай үргэлжилж байна7 сар 1. 22:57Үндэсний их баяр наадмын худалдаа, үйлчилгээний зөвшөөрлийн хүсэлтийг цахимаар авч эхэллээ7 сар 1. 22:53
Эхлэл  Редакцын бодлого  Холбоо барих
ANALIZ.MN © 2025 он. Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан.