Я.Бат-Ирээдүй: Зөвхөн өндөр боловсролтой залуус улс орныг хөгжүүлнэ гэдэг нь явцуу ойлголт


6-р сарын 14
9 цаг 11 минут

          Монгол Улсын геологийн салбарын Зөвлөх инженер Я.Бат-Ирээдүйтэй ярилцлаа.

Энэ жилийн сонгуульд намууд гадаадад том сургууль төгссөн, өндөр боловсролтой залуусаа нэр дэвшүүлэх бодлого барилаа. Сонгогчийнхоо хувьд та хэрхэн хүлээж авсан бэ?

-Монгол Улсын иргэнийхээ хувьд, сонгогчийнхоо хувьд нэр дэвшигчдийн танилцуулгыг үзэж, ул суурьтай эргэцүүлэн бодож байгаа. Энэ удаагийн сонгуульд хараахан олны танил болж амжаагүй, шинэ хүмүүс цөөнгүй нэр дэвшжээ. Том, жижиг намуудын хувьд өндөр боловсролтой хүмүүсийг гаргаж ирж, түүнд тулгуурлан сонгогчдын итгэлийг хүлээнэ гэж тооцоолсон бололтой.

Ардчилсан Үндсэн хуулийн дагуу үзэл бодлоо хэлэхэд боловсролтой залуусыг дэмжиж, нэр дэвшүүлэхийг буруу гэхгүй. Гэхдээ өндөр боловсролтой байлаа гээд улстөрч болдоггүй юм.

Түүний цаана амьдралын асар их туршлага, улстөрийн суурь боловсрол, ноён нуруу, хүн чанар гэдэг агуу ухагдахуун байдаг. Орчин үеийн залуучууд улстөр рүү зүтгээд, намууд нь гаргаж ирж байгааг буруу зүйл биш гэж харж байгаа боловч тэр хүмүүс амьдрал мэдэх үү, үгүй юү, амьдралын их сургууль төгссөн юм уу, үгүй юү гэдэгт асуудлын мөн чанар орших ёстой юм. “Би мундаг боловсролтой” гээд цээжээ дэлдэж байгаа зарим залуусын ярьж хэлж байгаа үг, хийж байгаа мэдэгдлийг нь харахад “Ээ чааваас” гэмээр хүмүүс байна. Хүн боловсролыг эзэмшиж болдог, түүнийг хэрэглэх арга механизм нь тийм ч өргөн хүрээтэй биш.

Амьдралын гүнд орж байж, хүмүүсийн дунд амьдарч, жаргал зовлонг мэдэрч байж л ухаан суудаг юм. Түүнээс биш татаасаар дарга болчихоод, дараа нь УИХ-д орох гэж зүтгэж байгаа хүмүүсийн шийдвэрийг шууд зөв гэхэд хэцүү.

Монголчууд бид эртний агуу уламжлалтай ард түмэн шүү дээ. Монгол ёс заншил бол дэндүү өвөрмөц. Тэр үнэт зүйлдээ нийцсэн хүн л улстөрд маш хэрэгтэй. Тэгж байж ард түмний амьдрал дээшилнэ. Нөгөө талаар улсын эдийн засгийг бүхэлд нь харж чаддаг, алсын хөгжлийг мөрөөдөж, төсөөлж чаддаг, хийж чаддаг хүн хэрэгтэй. Дахин хэлэхэд боловсрол хэрэгтэй юү гэвэл хэрэгтэй. Боловсролыг олж авч болдог зүйл. Харин амьдралын их сургуулийг зөвхөн амьдрал дээрээс л олж авдаг. Бидний сурч мэдсэн зүйл амьдралд алхам тутамд хэрэг болж түүнийгээ амьдралдаа хэрэгжүүлж чаддаг байж жинхэнэ боловсролын үр ашиг гарна.

-Боловсролыг амьдралд хэрэгжүүлэхэд хугацаа орно гэсэн үг үү?

-Тэгэлгүй яахав.

-Давааны цаадахыг харж чаддаг хүн хэрэгтэй гэдэг шалгуураар та хараад байна уу?

-Яг үнэн. Олон давааны цаадахыг харж чаддаг байж улс орноо хөгжүүлнэ.

Та сая ярихдаа улстөрч хүн, шийдвэр гаргагчид мөрөөдөж чаддаг байх ёстой гэлээ. Мөрөөдөл төрийн ажилд хэрэгтэй гэж үү?

-Би мөрөөдлийг зорилго гэж хардаг. Тэгж байж хийж бүтээх эрмэлзлэлээ олж авна шүү дээ. Энэ утгаараа хотын дарга Х.Нямбаатарыг мундаг залуу гэж хараад байгаа. Улаанбаатарын газрын наймаатай зоригтой тэмцэж байна. Иргэдийн аюулгүй орчинд амьдрах нөхцлийг үгүй хийсэн хүмүүсийн бусармаг үйлдлийг ил гаргахын төлөө ажиллаж байна. Ер нь барилгын компаниуд мөнгө л хөөхөөс бус ард түмний амьдрах орчин нөхцөл ямар байх ёстой талаар бодохгүй байна. Тэдэнд маш том газар авч бетонон ширэнгэ босгоод, мөнгө эргэлдүүлэх нь чухал болохоос бус Улаанбаатарын соёл, хүмүүсийн эрх ашиг, орчин ахуй, сургууль цэцэрлэг, зам дэд бүтэц бүгд мартагдаж байна. Хотын даргын метро барих мөрөөдлийг би олзуурхаж байгаа. Ингээд тэмүүлээд ирэхээр ажил аяндаа эхэлдэг юм.

-Бизнесмэн хүмүүс улстөрд олноороо орж ирэхийг та яаж хүлээж авдаг вэ? Би хувьдаа бизнесээ өргөжүүлэх, хамгаалах, бүлэглэлд үйлчлэх гэж л улстөрд шунан дурладаг гэж ойлгодог?

-Ирээдүйгээ хардаг, Монголын хүүхдүүдийг боддог бизнесмэн улстөрд орж ирвэл сайн л байна. Гэхдээ бизнес, улстөр хоёр хоорондоо уялдаа муутай гэдэг. Манайд болохоор энэ хоёр нийцээд байдаг нь гайхалтай. Үүнээс болоод л бүх гажуудал үүссэн гэж боддог. Уг нь бизнесмэн хүн бизнесээ л хийгээд явж байх ёстой. Улстөр бол онцгой талбар. Хэр баргийн аавын хүү ордог ч орчин биш. Манайд төр засгийнхаа түвшинд ажиллаад явж байгаа мундаг сэхээтнүүд цөөн боловч байна. Тэдний нуруун дээр улсын хөгжил явж байна шүү дээ.

Хөгжингүй улс орнуудад 50-иас дээш насны хүмүүсийг л парламентийн гишүүн, сайд даргаар сонгож, томилдог бол манайд энэ насныхан адлагдаж, жийгдэж байх шиг. Амьдралын ухаан, туршлага, чадвар чухал биш болсон цаг үе гэж дүгнэж болох уу?

-Тиймээ. 50-иас дээш насныхныг төр, улсын ажилд ашиглахгүй байх нь маш буруу хандлага. Харвардыг төгсчихөөрөө л Монголыг мэдэж, хөгжүүлнэ гэвэл түүн шиг худлаа юм байхгүй. Тэр хүн эзэмшсэн мэдлэг боловсролоо амьдралын их сургуулиас олж авсан туршлагатайгаа зөв хослуулж чадвал улс оронд үр өгөөжөө илүү өгнө. Баруунд боловсрол эзэмшсэн залуус дотор зөв хүмүүжилтэй, соёлтой, асуудлыг ухаж сэдэж ойлгож чаддаг, гарц гаргалгаа хийх чадвартай хүн бий. Улстөрийн намууд тэр хүмүүсийг л зөв олж, сонгож гаргаж ирэх ёстой юм.

Сонгууль дөхөөд ирэхээр л “Энэ мундаг боловсролтой залуу” гээд хэдэн хүнийг заах биш боловсон хүчний шат дараалсан бодлогоор асуудалд хандах ёстой юм л даа. Даанч Монголд боловсон хүчний бодлого алдагдсан. Өнөөдөр багаараа, хамт олноороо зүтгэж байж асар том төсөл хөтөлбөрийн ард гардаг болсон цаг.

Түүнийг өндөр боловсролтой хүн л базаж хэрэгжүүлж, менежмэнт хийгээд явчихна гэвэл түүн шиг худлаа юм байхгүй. Амьдралын асар их ухаантай хүн менежмэнтийг зөв хийж чаддаг. Өөрөөр хэлбэл, хүний бололцоог зөв талаас нь харж ашиглаж чаддаг тийм авьяаслаг зохион байгуулагч хэрэгтэй. Улстөр ч ялгаа байхгүй тийм хүнийг шаардаж байгаа. Тэр авьяас нь хувь хүний ухаан дээр, боловсрол дээр, туршлага дээр байна. Боловсрол бол анхдагч шалгуур биш. Хамгийн чухал нь хүний оюун ухаан, сурч хүмүүжиж, бойжсон тэр орчин, хүнлэг чанар, энэрэнгүй сэтгэл гэж би боддог. Энэ бүгд бүрдсэн бол арай боломжийн боловсон хүчин гэсэн үг. Амьдралыг ойлгодог, аливаа асуудлын наадах, цаадахыг мэддэг хүн улстөрд хэрэгтэй.

-Эрдэс баялагийн салбарын нуруун дээр Монгол Улсын эдийн засаг тогтож яваа нь нууц биш. Гэтэл ард түмэнд таалагдахын тулд хөгжлийн гарц, гаргалгааг мэдэхгүй хүмүүс популизмаа сонгогчдын тархийг угаагаад байгаа нь хэнд ч ил болжээ? Таны бодлыг сонсоё?

-Геологи, уул уурхайн салбарыг үгүйсгэдэг хүмүүс хөгжилд хүрэх гаргалгааг мэдэхгүй байж попрох хэрэггүй л гэж хэлмээр байна. Энэ том салбараа унагачихвал дахиж яаж босгох юм? Өнөөдөр ул суурь сайтай, Монголын хөрсөнд буухаар, Монгол ёс заншилдаа шингэхээр эрх зүйн орчинг одоо хүртэл бүрдүүлж чадахгүй л байна. Байн байн хуульдаа гар хүрээд, дахин дахин өөрчлөөд, нөгөөх нь бусад хуулиудтайгаа зөрчилдсөн шинжтэй олон жил явлаа. Дахин дахин засвар хийгээд байхаар хууль үнэ цэнэгүй болоод байна. Тийм хуулийг хэрэгжүүлэх гэхээр бизнес, эдийн засгийн орчинд хүлээлт бий болчихоод байна. Нэг баталсан хуулиа дор хаяж 10-20 жил тогтвортой мөрддөг байх ёстой. Тэгж байж хөрөнгө оруулалт орж ирнэ. Харамсалтай нь улстөрчид өчүүхэн зүйл дээр тоглолт хийгээд байгаа харагддаг. Жишээ нь, Хөрөнгө оруулалтын хууль бол ус агаар мэт хэрэгцээтэй амин чухал хууль байлаа. Даанч баталж чадалгүй буцаасан. Эдийн засгийн хөгжлийн яам, Ч.Хүрэлбаатар сайд л Монголын газар нутгийг зарах гэж байгаа юм шиг гуйвуулж ярьж байна. Ийм нэг явуургүй улстөр, гүтгэлгийг хиймээргүй байна.

-Үндэсний баялагийн сангийн хуульд батлагдсан. Мэргэжлийн та бүхэн ямар бодолтой байна вэ?

-Энэ хууль хамгийн хүлээлттэй, хэрэгцээтэй хууль. Гэхдээ уг хуульд анхааралгүй хандсанаас хийдэл орсон нь ажиглагдаж л байна. Уул уурхайн салбарыг эдийн засгийн хөгжилтэй уялдах асуудлын хүрээнд хөрөнгө оруулалтаа хумихааргүй, зөв чигээс нь харж, хандах ёстой байсан байх гэж бодож байна. Боломжийн сайн хөрөнгө оруулалт хийгдсэн уул уурхайн олборлолтыг стратегийн гэдэг ангилал руу оруулж, хувийн өмчийг дээрэмдэх гэсэн хандлага хуулийн булан үзүүрт байх шиг санагдсан. Энэ бол байж боломгүй зүйл. Уг нь үүнийг татварын нөхцлөөр зохицуулж болох л асуудал. Гэхдээ ерөнхий утгаараа бол боломжийн хууль болсон. Цаашдаа шинээр томилогдох УИХ, Засгийн газар алдаатай зүйл заалтыг нь засаасай, өөр өнцгөөс хараасай гэж хүсч байна.

Ингэхэд та ямар хүмүүсийг УИХ-д гарч ирээсэй гэж бодож байна вэ?

-Төрийн ажлын олон жилийн туршлагатай, зүгширсэн хүмүүсийг гаргаж ирээсэй, тогтвортой ажиллаасай гэж бодож байна. Мэдээж залуу хүмүүс улстөрд орж ирэх л байх. Тэдэнд зааж сургах, тулж түших ахмад хүмүүс хэрэгтэй шүү дээ. Нэр дэвшсэн, жагсаалтад орсон нэлээд олон залуусыг харахад учиргүй шүтээд, алмайраад байгаа хүн ховор байна. Энэ нь миний авч байгаа мэдээлэлтэй холбоотой ч байж болно. Би хувьдаа тэр нам, энэ нам гэж онцлоод байдаггүй. Хүнийг нь л харна даа. Дахиад давтан хэлэхэд боловсорлоос гадна ажил амьдралын туршлагыг харна. Ямар салбарт юу хийж бүтээсэн юм? Эх орондоо ямар хувь нэмэр оруулсан юм? Ямар зарчим барьж ажилладаг хүн юм? Энэ мэт олон талаас нь харж сонголтоо хийнэ дээ. Энэ дашрамд хэлэхэд АН-ыхан өнгөрсөн жилүүдэд хийсэн зүйлүүдийг их үгүйсгэж байна. Өөрсдөө оролцож хийчихээд, өөрсдийнхөө ажлыг үгүйсгээд байх шиг санагдаж байна. Сүүлийн 8 жилд МАН эрх барьсан ч АН дэмжих зүйлээ дэмжээд, оролцоод л явсан биз дээ?

Олон улсын байдал хүнд байна. Хойд хөрш эдийн засгийн хоригт орчихсон амаргүй үе үргэлжилж байна. Энэ нь манай эдийн засагт нөлөөлөх нь дамжиггүй. Шинээр бий болох төр засаг хамгийн эхлээд ямар алхам хийгээсэй гэж хүсч байна вэ?

-Би үүн дээр өөр бодолтой байдаг. Өнөөдөр ОХУ эдийн засгийн худалдан авалтаар дэлхийд дөрөвдүгээрт орчихлоо. Оросын эдийн засаг Европт нэгдүгээрт орсон. АНУ, Европын холбоо, НАТО-гийн орнууд нийлээд Оросын эсрэг олон багц хориг тавьчихаад байхад энэ улс хөгжиж байна. Ямар ч түүхэнд, ямар ч улсад өмнө нь тавьж байгаагүй хориг тавьчихаад байхад энэ оны нэгдүгээр улиралд худалдан авах чадвараараа дэлхийд дөрөвдүгээрт ороод, Японыг ардаа орхилоо. Дэлхийн хүчирхэг эдийн засагтай орон болно гэж ярьж байна. Хятадын эдийн засгийн хөгжилтэй ярих юм алга. Ер нь хүссэн ч, хүсээгүй ч өнөөдөр дэлхийн үзэл бодол олон талт болж эхэлж байна.

Улс төрийн олон талт орчин бий болох юм бол дангаараа ноёрхдог Америкийн бодлого явуургүй болно. Энэ бол Монгол шиг геополитиктой улсад маш эерэгээр тусна.

Дэлхий нийтээрээ Орос, Хятадын том стратеги, олон талд бодлогыг дэмжье, улс орон бүхэн өөрийн толгойгоороо амьдарья гэж байна. Өөр өөрсийнхөө эрх чөлөөг эдэлье. Бусдын хэрэгт оролцохоо больё гэж байна. Америк энд тэндгүй өнгөт хувьсгал хийж, улстөрийн тогтворгүй байдал үүсгэсэн гэдэг шүүмжлэлд өртдөг. Манай Монголд ч өнгөт хувьсгал хийх хүсэлтэй Соросын сангийн тэтгэлгээр баруунд суралцсан этгээдүүд бий шүү дээ. Сая Гүржид болсон үймээнийг харахад гадаадын янз бүрийн сангаас дэмжлэг авдаг байгууллагууд өнгөт хувьсгалын шинжтэй үйл ажиллагаа зохион байгуулсан. Энэ бол ард түмний тархийг буруу мэдээллээр угааж турхирсны үр дагавар. Ардчилал нэрийн дор юу ч нуугдаж байж мэднэ.

-Монгол Улсыг нуруундаа үүрч яваа эрдэс баялагийн салбарын өнөөгийн байдал ямар байна вэ?

-Манай эрдэс баялагийн салбар, тэр дундаа геологийн салбар яг үнэндээ уналтын түвшинд байна. Нэгдүгээрт, суурь хууль болсон Газрын хэвлийн хуулийг шинэ УИХ батлах байх гэж найдаж байна. Энэ хууль дээрээ тулгуурлаад олон хийдэл давхцал үүсгээд байдаг Ашигт малтмалын хуулиа чамбайруулж өөрчлөх ёстой. Ингэж чадсан цагт манай салбар сэвхийгээд л босоод ирнэ. Уг нь манай салбарын тулгуур нь сайн шүү дээ. Том том уурхайнууд байна. Түүн дээрээ түшиглээд геологийн салбараа улсаас дорвитой харж үзээд явах юм бол манай салбар мэргэжилтнээр дутахгүй. Маш сайн мэргэшсэн хүмүүсээр сүүлийн жилүүдэд бэхижсэн. Харамсалтай нь тодорхой бус хуулиудаас болоод тэр олон бэлтгэгдсэн мэргэжилтнүүд маань тарж бутрах, өөр салбар руу орох аюул их ойрхон байгаа юм. Улсын төсвийн хөрөнгөөр энэ жил дорвитой ажил хийгдээгүй. Томоохон геофизикийн судалгааны ажилд зарцуулна, гаднын геофизикийг оруулж ирээд том юм нээчихнэ л гэж яриад байгаа. Геологийн суурь судалгааг хийгээгүй байхад хоосон яриа хэр амжилт олохыг би мэдэхгүй, таашгүй юм. Геологийн салбарыг хөгжүүлэхийн тулд улсын төсвийн хөрөнгийг яг геологийн тойм болон 50 мянганы зураглалын ажил, эрэл хайгуулын чиглэлд ашиглах ёстой. Мэдээж хайгуулын шатанд огт өөр. Ер нь геологи, хайгуулын ажлыг хувийн хөрөнгөөр хийхгүй бол асар их хөрөнгө оруулалт шаардагддаг. Ярилцлагын үед хэлснээ давтахад энэ салбарыг сонгууль болохоор л унагадаг. Буруу талаас нь ярьдаг. Ард түмэн нь итгэдэг. Гэтэл уул уурхай хөгжиж байгаа Өмнөговийг хар л даа. Иргэдийнх нь амьдрал огт өөр түвшинд хүрчихээд байна.

Байгаль экологид үзүүлэх үр нөлөө нь уул уурхайг өөр нүдээр харахад хүргэдэг биз дээ?

-Сайны хажуугаар саар үзэгдэл бий. Гэхдээ нөхөн сэргээлт хийвэл тухайн газар нутаг буцаад л хэвэндээ ордог. Нөхөн сэргээлтийг маш сайн хийж байгаа компаниуд олон байна. Түүнээс биш уул уурхайг бүхэлд нь харлуулж болохгүй. Энэ талаасаа сонгуулийн дараа бүрэлдэх УИХ, Засгийн газар манай салбарын хууль эрхзүйн орчныг сайжруулахад онцгой анхаарч ажиллах байх гэж найдаж байна. Ганц манай салбар биш л дээ.

Эдийн засгийн гол тулгуур салбаруудаа үнэхээр онцгой анхаарч эрхзүйн орчноо шуурхай бүрдүүлж, тогтвортой мөрдүүлэх ёстой. Энэ Засгийн газар асар их зүйл хийж байгаа ч харамсалтай нь зарим нь дэмжлэг авахгүй унаж байна.

Тухайлбал, Хөрөнгө оруулалтын хуулийг хар л даа. Хэлэлцэх явцдаа засаад оруулчихаж болох л байсан. Дахин хэлэхэд Ч.Хүрэлбаатар сайдын өргөн барьсан хууль ус агаар мэт хэрэгцээтэй байсан боловч эх орноо хорлогч мэтээр мушгиад л Монголд нэн хэрэгтэй хуулийг хойшлуулчихлаа. Энэ бол дэндүү попорч байгаагийн шинж л дээ. Хамгийн гарз хохирол нь цаг алдсанд байгаа. Харин яаж нэг Баялагийн сангийн хуулиа батлав гэж олзуурхаж сууна. Энэ бол яах аргагүй том дэвшил. Би хувьдаа энэ УИХ-аас Хөрөнгө оруулалтын хууль, Газрын хэвлийн хуулийг хүлээж байсан юм.

-Цаг зав гаргаж ярилцсан танд баярлалаа. Сүүлийн асуултыг танд үлдээе.

-Манай салбараар хэдэн боломжийн залуу нэр дэвшин өрсөлдөж байгаад олзуурхаж байгаа. Тийм боловсон хүчнүүд УИХ-д орчихвол салбарынхаа төлөө их зүйл хийнэ дээ гэж залбираад л сууж байна даа.

 

Эх сурвалж: Д.Лхагвадорж sonin.mn


АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд analiz.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан бөгөөд мөн IP хаяг ил гарсан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэл бичих





Шинэ мэдээ

Төсвийн гүйцэтгэл болон Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ8 цаг 51 минутын өмнө2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл болон 2025 оны төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийв Улсын Их Хурлын Инновац, цахим бодлогын байнгын хорооны өнөөдрийн (2025.07.01) хуралдаан 16 цаг 52 минутад гишүүдийн 63.6 хувийн ирцтэйгээр эхэлж, гурван асуудал хэлэлцэхээр тогтов. Монгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл, Засгийн газрын 2024 оны санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан болон “Монгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл батлах тухай” Улсын Их Хурлын тогтоолын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Сангийн сайд Б.Жавхлан танилцуулга хийлээ. Монгол Улсын нэгдсэн төсвийн тэнцвэржүүлсэн орлого ба тусламжийн дүн 2024 онд 29 их наяд 670 тэрбум төгрөг, нийт зарлага ба цэвэр зээлийн дүн 30 их наяд 591 тэрбум төгрөг, нэгдсэн төсвийн тэнцвэржүүлсэн нийт тэнцэл 2 их наяд 451 тэрбум төгрөгөөр сайжирч, 920 тэрбум төгрөгийн алдагдалтай гарсан ба сүүлийн 3 жил дараалан төсвийн алдагдлыг үе шаттайгаар бууруулж ажилласан гэв. Mонгол Улсын нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл, Засгийн газрын санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд тус Байнгын хороонд харьяалагдах Монгол Улсын Тэргүүн шадар сайд бөгөөд Эдийн засаг, хөгжлийн сайд, Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын багцын нийт 51 байгууллагын төсвийн гүйцэтгэл, санхүүгийн тайланг нэгтгэн гаргасан байна. Улсын төсвийн гүйцэтгэлээр тус Байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын нийт зарлага болон цэвэр зээлийн дүн 211 тэрбум төгрөгийн гүйцэтгэл гарч, үүнээс урсгал зардалд 148.7 тэрбум төгрөг, хөрөнгийн зардалд 62.5 тэрбум төгрөгийг зарцуулжээ. Улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтаар 2024 онд тус Байнгын хороонд харьяалагдах 2 төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн 17 төсөл, арга хэмжээнд 122.5 тэрбум төгрөгийн санхүүжилтийг олгож, гүйцэтгэл 53.3 хувьтай гарсан гэв. Үргэлжлүүлэн Байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан, төсвийн гүйцэтгэл болон улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтын үр дүнд хийсэн аудитын дүгнэлтийг Монгол Улсын Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцуулав. Инновац, цахим бодлогын байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан, төсвийн гүйцэтгэлд хийсэн аудитын талаар тоймлон танилцуулав. Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудын 2024 оны санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд 14 тайлан нэгтгэгдсэнээс 10 байгууллагын санхүүгийн тайланд дүгнэлт гаргаж, 3 байгууллагыг түүвэрт хамруулжээ. Өргөн нэвтрүүлэг хөгжүүлэх сан тайлант онд гүйцэтгэл гараагүй байна. Аудитаар төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд ‘’Хязгаарлалттай‘’, харьяа 5 байгууллагад “Өөрчлөлтгүй”, 5 байгууллагад ‘’Хязгаарлалттай‘’ дүгнэлт өгчээ. Тэргүүн Шадар сайд бөгөөд Эдийн засаг, хөгжлийн сайдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудын 2024 оны санхүүгийн тайланд 36 тайлан нэгтгэснээс 16 байгууллагын санхүүгийн тайланд дүгнэлт гаргаж, 19 байгууллагыг түүвэрт хамрууллаа. “Хөгжлийн банк” ХХК-д төрийн аудит дүгнэлт гаргаагүй гэв. Аудитаар төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн санхүүгийн тайлан нэгтгэсэн тайланд ‘’Хязгаарлалттай‘’, харьяа 13 байгууллагад “Өөрчлөлтгүй”, 3 байгууллагад ‘’Хязгаарлалттай‘’ дүгнэлт өгсөн байна. Дээр дурдсан аудитын дүгнэлтээс үндэслэн анхаарал хандуулах дараах асуудлуудыг Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцууллаа. Төрийн үйлчилгээний e-mongolia цахим үйлчилгээний нэгдсэн порталыг санхүүгийн тайланд бүртгэх, цаашид хөгжүүлэлтийн зардлыг капиталжуулах асуудлыг шийдвэрлэх; Бүх нийтийн үйлчилгээний үүргийн сангаас олгосон санхүүжилт нь татаасны хэлбэрт шилжиж байгаад анхаарч тус сангийн үйл ажиллагаа, хөрөнгийн зарцуулалтад дүн шинжилгээ хийж, сангийн эх үүсвэрийг дэд бүтэц бүтээн байгуулалтад чиглүүлж, улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтын ачааллыг бууруулах асуудлыг анхаарахыг танилцууллаа. Улсын төсвийн хөрөнгө оруулалт болон Бүх нийтийн үйлчилгээний үүргийн сангийн хөрөнгөөр бэлтгэсэн бусад эргэлтийн хөрөнгө дансанд бүртгэлтэй хөрөнгийг ашиглагч байгууллагад шилжүүлэх талаар үе шаттай арга хэмжээ авч ажиллах; Худалдан авах ажиллагаа болон Шилэн дансны тухай хуулийн хэрэгжилтийг бүрэн хангах болон төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын хэрэгжүүлсэн хөтөлбөр, хөтөлбөрийн үр дүн, чанар, тоон хэмжээг төсвийн гүйцэтгэлтэй уялдуулан хяналт шинжилгээ, үнэлгээ хийж баталгаажуулах шаардлагатай гэв. Төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудад хэрэгжүүлэх дотоод хяналтыг сайжруулах, төрийн аудитын байгууллагаас хүргүүлсэн шийдвэрийн хэрэгжилтийг бүрэн хангуулах үр дүнтэй арга хэмжээ авч хэрэгжүүлэхэд анхаарах хэрэгтэй байгааг Ерөнхий аудитор хуралдаанд танилцуулсан. Сангийн сайдын илтгэл, аудитын дээрх дүгнэлттэй холбогдуулан гишүүд асуулт асуух, үг хэлэх шаардлагагүй хэмээн үзсэн тус төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, холбогдох санал, дүгнэлтээ Төсвийн зарлагын хяналтын дэд хороонд хүргүүлэхээр шийдвэрлэв. Дараа нь Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Үндэсний баялгийн сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Нийгмийн даатгалын сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Эрүүл мэндийн даатгалын сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ. Улсын Их Хурлын гишүүн, Засгийн газрын гишүүн, Сангийн сайд Б.Жавхлан төслүүдийн талаар танилцуулсан. Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын багцын 2025 оны батлагдсан нийт төсөв 118.4 тэрбум төгрөгөөс 79.6 тэрбум төгрөг болж хөрөнгийн зардлаас 12.4 тэрбум төгрөг, урсгал зардлаас 26.5 тэрбум төгрөг нийт 38.9 тэрбум төгрөг буюу 32.8 хувь буурсан байна. Монгол Улсын хөгжлийн 2026 оны төлөвлөгөөнд туссан төрийн албаны реформын шинэчлэлийн хүрээнд багш, эмчээс бусад төрийн албан хаагчдын орон тоог 9 хувиар бууруулахаар төлөвлөсний дагуу салбарын хэмжээнд нийт 540 орон тоо батлагдсанаас 50 орон тоог бууруулахаар төлөвлөсөн гэлээ. Дараа нь Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төсөл нь Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хуулийн 23 дугаар зүйлд заасан шаардлагыг хангасан гэж дүгнэсэн талаарх аудитын дүгнэлтийг Монгол Улсын Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцуулсан. Хуулийн төсөлд тус Байнгын хороонд хамаарах төсвийн хоёр ерөнхийлөн захирагчийн төсөвт төвлөрүүлэх орлогыг өмнөх төсвөөс өөрчлөлтгүй, зарлагыг 53.9 тэрбум төгрөгөөр бууруулахаар төлөвлөжээ. Байнгын хорооны хуралдаанаар энэхүү төслийг хэлэлцэн шийдвэрлэхдээ дараах асуудалд анхаарал хандуулахыг Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн санал болгов. Төрийн албан хаагчдын тоог чиг үүргийн давхардал, ажлын байрны ачаалалд бүрэн шинжилгээ хийлгүйгээр нийгэм, эдийн засгийн нөхцөл байдалтай уялдуулан бүх ТЕЗ нарын орон тоог жигд 9 хувиар бууруулахаар тооцсон нь төрийн үйлчилгээний чанар хүртээмжийг бууруулж болзошгүй. Иймд ТЕЗ-д өөрийн хариуцсан салбартаа чиг үүргийн шинжилгээ, ажлын байрны ба бүтээмжийн үнэлгээг хийсний үндсэн дээр ажлын ачааллыг оновчтой хуваарилах зорилгоор харьяа байгууллагуудын орон тоонд зохицуулалт хийх эрхийг олгохыг анхаарахыг хүсэв. Төсвийн тодотголтой хамт өргөн мэдүүлсэн Улсын Их Хурлын тогтоолын төсөлд “2025, 2026 оны төсвийн жилд өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгох болон хүндэтгэн үзэх бусад шалтгаанаар чөлөөлөгдсөн орон тоонд нөхөн томилгоо хийхгүй байх, шинээр ажлын чиг үүрэг, албан тушаалын орон тоо бий болгохгүй байх, ажлын байрны ачааллыг нягтруулах зэргээр цалин хөлсний зардлыг хэмнэх” гэж заажээ. Энэ нь чиг үүргийн судалгааг хийсний үндсэн дээр ажлын ачааллыг нягтруулж орон тоогоо зорилтот түвшин хүртэл нэгэнт бууруулсан байгууллагад сул орон тоонд нөхөн томилгоо хийхгүй байх нь тухайн байгууллагын хэвийн үйл ажиллагааг алдагдуулах, үндсэн чиг үүргээ хэрэгжүүлэх боломжгүй нөхцөл байдал үүсгэх эрсдэл байгааг анхаарч үзэхийг дүгнэлтээр санал болгожээ. Төсвийн ерөнхийлөн захирагч нар сул орон тооноос бусад цомхотголд орж буй албан хаагчдад Төрийн албаны тухай хуулийн 62.1.4-т заасны дагуу ажлаас чөлөөлөгдсөний 3 сарын цалинтай тэнцэх хэмжээний нэг удаагийн тэтгэмжийн зардал шаардагдахаар байгааг энэ хуулийн төслийн хэлцүүлгийн явцад гарц шийдэл олох хэрэгтэйг мөн дурдсан. Дээрх саналуудаас гадна төсөвт тодотгол хийх нөхцөл үүссэн тохиолдолд төрийн аудитын байгууллагаас аудитын үйл ажиллагааны үе шатны стандартын дагуу хянаж, дүгнэлт гаргахад цаг хугацааны хувьд хязгаарлагдмал байх тохиолдол байнга гарч байгааг анхааралдаа авч, дүгнэлт гарган Улсын Их Хуралд хүргүүлэх зохистой хугацааг Төсвийн тухай хуульд тусгаж өгөх шаардлагатай байгааг хэллээ. Байнгын хорооны эрхлэх асуудлын хүрээнд Улсын Их Хурлын гишүүн Ч.Номин, Ж.Золжаргал, Т.Мөнхсайхан нар асуулт асууж, ажлын хэсгээс хариулт, тайлбар, мэдээлэл авав. Дараа нь Байнгын хорооны гишүүд төсвийн тодотголтой холбогдуулан зарчмын зөрүүтэй санал гаргах шаардлагагүй хэмээн үзсэн тул холбогдох төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг явуулсан талаарх санал, дүгнэлтээ Төсвийн байнгын хороонд хүргүүлэхээр боллоо. Нийслэлийн цахим шилжилтийн төслүүдийн талаарх мэдээллийг нийслэлийн Засаг даргын орлогч Т.Даваадалай танилцуулсан юм. Улаанбаатар хотод 2025 оны байдлаар цахим шилжилтийн нийт 8 төсөл арга хэмжээ хэрэгжиж байгаа аж. Улаанбаатар хотын теле камерын нэгдсэн төв байгуулах, авто замыг бүрэн камержуулах төсөл хөтөлбөрийн хүрээнд нийслэлийн хэмжээнд шинээр байгуулагдсан нэгдсэн төв болон 9 дүүрэгт теле камерын хяналтын дэд төвүүдийг байгуулж, өндөр хурдны интернэтээр холбожээ. Төвийн 6 дүүрэг нь 40 гегабайт, алсын 3 дүүрэг 100 мегабайтын урсгалаар холбогдсон. Төслийн гүйцэтгэл 97 хувьтай байгаа гэв. Нийслэл дэх автозамын 176 уулзварын 150 дээр төсөл хэрэгжсэнээс 145 нь хэвийн ажиллаж байгаа юм байна. Харин цахилгааны болон шилэн кабелийн гэмтлийн улмаас 5 уулзвар дээр ажил үргэлжилж байгаа гэв. Камержуулсан 150 уулзвар дээр замын хөдөлгөөний 10 төрлийн зөрчлийг илрүүлдэг талаар танилцууллаа. Хоёр дахь төсөл буюу нийтийн тээврийн цахим шилжилтийн талаар мэдээлэл хийлээ. Улаанбаатар хотын хэмжээнд нийтийн тээврийн салбарын томоохон цахим шилжилтийг хийж байгаа хэмээн тодотгоод нийтийн тээвэрт зөвхөн картаар зорчих бус, олон улсын болон дотоодын бүхий л банкны картаар зорчих боломжтой болгожээ. Мөн аппликэйшн ашиглаж төлбөр төлөхөөс гадна шаардлагатай мэдээллээ авах боломжийг бүрдүүлсэн гэв. Нийтийн тээврийн парк шинэчлэлтйг хүрээнд хүн тоологч камер, зорчигч, жолоочийн хяналтын камер, жолоочийн зөрчлийн хянах, дотор хяналтын камерууд, бодит цаг хугацаагаар тухайн автобуснуудыг хянах урд, арын хяналтын камер гэх зэрэг 10-12 хяналтын төхөөрөмжөөр тоногложээ. Үргэлжлүүлэн нийслэлийн Засаг даргын орлогч Т.Даваадалай Улаанбаатар дата центр төслийг танилцуулах үеэр төслүүдийн төсөвт өртөг, хугацаа, зардлын тооцоо гэх зэргийг тодруулах шаардлагын хүрээнд мэдээллийг хойшлууллаа. Үүгээр өнөөдрийн хуралдаан өндөрлөсөн юм хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээлэв.8 цаг 56 минутын өмнөМонгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл, 2025 оны төсвийн тодотголын төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Байнгын хорооны тогтоолуудыг баталлаа9 цаг 2 минутын өмнөНийтээр тэмдэглэх баярын болон тэмдэглэлт өдрүүдийн тухай хуульд нэмэлт оруулах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэхийг дэмжлээ9 цаг 9 минутын өмнө“Нээлттэй парламент” дадлагажих хөтөлбөрт хамрагдсан оюутнууд батламжаа гардан авлаа9 цаг 14 минутын өмнөНийгмийн даатгалын үндэсний зөвлөлийн гишүүнд нэр дэвшигчийн сонсгол боллоо9 цаг 18 минутын өмнөМонгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэлийг хэлэлцэж, Байнгын хорооны тогтоолын төслийг батлав9 цаг 24 минутын өмнө“Сэлбэ хотын бүтээн байгуулалтад олон улсаас босгосон 500 сая ам.долларыг үр ашиггүй хадгалсан” гэдэг үндэслэлгүй” гэв9 цаг 28 минутын өмнөҮндэсний их баяр наадмын бэлтгэл 80 хувьтай үргэлжилж байна9 цаг 32 минутын өмнөҮндэсний их баяр наадмын худалдаа, үйлчилгээний зөвшөөрлийн хүсэлтийг цахимаар авч эхэллээ9 цаг 36 минутын өмнө100 айлын уулзвараас Дарь-Эхийн уулзвар хүртэлх авто замыг хааж, шинэчилнэ9 цаг 38 минутын өмнө“Мишээл Экспо” орчмын явган хүний замын засвар, шинэчлэлийн ажлыг Үндэсний их баяр наадмаас өмнө дуусгана9 цаг 40 минутын өмнөХ.Цогцэцэг: Багахангай дүүргийн нэгдүгээр хороонд үерийн байгууламж, цэцэрлэг хэрэгтэй6 сар 30. 22:35“Эхлэл брэнд” ХХК-д 3150 ам.метр газрыг үйлчилгээтэй орон сууц зориулалтаар эзэмшүүлэх гэрчилгээг гардууллаа6 сар 30. 22:32Нархан хотхоноос “Home Plaza” хүртэл 430 метр нийтийн эзэмшлийн зам талбайг чөлөөлж, явган хүний замыг өргөтгөн, стандартад нийцүүлнэ6 сар 30. 22:30Дүнжингарав худалдааны төвийн авто замын урд эгнээг хааж, шинэчилнэ6 сар 30. 22:27Монгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл болон төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ6 сар 30. 22:24Монгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл, 2025 оны төсвийн тодотголын төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийв6 сар 30. 22:20Төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Харьяатын тухай хуульд нэмэлт оруулах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэхийг дэмжлээ6 сар 30. 22:16Олон улсын парламентын өдөр өнөөдөр тохиож байна6 сар 30. 22:08Захиргааны хэм хэмжээний актаар хүний эрх, эрх чөлөөг хязгаарласан аливаа зохицуулалт тусгахгүй байхаар хуульчилжээ6 сар 30. 22:04Д.Амарбаясгалан: УИХ 2025 онд жендэрийн зөрүүтэй байдлын индексээр 20 байраар ахилаа6 сар 30. 22:01У.Хүрэлсүх: Манай охид дэлхийн дэд аварга болж гайхамшиг бүтээлээ6 сар 29. 21:53Нийслэлийн өдөр, даншиг наадмын үеэр 600 гаруй цагдаагийн алба хаагч ажиллаж байна6 сар 29. 21:38Нийслэлийн өдөр, даншиг наадмын үндэсний сурын харвааны эрхий мэргэнүүд тодорлоо6 сар 29. 21:36Сэлэнгэ аймгийн Сүхбаатар сумын Ц.Ганбаярын хээр даага түрүү магнай боллоо6 сар 29. 21:28Нийслэлийн өдөр, даншиг наадам хоёр дахь өдрөө их насны морьдын уралдаанаар үргэлжилж байна6 сар 29. 21:25“Хүрээ цам-Даншиг наадам 2025” шашин, соёлын наадмаар Очирваань бурхныг тахих ёслол боллоо6 сар 29. 21:23Төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслүүдийн нэг дэх хэлэлцүүлгийг хийлээ6 сар 29. 21:20Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх “Хасын хүлэгүүд” багийнхныг хүлээн авч уулзлаа6 сар 27. 22:14
Эхлэл  Редакцын бодлого  Холбоо барих
ANALIZ.MN © 2025 он. Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан.