Б.Лхагважав: Засаг цөөнхөө өвөртөө хийгээд нийтийн мөнгийг хянадаг хуулиудыг байхгүй болгож байна


8-р сарын 22
10 цаг 20 минут
       Эдийн засагч, эрх зүйч, доктор Б.Лхагважавтай 2024 оны төсвийн тодотгол тойрсон асуудлаар ярилцлаа.
-2024 оны төсвийн тодотголыг дагалдуулан Төсвийн тогтвортой байдлын хуульд өөрчлөлт оруулахаар оруулж ирлээ. Сонгууль бүрийн өмнө юм уу, дараа нь Төсвийн тогтвортой байдлын тухай хуулийг өөрчилдөг жишиг тогтлоо. Өмнө нь 17 удаа өөрчилж байсан шүү дээ?
-2009 онд Уул уурхайн бүтээгдэхүүний уналт болж, тус оны нэгдүгээр сард бензингүй, нефтьгүй, улаанбуудайгүй, валютын ханш 1200-1740 төгрөг хүрч, тэр үедээ асар өндөр болсон. Тухайн үедээ Оюу толгойн гэрээний дараах дэмжлэг 250 сая доллар авсан. Мөн Олон улсын валютын сантай ажиллаад 250 сая доллар өгсөн. Тэгэхэд төсвийн тогтвортой байдлын хуулийг баталсан. Тэр үеэс гаднын хэрэгжиж буй Төсвийн тогтвортой байдлын хуулийн хамгийн гол концепцуудыг нь оруулж ирж орчуулаагүй, бүрхэг хууль гаргасан. Гаднаас оруулж ирсэн Европт хэрэглэдэг хуульд нь “Хэрвээ улсын өр нэмэгдээд байх юм бол ямар арга хэмжээ авах вэ” гэдэг заалтууд байдаг. Жишээ нь, өрийн хэмжээ ДНБ-ий 40-50 хувь байж байгаад 55 хувь болох юм бол тааз нь дээшээ нэмэгдэж байна шүү дээ. Тэр тохиолдолд нийтийн санхүүг хариуцаж байгаа Засгийн газар ямар арга хэмжээ авах вэ гэдэг заалтууд байдаг. Жишээлбэл, хэрвээ төсөв өрөө  дахиад таван хувь нэмэгдэх юм бол дараа жилийн төсөв нь өмнөх жилийнхээ төсвөөс их байж болохгүй. Хэрвээ өрийн хэмжээ 60  хувь хүрэх юм бол аливаа нэг нийтийн сангаас авдаг санхүүжилтийг зогсоох арга хэмжээнүүд авна. Тэгээд 60 хувиас дээшээ давах юм бол Засгийн газрын бонд, зээлийг хязгаарладаг. Манайд хэрэгтэй тэр заалтуудын нэгийг нь ч орчуулаагүй, алгасаад явчихсан. Тэгээд сүүлийн 12 жил таазыг дээшээ, доошоо болгодог. Болголоо гээд яах юм бэ. Олонхоороо шийдээд л явчихдаг. Нэгээс таван хувь өсөх болгонд авдаг арга хэмжээг манайх ерөөсөө хэрэгжүүлээгүй байна. Энэ алдаа томоор илэрч байгаагийн илрэл.
Хоёрдугаарт, МАН сонгуулийн өмнө төсөвт суугаагүй маш олон төслүүдийг гаргаж ирж сайн хүний дүрд тоглож, хэрэгжүүлэх гэж баахан явсан. Сөрөг хүчин болж байгаа АН, бусад намууд яагаад арга хэмжээ авахгүй байгаа вэ. Жишээ нь өнгөрсөн жилийн төсөвт тусгагдаагүй янз бүрийн төслүүд орж ирсэн. Ийм мөнгө хаанаас гарсан бэ. Сонгуулиас хойш хоёр сар болчхоод байхад үүнийг яагаад шалгахгүй байгаа юм бэ. Засаг, эрх барьж байгаа нөхөд ингэж дураараа авирладаг. Ялангуяа сонгуульд зориулж төсвүүдийг гаргасан. Дараа нь гарч ирсэн сөрөг хүчнүүд хяналт тавьж, дахин нэг бүрчлэн аудит оруулж, шалгахгүй найран дундаа явах юм бол хэцүү. Яг үнэндээ ний нуугүй хэлэхэд сонгуулийн өмнө хэвлэсэн мөнгийг хаах гэж төсвийн тодотгол орж ирж байгаа.
Гуравдугаарт, сүүлийн найман жил бугшсан асуудал байгаа. Нийтийн санхүүгээс хамгийн өндөр албан тушаалтнууд буюу Ерөнхийлөгч, Ерөнхий сайд, Их хурлын дарга Үндэсний аюулгүй байдлын зөвлөл гэж нэрийн доор Монголбанкаар асар их мөнгийг хэвлүүлж гаргадаг. Бүтээн байгуулалт хийх нэрээр янз бүрийн нэрээр байсан валютыг нь ховх сорж авдаг. Жишээлбэл, нэг том төмөр зам тавьж байна гээд л төгрөгийн ханшийг 30 хувь унагадаг. Тэр унагасан 30 хувиас болж хэн ч хариуцлага үүрэхгүй байна.
Монголбанк нь зүгээр хэлгүй, дүлий болж хувираад мөнгийг нь хэвлэчихсэн. Одоо Л.Оюун-Эрдэнийн гаргаж ирж, яриад байгаа төсөлд төсвийн хөрөнгө оруулалт 12 хувийг нь хангана гэж байна. Бусад 80 гаруй хувийг нь гаднаас буюу мөнгө хэвлэх гэж байгаа. Хэрвээ мөнгө хэвлэх л юм бол үүнийг жирийн иргэн, аж ахуй нэгж үүрээд дуусдаг. Жишээлбэл, ковидын үеийн 8 их наядын алдагдлыг мөнгө хэвлэж л хаасан. Дараа нь яасан төгрөгийн ханш 60 хувь унасан чинь хэн хариуцсан юм бэ. Хэн ч хариуцаагүй. Иймэрхүү асуудлуудыг сөрөг хүчин болсон нэртэй 50-60 хүн уг нь хараад, хянаад, өнгөрсөн найман жилээр нь дүгнэлт хийгээд явахгүй бол төсвийн тодотгол нэрээр өөрсдийгөө аргацаах, дээрээс нь хяналтгүй мөнгө зарцуулах, жижгүүдээ өвөртөө хийсэн гэдгээрээ дураараа авирлах үйл явц хязгааргүй эхэлж байна.
-Төсвийн төслийг дагалдуулан Тендерийн тухай хуулийн оруулж ирсэн нэлээд шүүмжлэл дагуулж байна. Ер нь томоон төслүүдийг заавал тендер зарлахгүйгээр тухайн асуудлыг хариуцсан сайдын гаргасан журмаар зохицуулах тухай яригдаад эхэллээ?
-Авлигалаа дийлэхээ байгаад л Тендерийн хууль нэртэй багц оруулж ирсэн. Дараа нь тэрэнд саад болж байна гээд Хөгжлийн банкны 40, 80 их наядыг аваад хэрэглэхдээ бүгд л тендергүй явсан. Тендергүй явсан бүх юмны хойноос их мөнгөний угаалтууд явагдаж байгаа. Төмөр зам нь ч бай, Хөгжлийн банкны санхүүжилтүүд ч бай, барилгын салбар руу өгсөн дөрвөн их наяд ч бай бүгд дандаа тендергүй явсан. Яагаад том асуудлуудаа гол нь ярихгүй байгаа вэ. Засаг цөөнхөө өвөртөө хийгээд дахиад нийтийн мөнгийг хянадаг үндсэн хуулиудыг нь байхгүй болгоод, сөрөг хүчин байхгүй болохоор хязгааргүй эрх мэдэлд хүрэх гэж дураараа авирлаж байна. Энэ бол байж болохгүй. Харин тендер дотроо буцаагаад НӨАТ-ын 100 хувь дээр буцааж хяналтад нь 10 хувийг нь идэх гээд тендерээ сайжруулах юмнууд байгаа. Тэрийг огт хийхгүй байна. Нэг ёсондоо хяналтгүй төр болох үйл явц маш хүчтэй явагдаж байна. Өөр юм байхгүй.
-Ер нь төрийн худалдан авалтын тендерийг хэрхэн зөв зохистой зохион байгуулах шаардлагатай вэ?
-Нийтийн мөнгөөр хийх ёстой гол объект байна. Нэг ёсондоо тендерээр хийдэг юмаа багасгах хэрэгтэй. Татвараа багасга. Иргэн, ААН-ээс авч байгаа татвар цуглаад тендерийн мөнгө гарч ирж байгаа. Хувийн хэвшил хийж чадах юмыг тэдэнд нь өг. Тэднээс татвараа битгий ав. Засагт маш бага мөнгө байвал амар. Гэтэл одоо данхайсан Засгийн газар байгуулчихаад тэрэндээ тохирсон хоол, ундыг нь бэлдэнэ гэвэл манай татвар төлөгчид туйлдаж уналаа.
Нарийндаа үнэ цэнийг, мөнгийг харах юм бол бусад ААН бүгд хасахтай байгаа. Эдийн засагийн өсөлт таван хувь гээд байгаа. Уул уурхайгаа хасчих, бусад нь бүгд хасахтай байгаа. Төгрөгийн ханш хоёр дахин унасан, инфляц өндөр байгааг хэн ч анзаарахгүй, зүгээр л уул уурхай, нүүрс төсвийн мөнгөө л яриад яваад байгаа. Нүүрсний мөнгө бол жижиг ААН-д огт хамаагүй шүү дээ. Хоёрдугаарт тендерээр хийж байгаа юмнуудаа улам төгөлдөржүүл. Иргэдэд 20 хувийн НӨАТ буцааж өгч байгаа шүү дээ. Тэрэнтэй адилхан тендерийн үйлчилгээний НӨАТ-ийг төр 100 хувь буцааж авна. Тэгвэл хяналт сайжирч, тендер дагасан авлига зогсоно. Үүнийг найман жил лав хийхгүй байгаа. Би бол НӨАТ-ийн хууль эхэлснээс хойш, өмнө нь ч хэлдэг байсан. Европт тендерт хяналт тавьсан компанид нь 10 хувийг өгөөд, буцаагаад ажил, үйлчилгээний баталгааг 10, 20 жилээр хийдэг. Тэр хяналтын системийг бас оруулж ирэхгүй байгаа. Тендерийг буцаагаад хяналттай, авлига авахгүй процесс болгочих юм бол тийшээ хэн тэгж эрсдэл хүлээж орох юм бэ. Тийм юмыг нь сул тавьчхаад зөвхөн нам дамжаад юм уу, улстөрчдийн халаас дамжсан нөхөд мөнгө угаагаад байгаа учраас тендер гоё харагдаад байгаа байхгүй юү. Тендерийг эрүүл болгох тал дээр ерөөсөө юу ч хийхгүй. Харин одоо бүр хуульгүй болоод амар сайхандаа жаргах гэж байгаа.
Сүүлийн 10 гаруй жилийн хугацаанд эрх барьж байгаа  хүмүүс бэлэн бонд, зээл авдаг болсон. Дандаа том мөнгөний менежментийг бэлнээр аваад хийх гэж оролдоод улсыг 10 жил дампууруулчхаад байна. Бид эрх мэдэлтнүүдэд нийтийн санхүүг дураар нь өгдөг процессыг Үндсэн хуулиараа зогсоох ёстой. Нарийн ярих юм бол манай Үндсэн хуульд нийтийн санхүүг хянадаг, хэнээс  өгвөл төрөөс, хэнээс гэвэл өндөр албан тушаалтнаас хариуцлага тооцдог процесс нэг ч байхгүй. Тийм учраас өндөр албан тушаалтнууд давраад байна. Үүнийг 2019, 2021 оны өөрчлөлтөөр огт хийгээгүй. Нийтийн санхүү гэхээр эрх баригчдын шил нь татчихдаг.
-Засгийн газраас 14 мега төсөл дээр 120 их наяд зарцуулахаар төлөвлөж байгаагаа зарлалаа. Гэхдээ хөрөнгө санхүүгийн хувьд хэр боломжтой гэж Та харж байна вэ?
-Төсвөөс 12 хувийг нь санхүүжүүлнэ. Үлдсэнийг нь бусад аргаар буюу мөнгө хэвлэх байх. Дарааллаараа цахилгаан станц барих байх л даа. Нэгдүгээрт манайд Үндсэн хуулиар том шийдвэр гаргасан улстөрчийг хамгаалсан механизм байхгүй. Үүнийг явуулсан хүн болгон шоронд орно. Яагаад гэвэл Оюу толгой төслийн үед харж байсан шүү дээ. Явсан бүх сайд нь шоронд орсон.            
Төлөвлөсөн 120 их наяд гэдэг асар их мөнгө. Төсвөөсөө 4-5 дахин их гэхээр дөрвөн жилийн хугацаанд бага, багаар системтэй хийгдэх байх гэж найдаж байна. Төр өөрөө ингэж их том төсөл хийхээсээ илүү иргэн, ААН-ийн урам зоригийг тэтгэж, үндсэн философи нь бол хувийн аж ахуй дээр тогтсон эдийн засгийг бий болгох гээд байгаа юм. Хамгийн гол нь тэр хэрхэн хөгжиж, өөрсдийн бүтээн байгуулалтаа хийх үү гэдэг нь чухал. Тэрнээс биш ААН-үүдийг жаахан томорсныг нь шоронгоор айлгаад төр өөрөө бүгдийг хийнэ гээд ороод ирсэн. Үүнийг уг нь жаахан эсэргүүцдэг Ардчилсан нам нь хамтарсан тоглогч болоод бүгдийг төр хийнэ гээд дайраад эхэлсэн. Энэ нь өөрөө философийн хувьд маш их хойшоо ухарсан ажил болж байна.
-Ярилцсанд баярлалаа.
Эх сурвалж: Ганхуяг ХЭРЛЭН itoim.mn


АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд analiz.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан бөгөөд мөн IP хаяг ил гарсан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэл бичих





Шинэ мэдээ

Төсвийн гүйцэтгэл болон Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ7 сар 1. 23:382024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл болон 2025 оны төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийв Улсын Их Хурлын Инновац, цахим бодлогын байнгын хорооны өнөөдрийн (2025.07.01) хуралдаан 16 цаг 52 минутад гишүүдийн 63.6 хувийн ирцтэйгээр эхэлж, гурван асуудал хэлэлцэхээр тогтов. Монгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл, Засгийн газрын 2024 оны санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан болон “Монгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл батлах тухай” Улсын Их Хурлын тогтоолын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Сангийн сайд Б.Жавхлан танилцуулга хийлээ. Монгол Улсын нэгдсэн төсвийн тэнцвэржүүлсэн орлого ба тусламжийн дүн 2024 онд 29 их наяд 670 тэрбум төгрөг, нийт зарлага ба цэвэр зээлийн дүн 30 их наяд 591 тэрбум төгрөг, нэгдсэн төсвийн тэнцвэржүүлсэн нийт тэнцэл 2 их наяд 451 тэрбум төгрөгөөр сайжирч, 920 тэрбум төгрөгийн алдагдалтай гарсан ба сүүлийн 3 жил дараалан төсвийн алдагдлыг үе шаттайгаар бууруулж ажилласан гэв. Mонгол Улсын нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл, Засгийн газрын санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд тус Байнгын хороонд харьяалагдах Монгол Улсын Тэргүүн шадар сайд бөгөөд Эдийн засаг, хөгжлийн сайд, Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын багцын нийт 51 байгууллагын төсвийн гүйцэтгэл, санхүүгийн тайланг нэгтгэн гаргасан байна. Улсын төсвийн гүйцэтгэлээр тус Байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын нийт зарлага болон цэвэр зээлийн дүн 211 тэрбум төгрөгийн гүйцэтгэл гарч, үүнээс урсгал зардалд 148.7 тэрбум төгрөг, хөрөнгийн зардалд 62.5 тэрбум төгрөгийг зарцуулжээ. Улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтаар 2024 онд тус Байнгын хороонд харьяалагдах 2 төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн 17 төсөл, арга хэмжээнд 122.5 тэрбум төгрөгийн санхүүжилтийг олгож, гүйцэтгэл 53.3 хувьтай гарсан гэв. Үргэлжлүүлэн Байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан, төсвийн гүйцэтгэл болон улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтын үр дүнд хийсэн аудитын дүгнэлтийг Монгол Улсын Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцуулав. Инновац, цахим бодлогын байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан, төсвийн гүйцэтгэлд хийсэн аудитын талаар тоймлон танилцуулав. Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудын 2024 оны санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд 14 тайлан нэгтгэгдсэнээс 10 байгууллагын санхүүгийн тайланд дүгнэлт гаргаж, 3 байгууллагыг түүвэрт хамруулжээ. Өргөн нэвтрүүлэг хөгжүүлэх сан тайлант онд гүйцэтгэл гараагүй байна. Аудитаар төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд ‘’Хязгаарлалттай‘’, харьяа 5 байгууллагад “Өөрчлөлтгүй”, 5 байгууллагад ‘’Хязгаарлалттай‘’ дүгнэлт өгчээ. Тэргүүн Шадар сайд бөгөөд Эдийн засаг, хөгжлийн сайдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудын 2024 оны санхүүгийн тайланд 36 тайлан нэгтгэснээс 16 байгууллагын санхүүгийн тайланд дүгнэлт гаргаж, 19 байгууллагыг түүвэрт хамрууллаа. “Хөгжлийн банк” ХХК-д төрийн аудит дүгнэлт гаргаагүй гэв. Аудитаар төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн санхүүгийн тайлан нэгтгэсэн тайланд ‘’Хязгаарлалттай‘’, харьяа 13 байгууллагад “Өөрчлөлтгүй”, 3 байгууллагад ‘’Хязгаарлалттай‘’ дүгнэлт өгсөн байна. Дээр дурдсан аудитын дүгнэлтээс үндэслэн анхаарал хандуулах дараах асуудлуудыг Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцууллаа. Төрийн үйлчилгээний e-mongolia цахим үйлчилгээний нэгдсэн порталыг санхүүгийн тайланд бүртгэх, цаашид хөгжүүлэлтийн зардлыг капиталжуулах асуудлыг шийдвэрлэх; Бүх нийтийн үйлчилгээний үүргийн сангаас олгосон санхүүжилт нь татаасны хэлбэрт шилжиж байгаад анхаарч тус сангийн үйл ажиллагаа, хөрөнгийн зарцуулалтад дүн шинжилгээ хийж, сангийн эх үүсвэрийг дэд бүтэц бүтээн байгуулалтад чиглүүлж, улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтын ачааллыг бууруулах асуудлыг анхаарахыг танилцууллаа. Улсын төсвийн хөрөнгө оруулалт болон Бүх нийтийн үйлчилгээний үүргийн сангийн хөрөнгөөр бэлтгэсэн бусад эргэлтийн хөрөнгө дансанд бүртгэлтэй хөрөнгийг ашиглагч байгууллагад шилжүүлэх талаар үе шаттай арга хэмжээ авч ажиллах; Худалдан авах ажиллагаа болон Шилэн дансны тухай хуулийн хэрэгжилтийг бүрэн хангах болон төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын хэрэгжүүлсэн хөтөлбөр, хөтөлбөрийн үр дүн, чанар, тоон хэмжээг төсвийн гүйцэтгэлтэй уялдуулан хяналт шинжилгээ, үнэлгээ хийж баталгаажуулах шаардлагатай гэв. Төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудад хэрэгжүүлэх дотоод хяналтыг сайжруулах, төрийн аудитын байгууллагаас хүргүүлсэн шийдвэрийн хэрэгжилтийг бүрэн хангуулах үр дүнтэй арга хэмжээ авч хэрэгжүүлэхэд анхаарах хэрэгтэй байгааг Ерөнхий аудитор хуралдаанд танилцуулсан. Сангийн сайдын илтгэл, аудитын дээрх дүгнэлттэй холбогдуулан гишүүд асуулт асуух, үг хэлэх шаардлагагүй хэмээн үзсэн тус төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, холбогдох санал, дүгнэлтээ Төсвийн зарлагын хяналтын дэд хороонд хүргүүлэхээр шийдвэрлэв. Дараа нь Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Үндэсний баялгийн сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Нийгмийн даатгалын сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Эрүүл мэндийн даатгалын сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ. Улсын Их Хурлын гишүүн, Засгийн газрын гишүүн, Сангийн сайд Б.Жавхлан төслүүдийн талаар танилцуулсан. Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын багцын 2025 оны батлагдсан нийт төсөв 118.4 тэрбум төгрөгөөс 79.6 тэрбум төгрөг болж хөрөнгийн зардлаас 12.4 тэрбум төгрөг, урсгал зардлаас 26.5 тэрбум төгрөг нийт 38.9 тэрбум төгрөг буюу 32.8 хувь буурсан байна. Монгол Улсын хөгжлийн 2026 оны төлөвлөгөөнд туссан төрийн албаны реформын шинэчлэлийн хүрээнд багш, эмчээс бусад төрийн албан хаагчдын орон тоог 9 хувиар бууруулахаар төлөвлөсний дагуу салбарын хэмжээнд нийт 540 орон тоо батлагдсанаас 50 орон тоог бууруулахаар төлөвлөсөн гэлээ. Дараа нь Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төсөл нь Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хуулийн 23 дугаар зүйлд заасан шаардлагыг хангасан гэж дүгнэсэн талаарх аудитын дүгнэлтийг Монгол Улсын Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцуулсан. Хуулийн төсөлд тус Байнгын хороонд хамаарах төсвийн хоёр ерөнхийлөн захирагчийн төсөвт төвлөрүүлэх орлогыг өмнөх төсвөөс өөрчлөлтгүй, зарлагыг 53.9 тэрбум төгрөгөөр бууруулахаар төлөвлөжээ. Байнгын хорооны хуралдаанаар энэхүү төслийг хэлэлцэн шийдвэрлэхдээ дараах асуудалд анхаарал хандуулахыг Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн санал болгов. Төрийн албан хаагчдын тоог чиг үүргийн давхардал, ажлын байрны ачаалалд бүрэн шинжилгээ хийлгүйгээр нийгэм, эдийн засгийн нөхцөл байдалтай уялдуулан бүх ТЕЗ нарын орон тоог жигд 9 хувиар бууруулахаар тооцсон нь төрийн үйлчилгээний чанар хүртээмжийг бууруулж болзошгүй. Иймд ТЕЗ-д өөрийн хариуцсан салбартаа чиг үүргийн шинжилгээ, ажлын байрны ба бүтээмжийн үнэлгээг хийсний үндсэн дээр ажлын ачааллыг оновчтой хуваарилах зорилгоор харьяа байгууллагуудын орон тоонд зохицуулалт хийх эрхийг олгохыг анхаарахыг хүсэв. Төсвийн тодотголтой хамт өргөн мэдүүлсэн Улсын Их Хурлын тогтоолын төсөлд “2025, 2026 оны төсвийн жилд өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгох болон хүндэтгэн үзэх бусад шалтгаанаар чөлөөлөгдсөн орон тоонд нөхөн томилгоо хийхгүй байх, шинээр ажлын чиг үүрэг, албан тушаалын орон тоо бий болгохгүй байх, ажлын байрны ачааллыг нягтруулах зэргээр цалин хөлсний зардлыг хэмнэх” гэж заажээ. Энэ нь чиг үүргийн судалгааг хийсний үндсэн дээр ажлын ачааллыг нягтруулж орон тоогоо зорилтот түвшин хүртэл нэгэнт бууруулсан байгууллагад сул орон тоонд нөхөн томилгоо хийхгүй байх нь тухайн байгууллагын хэвийн үйл ажиллагааг алдагдуулах, үндсэн чиг үүргээ хэрэгжүүлэх боломжгүй нөхцөл байдал үүсгэх эрсдэл байгааг анхаарч үзэхийг дүгнэлтээр санал болгожээ. Төсвийн ерөнхийлөн захирагч нар сул орон тооноос бусад цомхотголд орж буй албан хаагчдад Төрийн албаны тухай хуулийн 62.1.4-т заасны дагуу ажлаас чөлөөлөгдсөний 3 сарын цалинтай тэнцэх хэмжээний нэг удаагийн тэтгэмжийн зардал шаардагдахаар байгааг энэ хуулийн төслийн хэлцүүлгийн явцад гарц шийдэл олох хэрэгтэйг мөн дурдсан. Дээрх саналуудаас гадна төсөвт тодотгол хийх нөхцөл үүссэн тохиолдолд төрийн аудитын байгууллагаас аудитын үйл ажиллагааны үе шатны стандартын дагуу хянаж, дүгнэлт гаргахад цаг хугацааны хувьд хязгаарлагдмал байх тохиолдол байнга гарч байгааг анхааралдаа авч, дүгнэлт гарган Улсын Их Хуралд хүргүүлэх зохистой хугацааг Төсвийн тухай хуульд тусгаж өгөх шаардлагатай байгааг хэллээ. Байнгын хорооны эрхлэх асуудлын хүрээнд Улсын Их Хурлын гишүүн Ч.Номин, Ж.Золжаргал, Т.Мөнхсайхан нар асуулт асууж, ажлын хэсгээс хариулт, тайлбар, мэдээлэл авав. Дараа нь Байнгын хорооны гишүүд төсвийн тодотголтой холбогдуулан зарчмын зөрүүтэй санал гаргах шаардлагагүй хэмээн үзсэн тул холбогдох төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг явуулсан талаарх санал, дүгнэлтээ Төсвийн байнгын хороонд хүргүүлэхээр боллоо. Нийслэлийн цахим шилжилтийн төслүүдийн талаарх мэдээллийг нийслэлийн Засаг даргын орлогч Т.Даваадалай танилцуулсан юм. Улаанбаатар хотод 2025 оны байдлаар цахим шилжилтийн нийт 8 төсөл арга хэмжээ хэрэгжиж байгаа аж. Улаанбаатар хотын теле камерын нэгдсэн төв байгуулах, авто замыг бүрэн камержуулах төсөл хөтөлбөрийн хүрээнд нийслэлийн хэмжээнд шинээр байгуулагдсан нэгдсэн төв болон 9 дүүрэгт теле камерын хяналтын дэд төвүүдийг байгуулж, өндөр хурдны интернэтээр холбожээ. Төвийн 6 дүүрэг нь 40 гегабайт, алсын 3 дүүрэг 100 мегабайтын урсгалаар холбогдсон. Төслийн гүйцэтгэл 97 хувьтай байгаа гэв. Нийслэл дэх автозамын 176 уулзварын 150 дээр төсөл хэрэгжсэнээс 145 нь хэвийн ажиллаж байгаа юм байна. Харин цахилгааны болон шилэн кабелийн гэмтлийн улмаас 5 уулзвар дээр ажил үргэлжилж байгаа гэв. Камержуулсан 150 уулзвар дээр замын хөдөлгөөний 10 төрлийн зөрчлийг илрүүлдэг талаар танилцууллаа. Хоёр дахь төсөл буюу нийтийн тээврийн цахим шилжилтийн талаар мэдээлэл хийлээ. Улаанбаатар хотын хэмжээнд нийтийн тээврийн салбарын томоохон цахим шилжилтийг хийж байгаа хэмээн тодотгоод нийтийн тээвэрт зөвхөн картаар зорчих бус, олон улсын болон дотоодын бүхий л банкны картаар зорчих боломжтой болгожээ. Мөн аппликэйшн ашиглаж төлбөр төлөхөөс гадна шаардлагатай мэдээллээ авах боломжийг бүрдүүлсэн гэв. Нийтийн тээврийн парк шинэчлэлтйг хүрээнд хүн тоологч камер, зорчигч, жолоочийн хяналтын камер, жолоочийн зөрчлийн хянах, дотор хяналтын камерууд, бодит цаг хугацаагаар тухайн автобуснуудыг хянах урд, арын хяналтын камер гэх зэрэг 10-12 хяналтын төхөөрөмжөөр тоногложээ. Үргэлжлүүлэн нийслэлийн Засаг даргын орлогч Т.Даваадалай Улаанбаатар дата центр төслийг танилцуулах үеэр төслүүдийн төсөвт өртөг, хугацаа, зардлын тооцоо гэх зэргийг тодруулах шаардлагын хүрээнд мэдээллийг хойшлууллаа. Үүгээр өнөөдрийн хуралдаан өндөрлөсөн юм хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээлэв.7 сар 1. 23:33Монгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл, 2025 оны төсвийн тодотголын төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Байнгын хорооны тогтоолуудыг баталлаа7 сар 1. 23:27Нийтээр тэмдэглэх баярын болон тэмдэглэлт өдрүүдийн тухай хуульд нэмэлт оруулах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэхийг дэмжлээ7 сар 1. 23:20“Нээлттэй парламент” дадлагажих хөтөлбөрт хамрагдсан оюутнууд батламжаа гардан авлаа7 сар 1. 23:15Нийгмийн даатгалын үндэсний зөвлөлийн гишүүнд нэр дэвшигчийн сонсгол боллоо7 сар 1. 23:11Монгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэлийг хэлэлцэж, Байнгын хорооны тогтоолын төслийг батлав7 сар 1. 23:05“Сэлбэ хотын бүтээн байгуулалтад олон улсаас босгосон 500 сая ам.долларыг үр ашиггүй хадгалсан” гэдэг үндэслэлгүй” гэв7 сар 1. 23:01Үндэсний их баяр наадмын бэлтгэл 80 хувьтай үргэлжилж байна7 сар 1. 22:57Үндэсний их баяр наадмын худалдаа, үйлчилгээний зөвшөөрлийн хүсэлтийг цахимаар авч эхэллээ7 сар 1. 22:53100 айлын уулзвараас Дарь-Эхийн уулзвар хүртэлх авто замыг хааж, шинэчилнэ7 сар 1. 22:51“Мишээл Экспо” орчмын явган хүний замын засвар, шинэчлэлийн ажлыг Үндэсний их баяр наадмаас өмнө дуусгана7 сар 1. 22:49Х.Цогцэцэг: Багахангай дүүргийн нэгдүгээр хороонд үерийн байгууламж, цэцэрлэг хэрэгтэй6 сар 30. 22:35“Эхлэл брэнд” ХХК-д 3150 ам.метр газрыг үйлчилгээтэй орон сууц зориулалтаар эзэмшүүлэх гэрчилгээг гардууллаа6 сар 30. 22:32Нархан хотхоноос “Home Plaza” хүртэл 430 метр нийтийн эзэмшлийн зам талбайг чөлөөлж, явган хүний замыг өргөтгөн, стандартад нийцүүлнэ6 сар 30. 22:30Дүнжингарав худалдааны төвийн авто замын урд эгнээг хааж, шинэчилнэ6 сар 30. 22:27Монгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл болон төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ6 сар 30. 22:24Монгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл, 2025 оны төсвийн тодотголын төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийв6 сар 30. 22:20Төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Харьяатын тухай хуульд нэмэлт оруулах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэхийг дэмжлээ6 сар 30. 22:16Олон улсын парламентын өдөр өнөөдөр тохиож байна6 сар 30. 22:08Захиргааны хэм хэмжээний актаар хүний эрх, эрх чөлөөг хязгаарласан аливаа зохицуулалт тусгахгүй байхаар хуульчилжээ6 сар 30. 22:04Д.Амарбаясгалан: УИХ 2025 онд жендэрийн зөрүүтэй байдлын индексээр 20 байраар ахилаа6 сар 30. 22:01У.Хүрэлсүх: Манай охид дэлхийн дэд аварга болж гайхамшиг бүтээлээ6 сар 29. 21:53Нийслэлийн өдөр, даншиг наадмын үеэр 600 гаруй цагдаагийн алба хаагч ажиллаж байна6 сар 29. 21:38Нийслэлийн өдөр, даншиг наадмын үндэсний сурын харвааны эрхий мэргэнүүд тодорлоо6 сар 29. 21:36Сэлэнгэ аймгийн Сүхбаатар сумын Ц.Ганбаярын хээр даага түрүү магнай боллоо6 сар 29. 21:28Нийслэлийн өдөр, даншиг наадам хоёр дахь өдрөө их насны морьдын уралдаанаар үргэлжилж байна6 сар 29. 21:25“Хүрээ цам-Даншиг наадам 2025” шашин, соёлын наадмаар Очирваань бурхныг тахих ёслол боллоо6 сар 29. 21:23Төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслүүдийн нэг дэх хэлэлцүүлгийг хийлээ6 сар 29. 21:20Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх “Хасын хүлэгүүд” багийнхныг хүлээн авч уулзлаа6 сар 27. 22:14
Эхлэл  Редакцын бодлого  Холбоо барих
ANALIZ.MN © 2025 он. Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан.