С.Эрдэнэболд: Утааг 2040 он хүртэл 70 хувь бууруулна гэж ярих биш, 2035 он гэхэд 100 хувь алга болгоно гэсэн бодлого, стратегитэй байх шаардлагатай


1-р сарын 17
10 цаг 39 минут

      УИХ-ын гишүүн, Хүний эрхийн дэд хорооны дарга С.Эрдэнэболдтой утааны сонсголын асуудлаар ярилцлаа.

-Утааны сонсголоор юу ярих нь вэ, ямар шийдэл гаргах вэ гэдэг хүлээлт олон нийтийн дунд их байна шүү дээ…?

-Утааны асуудал угтаа сүүлийн 10 гаруй жил эрчимтэй яригдаж байгаа бидний нэн тэргүүний тулгамдсан асуудал. Асуудал шийдэгдэхгүй болохоор иргэд, олон нийтийн бухимдал жил ирэх тусам нэмэгддэг. Нэмэгдэхээс ч өөр аргаггүй. Нөгөөтэйгүүр утааны асуудал яригдах болгонд утааг шийдэхэд зарцуулсан мөнгө, санхүүгийн асуудал хаашаа, юунд зарцуулагдав гэдгийг иргэд нэхдэг, шаарддаг. Энэ тайлан тооцоо өнөөг хүртэл олон нийтэд ил тод болсонгүй гэдгийг хэлдэг. Яг ямар хэмжээний хөрөнгө, мөнгө зарцуулагдчихаад байна, түүгээрээ өнөөдөр хүний нүдэнд харагдаж, гарт баригдах ямар ажлууд хийсэн бэ. Үнэндээ өнөөдөр ийм бодитой үр дүн гарлаа гэж ярих зүйл алга. Тиймээс үүнд хариуцлагын асуудал яригдаж таарна. Эзэн холбогдогч нь хэн бэ гэдгийг ярина. Энэ мэт тодорхойгүй маш олон асуудал бий.

-Утаагүй болгоно гэж ярихдаа шийдлийг нь зуух гэж үздэг хандлага олон жил боллоо. Тэгэхээр утааны сонсголоор мэдээж технологи талаас нь төвлөрч хэлэлцүүлэг өрнүүлэх байх, тийм үү?

-Тэгэлгүй яах вэ. Нарийвчлаад яривал зуух нь ач холбогдолтой юм уу. Зууханд хийж шатааж байгаа шахмал түлш нь олон нийтийн шүүмжлээд байгаа шиг үнэхээр угаарын хор ихтэй юу гэдгийг технологи талаас нь нэг бүлэг болгож хэлэлцэнэ. Ер нь өнөөдрийг хүртэл юу хийв, яав, одоо ямар шийдэл гаргаж ажиллах юм, цаашдаа урт хугацаандаа яах вэ гэдгээ энэхүү утааны сонсголоор тодорхой хэлэлцэнэ.

-Утааны асуудал үнэхээр гамшгийн түвшинд хүрсэн нь үнэн. Үүнийг улиг болсон сэдэв гэх хандлага ч олон нийтийн сүлжээнд мэр сэр харагдах шиг. Тэгэхээр утаатай хүн бүр тэмцэнэ гэдэг тал бүрийн оролцоо ер нь ямар байх нь зөв юм бэ?

-Хууль зүйн байнгын хороо болон Хүний эрхийн дэд хорооны зүгээс өнгөрсөн намраас эхлээд утааны асуудал Үндэсний аюулгүй байдлын гамшгийн түвшинд хүрчихлээ гэдгийг сануулж ирсэн. Нийт нутаг дэвсгэрийн өчүүхэн жижиг хэсэг болсон Улаанбаатар хотод улсынх нь хүн амын талаас их хувь амьдарч байна. Ингээд утаанаас болоод ургийн гажиг, хорт хавдар жил ирэх бүр өсөж байна. Энэ утгаараа иргэдийн амьд явах, аюулгүй орчинд амьдрах Үндсэн хуулиар заасан эрхүүд ноцтой зөрчигдөх болсон. Бүр Үндэсний аюулгүй байдал, тэр тусмаа монгол хүний генд нөлөөлж эхэлсэн. Өөрөөр хэлбэл, утаа гэдэг зүйл Үндэсний аюулгүй байдлын улаан түвшингийн асуудал болсон гэсэн үг. Тиймээс олон нийтийн зүгээс утааны асуудлаар сонсгол хийхийг эрчимтэй шаардаж эхэлсэн. Ингээд иргэдийн санал, шаардлагын дагуу энэхүү сонсголыг эхлүүлж байгаа юм.

-Утааны сонсгол ямар бүтэц, дэс дараалалтай өрнөхөөр байгаа юм бэ?

-Яг ерөнхий сонсгол энэ оны хоёрдугаар сарын 3-4-ний хооронд зохион байгуулагдана. Энэхүү сонсголыг явуулахаар УИХ-ын 22 гишүүнээс бүрдсэн ажлын хэсэг гарчихсан. Яг энэ ерөнхий сонсголын үеэр бид олон зүйлийг хэлэлцэнэ. Магадгүй ширүүн маргаан өрнөх, далд байсан олон асуудал ил тод болохыг үгүйсгэхгүй. Нөгөөтэйгүүр сонсголын дараа УИХ-аас энэ асуудлаар Түр хороо байгуулах зайлшгүй шаардлагатай. Учир нь өнгөрсөн хугацаанд утаатай тэмцэх байгууллагын статус найман удаа өөрчлөгдсөн байна. Нэг бол Эрчим хүчний яам дээр очдог, эсвэл Байгаль орчны яам дээр очдог гэх мэт. Энэ нь юу гэхээр утаатай тэмцэх байгууллага маань өнгөрсөн хугацаанд тогтвортой үйл ажиллагаа явуулж чадсангүй гэж ойлгож байгаа. Тогтвортой үйл ажиллагаа явуулж чадахгүй байхаар утаатай тэмцэх стратеги байхгүй байсан гэсэн үг. Тэгэхээр юуны түрүүнд асуудлаа шийдэхийн тулд тухайн асуудлаа хэмжих, баримттай байх шаардлагатай. Өөрөөр хэлбэл, бодит нөхцөл байдалтайгаа бид нүүр тулах ёстой гэсэн үг.

-Утааны ерөнхий сонсгол ирэх сарын эхээр гэж ойлголоо. Яг одоо хэлэлцэгдэж байгаа нь ерөнхий сонсголын өмнөх бэлтгэл хуралдаанууд гэж ойлгох уу?

-Тийм. Одоо ямар хэлэлцүүлэг өрнөж байгаа вэ гэдгийг би танд тодорхой хэлж өгье. (Өчигдөр) утааны сонсголын бэлтгэл хэлэлцүүлэг өрнөсөн. Энэхүү анхны хэлэлцүүлгээр бид утаа хүний эрүүл мэндэд ямар сөрөг нөлөөлөл учруулж байгаа талаар мэргэжлийн байгууллагуудын дүгнэлтийг хэлэлцсэн. Дараагийн хэлэлцүүлэг нь энэ сарын 22-нд болно. Энэхүү хэлэлцүүлгээр стандарт, технологитой холбоотой асуудлыг өргөн хүрээнд авч үзнэ. Өөрөөр хэлбэл, шахмал түлш түүхий нүүрснээсээ илүү хортой юу, барьцалдуулагч нь яг юу вэ гэдгийг нь нарийн задалж, мэргэжлийн судлаач, иргэдийн хамт хэлэлцүүлнэ. Үнэхээр утааг багасгах бодитой шийдэл нь энэ шахмал түлш байж чадсан уу. Тараасан болон тараагдахаар байгаа утаагүй зуух гэдэг нь технологи, стандартын хувьд бодитой дэвшил мөн үү гэдгийг ярина. Гурав дахь хэлэлцүүлэг энэ сарын 29-нд болно. Энэхүү хэлэлцүүлгээр утааны асуудлыг шийдвэрлэхэд ямар эрх зүйн асуудал доголдолтой, эсвэл дутагдалтай байгаа вэ гэдгийг түлхүү ярина. Мөн хариуцлагын асуудал, санхүүгийн тайлан, дүн тооцоо зэрэг асуудлыг хэлэлцэнэ. Ингээд ирэх сарын 3-4-нд утааны ерөнхий сонсгол явагдахаар байгаа. Өөрөөр хэлбэл, ерөнхий сонсголоос өмнө бид утаатай холбоотой эрүүл мэнд, эрх зүй, хариуцлагын асуудлыг тодорхой болгож байна гэсэн үг.

-Тэгэхээр утааны сонсголоос гарах үр дүнг та ямар байх бол гэж харж байна. Сонсгол хийгддэг. Дараа нь гарсан үр дүнгүй мартагддаг. Эцэст нь тулгамдсан нөгөө асуудал нь шийдэгдээгүй хэвээрээ л үлддэг жишээ олон байгаа шүү дээ…?

-Асуудлыг хөлбөмбөг өшиглөж байгаа юм шигээр манайх биш, танайх гэдэг хандлагыг зогсооно. Энэ сонсголоор асуудлыг эзэн биежүүлнэ. Нийслэл яг юуг нь хариуцах юм. Нийслэлийг яндангүй болгохын тулд яг ямар ажлууд хийх вэ гэдэг ч юм уу. Асуудлыг эзэн биежүүлнэ. Эрүүл мэндийн яам утаатай холбоотой олон ажлын хэсэг байгуулчихсан явж байгаа. Утааны хортой чанар эрүүл мэндэд яг яаж нөлөөлж байна. Жишээ нь, ид утааны үед буюу арваннэгдүгээр сараас эхлээд гурав, дөрөвдүгээр сар хүртэлх хугацаанд эхийнхээ гэдсэн байгаа ураг эндэх, зулбах тохиолдол гамшгийн хэмжээнд хүрсэн. Энэ нь ирээдүйд төрөх ёстой байсан Монгол Улсын иргэд амь насаараа хохирч байна гэсэн үг. Тиймээс утааны асуудлыг хариуцагч эзэнтэй болгож, стратеги төлөвлөгөөг нь бодитой гаргуулах зэргээр цогц байдлаар шийдвэрлэх шаардлагатай. Энэ чиглэл рүүгээ сонсголын зорилго чиглэнэ гэж харж байгаа.

-Эрүүл мэнд, технологи, эрх зүйн орчин, хариуцлага зэрэг гурван дэд хэлэлцүүлэг өрнөж байгаа юм байна. Тэгэхээр эдгээр дэд хэлэлцүүлгээс гарсан дүнгээ ерөнхий сонсголоороо нэгтгээд хэлэлцэнэ гэсэн үг үү?

-Тийм. Сонгол дээр дан ганц бодлого боловсруулагчид, шийдвэр гаргагчид яриад сууна гэж байхгүй. Иргэд, хохирогчид, эрдэм шинжилгээ, судалгааны байгууллагад ажиллаж байгаа холбогдох мэргэжилтнүүд идэвхтэй оролцож, санал бодол, шүүмжлэлээ хэлнэ. Сонсголоор бодлогын хувьд бид богино, дунд, урт хугацаандаа утааны эсрэг юу хийх вэ гэдгээ тодорхой болгоно. Улмаар бодлогоо хэрэгжүүлэх зорилтуудаа дэвшүүлнэ. Өөрөөр хэлбэл, ямар байгууллага аль асуудлыг нь барьж авч, ямар хугацаанд хэрхэн ажиллах юм бэ гэдгийг тодорхой болгоно. Нэг зүйл хэлмээр байгаа юм. Утааны асуудал дээр бид улстөржиж огт болохгүй. Хэрэв улстөржөөд эхэлбэл энэ асуудлын шийдэл арагшаа сунасаар л байна. Хугацаа алдах тусам бид эрүүл мэндээрээ л алдагдсан хором бүрийг төлнө. Тиймээс улстөржүүлэхгүй, бодитой шийдэл хайсан, хариуцлага нэхсэн сонсгол болох ёстой. Нөгөөтэйгүүр утааг бууруулахын тулд бид зорилготой, тодорхой цаг хугацаатай зүйлийг ил тод олон нийтэд хэлэх шаардлагатай. Өөрөөр хэлбэл, тэдэн он гэхэд Улаанбаатар хот утаагүй болно гэдгийг тодорхой болгоно гэсэн үг.

-Он, цаг хугацаа гэснээс саяхан Нийслэлийн Засаг дарга Улаанбаатар хот 2040 гэхэд утаагаа 68 хувиар бууруулна гэдэг зүйлийг хэллээ. Энэ бодитой тоон үзүүлэлт мөн үү?

-Яг ямар судалгаа, үндэслэлээр ийм тоо, цаг хугацааг хэлж байгааг нь мэдэхгүй юм. Удахгүй болох утааны сонсголын үеэр Нийслэлийн засаг дарга үүнийгээ тайлбарлах биз. Гэхдээ монголчуудын хувьд утаанаас салах хугацааг тийм хойш нь сунгах боломжгүй. Миний харж байгаагаар Улаанбаатар хотын утааг 2035 он гэхэд 100 хувь алга болгох шаардлагатай. Энэ 2025-2035 он хүртэлх 10 жилийг бид урт хугацаа гэж харж, бодлого, зорилтоо тодорхойлох ёстой юм. 2030 оныг бид дундын хугацаа гэж харах хэрэгтэй. Харин ойрын 2-3 жилийг бид богино хугацаа гэж тооцож, бодлого, арга хэмжээнүүдээ авч ажиллахгүй бол болохгүй. Түүнээс биш 2040 он гэхэд 70 хувь бууруулна гээд бодлого барьж ажиллах юм бол утаа тэр үед шийдэгдэхгүй гэдэгт би итгэлтэй байна. Тиймээс маш тодорхой, зөв стратегигээр утааг богино хугацаанд шийдэх шаардлагатай.

Эх сурвалж: Э.Мөнхтүвшин DNN.mn


АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд analiz.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан бөгөөд мөн IP хаяг ил гарсан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэл бичих





Шинэ мэдээ

Гамшгийн эрсдэлийг бууруулах зөвлөмжийн дагуу төлөвлөгөө боловсруулан ажиллахыг даалгалаа12 сар 13. 11:48Оюу толгойн асуудлаарх нотлох баримтыг шинжлэн судлах сонсголд дуудагдсан гэрчүүдийн 70 хувь нь оролцлоо12 сар 13. 11:45Төрийн банк ISO/IEC 27001:2022 стандартыг дахин баталгаажууллаа12 сар 13. 11:39Хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төсөл, “Хянан шалгах түр хороо байгуулах тухай” УИХ-ын тогтоолын төслийг хэлэлцлээ12 сар 12. 16:50“Ундраа” хүүхдийн зусланг хувьчилсан шийдвэрүүдийг хүчингүй болгох шаардлагатай12 сар 12. 16:463 жил гаруйн хугацаанд 1000 орчим нэр төрлийн бүтээгдэхүүн зах зээлд гаргажээ12 сар 12. 16:40Малын индексжүүлсэн даатгалын тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг батлав12 сар 12. 16:31Шилдэг залуу эрдэмтэн, эмч нар Ерөнхийлөгчийн нэрэмжит шагнал хүртлээ12 сар 12. 16:25Гадаад зээллэгийн ашиглалт, үр ашгийг нэмэгдүүлэх тухай анхдагч хуулийн төслийг өргөн мэдүүллээ12 сар 12. 12:30Монгол Улс болон Евразийн эдийн засгийн холбоо, түүний гишүүн орнууд хоорондын худалдааны түр хэлэлцээрийг соёрхон баталлаа12 сар 12. 12:27Аюултай хот: Замаа шинэчилсэн ч иргэд бэртсээр байна12 сар 12. 11:04Тайландын Ерөнхий сайд парламентыг тараажээ12 сар 12. 10:58УИХ-ын 2025 оны намрын ээлжит чуулганы нэгдсэн хуралдааны 2025 оны 12 дугаар сарын 12-ны өдрийн ирцийн мэдээ12 сар 12. 10:54Time: “Оны онцлох хүн”-ээр хиймэл оюуныг бүтээгчид тодорлоо12 сар 12. 10:17"Монгол Улс байгалийн баялгаа хэрхэн зохистой ашиглах ёстой вэ” сэдэвт эсээ бичлэгийн уралдааныг зарлаж байна12 сар 12. 9:40Согтуугаар тээврийн хэрэгсэл жолоодвол 3 жилийн хорих ялаар шийтгэнэ12 сар 12. 9:33Евразийн эдийн засгийн холбоотой байгуулах худалдааны түр хэлэлцээрийг соёрхон батлах болон Стратегийн ач холбогдол бүхий бүтээгдэхүүний хангамж, нийлүүлэлтийг дэмжих тухай хуулийн төслүүдийг хэлэлцэв12 сар 12. 9:27Оюу толгойн асуудлаарх өнөөдрийн нотлох баримтыг шинжлэн судлах сонсголд 95 гэрч оролцоно12 сар 12. 9:23Тэгш, сондгой дугаарын хязгаарлалт хийх эсэх талаар санал авч эхэллээ12 сар 12. 9:18Цаг агаар: Улаанбаатарт өдөртөө 18 хэм хүйтэн12 сар 12. 9:14Д.Трампын “алтан карт” хөтөлбөр хэрэгжиж эхэлжээ12 сар 11. 16:01Монголбанк: Тэтгэврийн зээлийн хэмжээг нэмэгдүүлэхгүй ч хугацааг сунгах боломжтой боллоо12 сар 11. 14:12АИ-92 автобензиний импорт, тээвэрлэлтийн нөхцөл байдал12 сар 11. 14:06Үндэсний их баяр наадам, Цагаан cap амралтын өдрүүдтэй давхацсан тохиолдолд дараагийн долоо хоногийн ажлын өдрүүдэд шилжүүлэх саналыг гишүүдийн олонх дэмжлээ12 сар 11. 14:02Д.Билэгдэмбэрэл: Бид тэтгэврээ нэмүүлье гэсэн болохоос зээлийн хугацааг нь уртасгаад өгөөч гэж хэзээ ч гуйгаагүй шүү12 сар 11. 12:112025 онд 32 улсын 1556 гадаадын иргэнийг улсын хилээр оруулалгүй буцаажээ12 сар 11. 12:0634 хувь эзэмшилгүйгээр бүх татвараа авахад 80 хувийн ашигтай байна гэдгийг хэлж байжээ12 сар 11. 10:52УИХ-ын дарга Н.Учрал Элчин сайд Ина Марчюлёнитег хүлээн авч уулзлаа12 сар 11. 9:47Төрийн банк “Ногоон ирээдүй” бондын төлбөрийг амжилттай төллөө12 сар 11. 9:37“Би чадлаа” гэсэн мэдрэмж хүүхдийн дотоод ертөнцийг хүчтэй болгодог”12 сар 11. 9:26
Эхлэл  Редакцын бодлого  Холбоо барих
ANALIZ.MN © 2025 он. Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан.