УИХ-ын гишүүн Б.Хэрлэн: Төрийн албаны өөрчлөлт шинэчлэлийн төлөө ажиллана


2-р сарын 28
9 цаг 28 минут

        Улсын Их Хурлын гишүүн Б.Хэрлэнтэй ярилцлаа.

-Таны хувьд анхны 126 гишүүнтэй парламентад УИХ-ын гишүүнээр сонгогдоод ажиллаж байна. Сонгогдохоосоо өмнө хаана, ямар албан тушаал эрхэлж байсан бэ

Миний хувьд ОХУ-д сурган сэтгэл судлалын багш мэргэжлээр дээд сургууль төгсөж ирээд боловсролын салбараас хөдөлмөрийн гараагаа эхлүүлсэн. Төрийн удирдлагын чиглэлээр ХБНГУ-д магистр, докторын зэрэг хамгаалсан багш, судлаач хүн байна. Сүүлийн 28 жил төрийн албан хаагчдыг бэлтгэж мэргэжлийг нь дээшлүүлдэг Удирдлагын академид багшиллаа. Менежмент, тэр тусмаа хүнтэй ажиллах, байгууллагыг удирдах тухай хичээлүүд заадаг байлаа. Үүнээс гадна Монгол Улсын төрийн албаны шинэчлэл, төрийн удирдлагын чиглэлээр эрдэм шинжилгээний судалгааны ажлууд хийж ирсэн. Эрдэм номын мөр хөөсөн их дээд сургуулиудын багш судлаачдын нэг.

-Улс төрд орох сонголтыг яагаад хийх болов. Энэ удаагийн парламентад жагсаалтаар сонгогдсон шүү дээ?

-Хууль, дүрэм, журам та бидний амьдралын голдрилыг чиглүүлж байдаг. Хуулийн үзэл санаа, түүнийг хэрэгжүүлэх арга механизм бидний амьдарлын болох болохгүйг тодорхойлж, боломжийг нээж бас хязгаарлаж  байдгийг бид сайн мэднэ. Төрийн аливаа бодлогын төвд хүн байх, хүндээ анхаарал хандуулсан бодлого шийдвэр гаргахад өөрийн мэдсэн сурснаа зориулах сэтгэлээр өнөөдөр ажиллаж байна. Ажилтай орлоготой, амар тайван, хийж бүтээж сайн сайхан амьдрах нөхцөл боломжийг ард иргэддээ бүрдүүлэхийн төлөө улс төрд орсон. Миний хувьд 2013 онд улс төрийн намд сонголтоо хийж гишүүнээр элссэн. УИХ-ын 2016, 2020 оны сонгуульд нэр дэвшиж байсан. Харин ноднин жил Монгол Ардын Намын жагсаалтаар УИХ-ын гишүүн болох боломж над тохиолоо, хичээж ажилланаа.

- Хүнтэй хэрхэн ажиллах, удирдах тухай хичээл зааж, судалгаа шинжилгээний ажил хийж байсан гэж ярилаа. Парламентад ороод 125 хүнтэй нэг анги болоод, ажил үүрэг гүйцэтгээд явахад хэр байна. Хүнтэй ажиллаж сурсан таны хувьд  боломжийн хэмжээнд байж чадаж байна уу?

- Энэ парламентын 126 гишүүд салбар, салбарын мэдлэг, туршлагатай төлөөлөл болохын хувьд асуудлыг өөр өөрийн өнцгөөс харж, олон талын эрх ашиг байр суурийг төлөөлж байна. Тэгэхээр их сайн эргэцүүлж тунгаасан, илүү оновчтой шийдвэр гаргах нөхцөл бүрдлээ. 126 гишүүний ажил мэргэжлийн онцлог, үзэл баримтлалын ялгаа нилээд харагдаж байна. Эрдэм номын хүн улс төрд тэр тусмаа хууль тогтоох түвшинд ажиллахад сурсан зангаараа хэлэлцэж байгаа асуудлын цаад мөн чанар, учир шалтгаан, түүний шийдэл гаргалгаа үр дагаврыг онол номын дагуу харж үзэх талтай юм байна. Өөрөөр хэлбэл аливаа асуудлыг прагматик байдлаар шийдээд явья гэлгүй, ном ёсоор нь алдаа хийдэл багатай байлгах гэж чармайх талдаа байдаг юм байна.

-Энэ удаагийн намрын чуулганаар ямар, ямар хууль, ажлын хэсэг дээр голлож ажиллав?

- Миний хувьд Боловсрол, шинжлэх ухаан, спортын болон Ёс зүй, дэгийн байнгын хорооны гишүүнээр ажиллаж байна. Энэ хоёр байнгын хорооны хамаарах асуудлуудын хүрээнд ажлын хэсгүүдэд орж ажиллаж байна. Үүнээс гадна УИХ-ын даргын Д.Амарбаясгалангийн захирамжаар байгуулагдан үйл ажиллагаагаа явуулж байгаа 5 ажлын хэсэгт орж ажиллаж байна. Тухайлбал, Хөдөлмөрийн хуулийн хэрэгжилтэд хяналт тавих ажлын хэсэг, Боловсролын ерөнхий хуулийн хэрэгжилтэд хяналт тавих, Төрийн албаны хуулийг шинэчлэх ажлын хэсэг, Төрийн үйлчилгээг дахин инженерчлэх ажлын хэсэг, Төсөв боловсруулах цагалбарыг оновчтой болгох ажлын хэсэг дээр нь ажлын хэсэгт ороод ажиллаж байна. Хуулиараа УИХ-ын гишүүн ердөө хоёр байнгын хороонд ордог. Олон ажлын хэсэгт орсноор асуудлыг уялдуулан цогцоор нь авч үзэх боломжийг олгож байна, ялангуяа шинэ гишүүдэд богино хугацаанд ажилдаа гаршихад үнэхээр хэрэгтэй боллоо гэж би хувьдаа хардаг.

-Төрийн албаны хуулийг шинэчлэх гээд сая ярилаа. Тэгвэл та төрийн албаны шинэчлэлд олон жил судалгаа хийсэн хүн. Тэгэхээр төрийн албыг ингээд өөрчилчихвөл болно доо гэсэн зүйл юу байна. Манай төрийн албаны одоогийн хууль хэр гэж бодож байна вэ?

Төрийн албаны тухай хуулийг 1994 онд анх батласнаас хойш дөрвөн удаа шинэчилсэн байдаг. Тухайн цаг үеийн нөхцөл байдлаас үүдэж төрийн албанд тулгамдаад байгаа асуудлуудыг шийдэхээр томоохон өөрчлөлтийг хийгээд явсан. 2004 онд төрийн захиргааны өөрчлөлт шинэчлэлд төрийн албаны боловсон хүчнийн удирдлагыг нийцүүлэх гэж, 2008 онд төрийн албыг улс төрөөс ангид байлгах гэж, 2017 онд сонгууль бүрийн дараах халаа солиог зогсоож төрийн албыг тогтвортой болгох гэж хуулийн шинэчилсэн. Ингэхдээ төрийн албанд ороод сайн ажиллаад явбал албан тушаал шатлан ахиад явах тухай мерит зарчмыг хуульчилж оруулж ирсэн түүхтэй.

Төрийн албаны талаар хийж ирсэн судалгаа шинжилгээнээс харахад төрийн албыг оновчтой бүтэцтэй, үр дүнг эрхэмлэсэн соёлтой болгох хэрэгтэй байна. Үүний тулд төрийн албан дахь халиа солиог зогсоож, нөгөөтэйгүүр ажил хийсэн нэр зүүгээд үр дүн багатай явдаг байдлыг засах хэрэгтэй байна. Чадварлаг боловсон хүчин төрийн албанд орж үр дүнтэй ажиллах ажиллах орчин нөхцлийг бүрдүүлэх шаардлагатай байна. Хамгийн гол нь Монгол Улсын Үндсэн хуульд тодорхой заасан нас, хүйс, яс үндэс, нийгмийн статус үл харгалзан төрийн алба хаах боломж бүх хүнд адил тэгш байх ёстой гэсэн зарчмыг хэрэгжүүлэх боломжийг бүрдүүлье. Нөгөө талаасаа мерит зарчмыг хэрэгжүүлэх шийдвэрийг шударга, ил тод, нээлттэй байлгах арга механизмуудыг нэвтрүүлэх хэрэгтэй байна. Аливаа субъектив нөлөөллийг хязгаарлахгүй бол болохоо болилоо. Дээр нь төрийн албанд ажилласан хүмүүсийн нийгмийн баталгааны тухай асуудал байна. Өөрийнхөө хамгийн эрч хүчтэй цаг, насаа төр, түмнийхээ төлөө зориулж яваад хөдөлмөрийн чадвар хариад ирэхийн цагт тэр хүний амьдрал хэр баталгаатай байна вэ, амьдрал ахуй нь дордохгүй байх ямар арга замаар баталгааг хангах вэ гэдгийг тодорхой нарийн болгох хэрэгтэй байна. Ингэж байж төрд хоёргүй сэтгэл үнэнч зүтгэх нөхцлийг бүрдэнэ. Энэ бүх асуудлыг нэгдсэн байдлаар цогцоор нь шийдвэрлэх хэрэгтэй гэж боддог.

-Төрийн албаны бүтэц, орон тооны хувьд та ямар байр суурьтай явдаг вэ. Хэт данхайсан гэдэг шүүмжлэл төрийн албыг байнга л дагаж явдаг шүү дээ?

-Төрийн албан хаагчдын тоо тогтмол өсөн нэмэгдэж байна. 2024 оны байдлаар төрийн албанд 230 мянга орчим төрийн албан хаагч ажиллаж байна. Манай нийт хүн амын 6.8 хувь, ажиллах хүчний 17.9 хувь нь төрд ажиллаж байна. Бусад улс оронтой ажиллах хүчний 15 орчим хувь нь төрдөө ажилладаг гэвэл манайх арай өндөр байгаа. Хүн ам цөөн, ажиллах хүч багатай манай улсын хувьд төр данхайгаад байна гэж хэлэхэд энэ тоо бас нөлөөлж байгаа. Төрийн албан хаагчийн тоо нэмэгдэж байгаа учир шалтгааныг хүн амын өсөлттэй холбоотойгоор боловсрол эрүүл мэндийн салбарт сургууль, цэцэрлэгийн тоо нэмэгдэж байгаатай холбож тайлбарладаг. Угаасаа Үндсэн хуулиндаа Иргэдийнхээ сурч боловсрох, эрүүл мэндээ хамгаалах эрхийг төрөөс хангах, хамгаалахаар заасан байдаг учраас энэ өргөн уудам газар нутагт тархан суусан ард иргэддээ төрийн энэ үйлчилгээг хүргэхийн тулд сургууль цэцэрлэг эмнэлгээ ажиллуулах болно. Ингээд тоо өсдөг. Нөгөө талаар нийгмийн хөгжил, хувьслыг дагаад төрийн шинэ үйлчилгээнүүд гарч ирж, дагаад бүтэц, орон тоо нэмэгдэх тал бий. Дээр нь төрийн зүгээс өөр дээрээ илүү хариуцлага үүрэх, ажил үүргээ нэмэгдүүлж, эрх мэдлийн хүрээгээ тэлэх хандлага сонирхолтой байдгийг эрдэмтэд судалгаачид мөн нотолсон байдаг.

Сүүлийн үед цомхон төр, ухаалаг төр, цахим засаг гэж ярих болсон нь төрийн данхар бүтэц, хөшүүн үйл ажиллагааг засах гэсэн санаа зоригийг илрэл юм. Судлаач хүний хувьд цомхон төр гэдэг ойлголттой санал нийлдэггүй. Бага хүчээр ихийг амжуулна гэдэг уриатайгаар 1980 аад онд төрийн захиргааны шинэчлэлийг олон оронд хийсэн нь үр дүнд хүрээгүй түүх бий. Бүхнийг мөнгөөр хэмжиж боловсон хүчнээ цөөлж, аж ахуйн тооцоог нэвтрүүлээд эхэлтэл улс орон ард түмний сайн сайхны төлөө ажиллах учиртай төрийн алба нь ашгийн төлөө оршин байгаа мэт болж эхэлсэн тул энэ өөрчлөлтийн үзэл санаа цааш үргэлжлээгүй. Цомхон төр гэдэг ойлголт үүнтэй холбоотой юм. Харин Үндсэн хуулинд заасан иргэний эрхийг хангах, хамгаалах төрийн үүргүүддээ суурилан чиг үүргээ нарийн тодорхой болгоод, түүндээ тохирсон оновчтой бүтэц зохион байгуулалтыг бүрдүүлэх хэрэгтэй гэж боддог. Өнөөдөр төрийн олон чиг үүргийг төр, хувийн хэвшлийн түншлэл, иргэний нийгмийн байгууллагын оролцоотойгоор хэрэгжүүлэх замаар бүтцийг өөрчлөх асуудал яригдаж байна. Бас төрийн олон үйлчилгээг цахимаар хүргэх арга зам бас хэрэглэгдэж байна. Энэ бүгд дээр нэмээд өнөөгийн төрийн захиргааны байгууллагын бүтэц зохион байгуулалтыг илүү чамбайруулах тал дээр нилээд анхаарч ажилламаар байгаа юм. Төрийн ажил үйлчилгээг тодорхой нэгж хэсэг хариуцаж байна уу, хүн хүч нь бүрэн орон тоогоороо ажиллаж байна уу, ажил үүргийн хуваарь оновчтой байна уу, ажлын явцын шат дамжлага зохистой түвшинд байна уу үгүй юү гэх мэт зохион байгуулалтыг оновчтой болгох замаар олон асуудлыг шийдэх боломжтой.

-Таны хувьд өөрөө бие дааж санаачлан боловсруулж, өргөн барихаар зэхэж байгаа хуулийн төсөл байна уу?

- Дотроо бодож явдаг хоёр гол зүйл дээр илүү төвлөрч ажиллана. Нэг нь төрийн удирдлага, төрийн албаны талаар хийж байсан судалгаа шинжилгээний ажлуудаас харахад төрийн албыг илүү бүтээлч үр дүнд чиглэсэн болгоё гэвэл төрийн албаны хүний нөөцийн удирдлага, бүтэц зохион байгуулалтыг цогцоор оновчтой болгох асуудал. Нөгөөх нь монгол хүний хөдөлмөрийн үнэлэмж, цалин хөлсний асуудал. Хөдөлмөрийн орлогоор амьдарч байгаа хүний хүч хөдөлмөр шударга үнэлэгдэж, нийгмийн баталгааг сайжруулах тухайд онцгой анхаарч ажиллана. Ид хийж бүтээх насны мэдлэг боловсролтой залуусаа эх нутагтаа улс орныхоо бүтээн байгуулалтад хувь нэмрээ оруулаад ажиллаж амьдрах нөхцөл боломжийг бүрдүүлэхийн төлөө ажиллана. Эрүүл чийрэг, мэдлэг боловсролтой ажиллах хүчээ гадагш алдаад баймааргүй байна. Дээр нь өнөөгийн хууль эрх зүйн зохицуулалтыг хийдэлгүй болгох тал дээр бусад гишүүдтэйгээ хамтраад дэмжээд ажиллана.

-Сүүлийн үед УИХ-ын гишүүдийн ёс зүйтэй холбоотой асуудал нийгэмд шүүмжлэл дагуулсан. Та Ёс зүй, дэгийн байнгын хорооны гишүүн, багш хүний хувьд үүн дээр юу хэлэх вэ. Ер нь Ёс зүй, дэгийн байнгын хороогоор цаашид энэ асуудлыг авч хэлэлцэх зүйл яригдсан уу?

- Ер нь УИХ-ын гишүүний ёс зүйн асуудлыг Монгол Улсын УИХ-ын тухай хууль, Улсын Их хурлын гишүүний ёсзүйн дүрэмд ёс зүйн зарчим, хэм хэмжээ, шаардлагуудыг тодорхой зохицуулж өгсөн байдаг. Эдгээрийг мөрдөж УИХ гишүүд нь нийгэмд зөв үлгэр дууриал үзүүлж байх тухайд манай байнгын хорооноос хичээнгүйлэн анхаарч ажилладаг. Хэрвээ УИХ-ын гишүүн дээрх хууль дүрмийг зөрчсөн нь тогтоогдох юм бол Ёс зүй, дэгийн байнгын хороон дээр хэлэлцэж, холбогдох арга хэмжээг цаг тухайд нь авч ажилладаг байгаа.

-Засгийн газрыг үйл ажиллагааг нь оновчтой, хурдан шуурхай явуулдаг болохын тулд Засгийн газрын гишүүдийг УИХ-ын гишүүдээс сонгодог болно гэдэг хуулийн өөрчлөлтийг хийгээд одоогийн Засгийн газрын бүх гишүүд УИХ-аас сонгогдсон. Гэвч энэ нь эрх мэдлийн хуваарилалтыг алдагдуулж байна. Засгийн газар нь УИХ-ынхаа дээр гарчихлаа гэдэг шүүмжлэлүүд гардаг. Та үүнд ямар байр суурьтай байна вэ?

-УИХ нь хууль тогтоох мөн хуулийн хэрэгжилтэд хяналт тавих үндсэн чиг үүрэгтэй институц. УИХ-аас Засгийн газрын гишүүд томилогдохоор энэ хоёр чиг үүргийг хэрэгжүүлэхэд зөрчил үүсэх үү, үгүй юу гэдэг асуудал гардаг. Энэ асуудалд бид улстөрийн онол номынх нь дагуу хандах хэрэгтэй. Үндсэн хуулиараа Монгол Улс парламентын засаглалтай улс. Парламентын засаглалтай улс орнуудад Засгийн газраа парламентаасаа бүрдүүлээд явдаг тогтсон жишигтэй. Засаглалын онол нь ийм юм. Иргэдийнхээ дийлэнх олонхийг итгэлийг авч сонгогдсон парламентын гишүүдээс засгийн газар бүрэлдэнэ. Ингэснээр тухай ард түмнийхээ сонголт, итгэлд тулгуурласан гүйцэтгэх засаглал бүрдэж, үйл ажиллагаагаа явуулах бүрэн эрхтэй болно гэж үздэг.

-Засгийн газрын гишүүд чуулган, байнгын хорооны хуралдаанд суудаггүй. Асуудлыг нь асууя гэхээр хариулдаггүй гэсэн шүүмжлэл гишүүдийн зүгээс гарч байсан шүү дээ?

Ёс зүй, дэгийн байнгын хорооноос УИХ-ын гишүүн чуулганы ажиллагаанд оролцох журмыг батлан гаргасан. Уг журамд УИХ-ын гишүүд байнгын хороо болоод чуулганы нэгдсэн хуралдаанд оролцох тухай, ирцийг бүртгэж байх тухай тодорхой заасан. Хуралдаанд оролцох үедээ Засгийн газраас оруулж ирсэн асуудлаар кабинетын зарчмаа барьж, нэгдмэл байр суурийг илэрхийлнэ. УИХ-ын гишүүн Засгийн газрын гишүүн нь хууль тогтоох үйл ажиллагаандаа онцгой анхаарч ажиллана гэсэн санааг агуулсан журам гарсан. Энэ журам Ёс зүй, дэгийн байнгын хорооны хуралдаанаар 2025 оны 1 дүгээр сарын 08 ны өдөр батлагдаж энэ өдрөөсөө мөрдөгдөөд явж байна.

Эх сурвалж "Өдрийн сонин" 2025 оны 02-р сарын 21 №035 (7647)



АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд analiz.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан бөгөөд мөн IP хаяг ил гарсан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэл бичих





Шинэ мэдээ

Төсвийн гүйцэтгэл болон Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ7 сар 1. 23:382024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл болон 2025 оны төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийв Улсын Их Хурлын Инновац, цахим бодлогын байнгын хорооны өнөөдрийн (2025.07.01) хуралдаан 16 цаг 52 минутад гишүүдийн 63.6 хувийн ирцтэйгээр эхэлж, гурван асуудал хэлэлцэхээр тогтов. Монгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл, Засгийн газрын 2024 оны санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан болон “Монгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл батлах тухай” Улсын Их Хурлын тогтоолын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Сангийн сайд Б.Жавхлан танилцуулга хийлээ. Монгол Улсын нэгдсэн төсвийн тэнцвэржүүлсэн орлого ба тусламжийн дүн 2024 онд 29 их наяд 670 тэрбум төгрөг, нийт зарлага ба цэвэр зээлийн дүн 30 их наяд 591 тэрбум төгрөг, нэгдсэн төсвийн тэнцвэржүүлсэн нийт тэнцэл 2 их наяд 451 тэрбум төгрөгөөр сайжирч, 920 тэрбум төгрөгийн алдагдалтай гарсан ба сүүлийн 3 жил дараалан төсвийн алдагдлыг үе шаттайгаар бууруулж ажилласан гэв. Mонгол Улсын нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл, Засгийн газрын санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд тус Байнгын хороонд харьяалагдах Монгол Улсын Тэргүүн шадар сайд бөгөөд Эдийн засаг, хөгжлийн сайд, Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын багцын нийт 51 байгууллагын төсвийн гүйцэтгэл, санхүүгийн тайланг нэгтгэн гаргасан байна. Улсын төсвийн гүйцэтгэлээр тус Байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын нийт зарлага болон цэвэр зээлийн дүн 211 тэрбум төгрөгийн гүйцэтгэл гарч, үүнээс урсгал зардалд 148.7 тэрбум төгрөг, хөрөнгийн зардалд 62.5 тэрбум төгрөгийг зарцуулжээ. Улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтаар 2024 онд тус Байнгын хороонд харьяалагдах 2 төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн 17 төсөл, арга хэмжээнд 122.5 тэрбум төгрөгийн санхүүжилтийг олгож, гүйцэтгэл 53.3 хувьтай гарсан гэв. Үргэлжлүүлэн Байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан, төсвийн гүйцэтгэл болон улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтын үр дүнд хийсэн аудитын дүгнэлтийг Монгол Улсын Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцуулав. Инновац, цахим бодлогын байнгын хороонд харьяалагдах төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын санхүүгийн нэгтгэсэн тайлан, төсвийн гүйцэтгэлд хийсэн аудитын талаар тоймлон танилцуулав. Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудын 2024 оны санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд 14 тайлан нэгтгэгдсэнээс 10 байгууллагын санхүүгийн тайланд дүгнэлт гаргаж, 3 байгууллагыг түүвэрт хамруулжээ. Өргөн нэвтрүүлэг хөгжүүлэх сан тайлант онд гүйцэтгэл гараагүй байна. Аудитаар төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн санхүүгийн нэгтгэсэн тайланд ‘’Хязгаарлалттай‘’, харьяа 5 байгууллагад “Өөрчлөлтгүй”, 5 байгууллагад ‘’Хязгаарлалттай‘’ дүгнэлт өгчээ. Тэргүүн Шадар сайд бөгөөд Эдийн засаг, хөгжлийн сайдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудын 2024 оны санхүүгийн тайланд 36 тайлан нэгтгэснээс 16 байгууллагын санхүүгийн тайланд дүгнэлт гаргаж, 19 байгууллагыг түүвэрт хамрууллаа. “Хөгжлийн банк” ХХК-д төрийн аудит дүгнэлт гаргаагүй гэв. Аудитаар төсвийн ерөнхийлөн захирагчийн санхүүгийн тайлан нэгтгэсэн тайланд ‘’Хязгаарлалттай‘’, харьяа 13 байгууллагад “Өөрчлөлтгүй”, 3 байгууллагад ‘’Хязгаарлалттай‘’ дүгнэлт өгсөн байна. Дээр дурдсан аудитын дүгнэлтээс үндэслэн анхаарал хандуулах дараах асуудлуудыг Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцууллаа. Төрийн үйлчилгээний e-mongolia цахим үйлчилгээний нэгдсэн порталыг санхүүгийн тайланд бүртгэх, цаашид хөгжүүлэлтийн зардлыг капиталжуулах асуудлыг шийдвэрлэх; Бүх нийтийн үйлчилгээний үүргийн сангаас олгосон санхүүжилт нь татаасны хэлбэрт шилжиж байгаад анхаарч тус сангийн үйл ажиллагаа, хөрөнгийн зарцуулалтад дүн шинжилгээ хийж, сангийн эх үүсвэрийг дэд бүтэц бүтээн байгуулалтад чиглүүлж, улсын төсвийн хөрөнгө оруулалтын ачааллыг бууруулах асуудлыг анхаарахыг танилцууллаа. Улсын төсвийн хөрөнгө оруулалт болон Бүх нийтийн үйлчилгээний үүргийн сангийн хөрөнгөөр бэлтгэсэн бусад эргэлтийн хөрөнгө дансанд бүртгэлтэй хөрөнгийг ашиглагч байгууллагад шилжүүлэх талаар үе шаттай арга хэмжээ авч ажиллах; Худалдан авах ажиллагаа болон Шилэн дансны тухай хуулийн хэрэгжилтийг бүрэн хангах болон төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын хэрэгжүүлсэн хөтөлбөр, хөтөлбөрийн үр дүн, чанар, тоон хэмжээг төсвийн гүйцэтгэлтэй уялдуулан хяналт шинжилгээ, үнэлгээ хийж баталгаажуулах шаардлагатай гэв. Төсвийн ерөнхийлөн захирагчдын эрхлэх асуудлын хүрээний байгууллагуудад хэрэгжүүлэх дотоод хяналтыг сайжруулах, төрийн аудитын байгууллагаас хүргүүлсэн шийдвэрийн хэрэгжилтийг бүрэн хангуулах үр дүнтэй арга хэмжээ авч хэрэгжүүлэхэд анхаарах хэрэгтэй байгааг Ерөнхий аудитор хуралдаанд танилцуулсан. Сангийн сайдын илтгэл, аудитын дээрх дүгнэлттэй холбогдуулан гишүүд асуулт асуух, үг хэлэх шаардлагагүй хэмээн үзсэн тус төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, холбогдох санал, дүгнэлтээ Төсвийн зарлагын хяналтын дэд хороонд хүргүүлэхээр шийдвэрлэв. Дараа нь Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Үндэсний баялгийн сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Нийгмийн даатгалын сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай, Эрүүл мэндийн даатгалын сангийн 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ. Улсын Их Хурлын гишүүн, Засгийн газрын гишүүн, Сангийн сайд Б.Жавхлан төслүүдийн талаар танилцуулсан. Цахим хөгжил, инновац, харилцаа холбооны сайдын багцын 2025 оны батлагдсан нийт төсөв 118.4 тэрбум төгрөгөөс 79.6 тэрбум төгрөг болж хөрөнгийн зардлаас 12.4 тэрбум төгрөг, урсгал зардлаас 26.5 тэрбум төгрөг нийт 38.9 тэрбум төгрөг буюу 32.8 хувь буурсан байна. Монгол Улсын хөгжлийн 2026 оны төлөвлөгөөнд туссан төрийн албаны реформын шинэчлэлийн хүрээнд багш, эмчээс бусад төрийн албан хаагчдын орон тоог 9 хувиар бууруулахаар төлөвлөсний дагуу салбарын хэмжээнд нийт 540 орон тоо батлагдсанаас 50 орон тоог бууруулахаар төлөвлөсөн гэлээ. Дараа нь Монгол Улсын 2025 оны төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төсөл нь Монгол Улсын Их Хурлын хяналт шалгалтын тухай хуулийн 23 дугаар зүйлд заасан шаардлагыг хангасан гэж дүгнэсэн талаарх аудитын дүгнэлтийг Монгол Улсын Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн танилцуулсан. Хуулийн төсөлд тус Байнгын хороонд хамаарах төсвийн хоёр ерөнхийлөн захирагчийн төсөвт төвлөрүүлэх орлогыг өмнөх төсвөөс өөрчлөлтгүй, зарлагыг 53.9 тэрбум төгрөгөөр бууруулахаар төлөвлөжээ. Байнгын хорооны хуралдаанаар энэхүү төслийг хэлэлцэн шийдвэрлэхдээ дараах асуудалд анхаарал хандуулахыг Ерөнхий аудитор С.Магнайсүрэн санал болгов. Төрийн албан хаагчдын тоог чиг үүргийн давхардал, ажлын байрны ачаалалд бүрэн шинжилгээ хийлгүйгээр нийгэм, эдийн засгийн нөхцөл байдалтай уялдуулан бүх ТЕЗ нарын орон тоог жигд 9 хувиар бууруулахаар тооцсон нь төрийн үйлчилгээний чанар хүртээмжийг бууруулж болзошгүй. Иймд ТЕЗ-д өөрийн хариуцсан салбартаа чиг үүргийн шинжилгээ, ажлын байрны ба бүтээмжийн үнэлгээг хийсний үндсэн дээр ажлын ачааллыг оновчтой хуваарилах зорилгоор харьяа байгууллагуудын орон тоонд зохицуулалт хийх эрхийг олгохыг анхаарахыг хүсэв. Төсвийн тодотголтой хамт өргөн мэдүүлсэн Улсын Их Хурлын тогтоолын төсөлд “2025, 2026 оны төсвийн жилд өндөр насны тэтгэвэр тогтоолгох болон хүндэтгэн үзэх бусад шалтгаанаар чөлөөлөгдсөн орон тоонд нөхөн томилгоо хийхгүй байх, шинээр ажлын чиг үүрэг, албан тушаалын орон тоо бий болгохгүй байх, ажлын байрны ачааллыг нягтруулах зэргээр цалин хөлсний зардлыг хэмнэх” гэж заажээ. Энэ нь чиг үүргийн судалгааг хийсний үндсэн дээр ажлын ачааллыг нягтруулж орон тоогоо зорилтот түвшин хүртэл нэгэнт бууруулсан байгууллагад сул орон тоонд нөхөн томилгоо хийхгүй байх нь тухайн байгууллагын хэвийн үйл ажиллагааг алдагдуулах, үндсэн чиг үүргээ хэрэгжүүлэх боломжгүй нөхцөл байдал үүсгэх эрсдэл байгааг анхаарч үзэхийг дүгнэлтээр санал болгожээ. Төсвийн ерөнхийлөн захирагч нар сул орон тооноос бусад цомхотголд орж буй албан хаагчдад Төрийн албаны тухай хуулийн 62.1.4-т заасны дагуу ажлаас чөлөөлөгдсөний 3 сарын цалинтай тэнцэх хэмжээний нэг удаагийн тэтгэмжийн зардал шаардагдахаар байгааг энэ хуулийн төслийн хэлцүүлгийн явцад гарц шийдэл олох хэрэгтэйг мөн дурдсан. Дээрх саналуудаас гадна төсөвт тодотгол хийх нөхцөл үүссэн тохиолдолд төрийн аудитын байгууллагаас аудитын үйл ажиллагааны үе шатны стандартын дагуу хянаж, дүгнэлт гаргахад цаг хугацааны хувьд хязгаарлагдмал байх тохиолдол байнга гарч байгааг анхааралдаа авч, дүгнэлт гарган Улсын Их Хуралд хүргүүлэх зохистой хугацааг Төсвийн тухай хуульд тусгаж өгөх шаардлагатай байгааг хэллээ. Байнгын хорооны эрхлэх асуудлын хүрээнд Улсын Их Хурлын гишүүн Ч.Номин, Ж.Золжаргал, Т.Мөнхсайхан нар асуулт асууж, ажлын хэсгээс хариулт, тайлбар, мэдээлэл авав. Дараа нь Байнгын хорооны гишүүд төсвийн тодотголтой холбогдуулан зарчмын зөрүүтэй санал гаргах шаардлагагүй хэмээн үзсэн тул холбогдох төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг явуулсан талаарх санал, дүгнэлтээ Төсвийн байнгын хороонд хүргүүлэхээр боллоо. Нийслэлийн цахим шилжилтийн төслүүдийн талаарх мэдээллийг нийслэлийн Засаг даргын орлогч Т.Даваадалай танилцуулсан юм. Улаанбаатар хотод 2025 оны байдлаар цахим шилжилтийн нийт 8 төсөл арга хэмжээ хэрэгжиж байгаа аж. Улаанбаатар хотын теле камерын нэгдсэн төв байгуулах, авто замыг бүрэн камержуулах төсөл хөтөлбөрийн хүрээнд нийслэлийн хэмжээнд шинээр байгуулагдсан нэгдсэн төв болон 9 дүүрэгт теле камерын хяналтын дэд төвүүдийг байгуулж, өндөр хурдны интернэтээр холбожээ. Төвийн 6 дүүрэг нь 40 гегабайт, алсын 3 дүүрэг 100 мегабайтын урсгалаар холбогдсон. Төслийн гүйцэтгэл 97 хувьтай байгаа гэв. Нийслэл дэх автозамын 176 уулзварын 150 дээр төсөл хэрэгжсэнээс 145 нь хэвийн ажиллаж байгаа юм байна. Харин цахилгааны болон шилэн кабелийн гэмтлийн улмаас 5 уулзвар дээр ажил үргэлжилж байгаа гэв. Камержуулсан 150 уулзвар дээр замын хөдөлгөөний 10 төрлийн зөрчлийг илрүүлдэг талаар танилцууллаа. Хоёр дахь төсөл буюу нийтийн тээврийн цахим шилжилтийн талаар мэдээлэл хийлээ. Улаанбаатар хотын хэмжээнд нийтийн тээврийн салбарын томоохон цахим шилжилтийг хийж байгаа хэмээн тодотгоод нийтийн тээвэрт зөвхөн картаар зорчих бус, олон улсын болон дотоодын бүхий л банкны картаар зорчих боломжтой болгожээ. Мөн аппликэйшн ашиглаж төлбөр төлөхөөс гадна шаардлагатай мэдээллээ авах боломжийг бүрдүүлсэн гэв. Нийтийн тээврийн парк шинэчлэлтйг хүрээнд хүн тоологч камер, зорчигч, жолоочийн хяналтын камер, жолоочийн зөрчлийн хянах, дотор хяналтын камерууд, бодит цаг хугацаагаар тухайн автобуснуудыг хянах урд, арын хяналтын камер гэх зэрэг 10-12 хяналтын төхөөрөмжөөр тоногложээ. Үргэлжлүүлэн нийслэлийн Засаг даргын орлогч Т.Даваадалай Улаанбаатар дата центр төслийг танилцуулах үеэр төслүүдийн төсөвт өртөг, хугацаа, зардлын тооцоо гэх зэргийг тодруулах шаардлагын хүрээнд мэдээллийг хойшлууллаа. Үүгээр өнөөдрийн хуралдаан өндөрлөсөн юм хэмээн Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газраас мэдээлэв.7 сар 1. 23:33Монгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл, 2025 оны төсвийн тодотголын төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Байнгын хорооны тогтоолуудыг баталлаа7 сар 1. 23:27Нийтээр тэмдэглэх баярын болон тэмдэглэлт өдрүүдийн тухай хуульд нэмэлт оруулах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэхийг дэмжлээ7 сар 1. 23:20“Нээлттэй парламент” дадлагажих хөтөлбөрт хамрагдсан оюутнууд батламжаа гардан авлаа7 сар 1. 23:15Нийгмийн даатгалын үндэсний зөвлөлийн гишүүнд нэр дэвшигчийн сонсгол боллоо7 сар 1. 23:11Монгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэлийг хэлэлцэж, Байнгын хорооны тогтоолын төслийг батлав7 сар 1. 23:05“Сэлбэ хотын бүтээн байгуулалтад олон улсаас босгосон 500 сая ам.долларыг үр ашиггүй хадгалсан” гэдэг үндэслэлгүй” гэв7 сар 1. 23:01Үндэсний их баяр наадмын бэлтгэл 80 хувьтай үргэлжилж байна7 сар 1. 22:57Үндэсний их баяр наадмын худалдаа, үйлчилгээний зөвшөөрлийн хүсэлтийг цахимаар авч эхэллээ7 сар 1. 22:53100 айлын уулзвараас Дарь-Эхийн уулзвар хүртэлх авто замыг хааж, шинэчилнэ7 сар 1. 22:51“Мишээл Экспо” орчмын явган хүний замын засвар, шинэчлэлийн ажлыг Үндэсний их баяр наадмаас өмнө дуусгана7 сар 1. 22:49Х.Цогцэцэг: Багахангай дүүргийн нэгдүгээр хороонд үерийн байгууламж, цэцэрлэг хэрэгтэй6 сар 30. 22:35“Эхлэл брэнд” ХХК-д 3150 ам.метр газрыг үйлчилгээтэй орон сууц зориулалтаар эзэмшүүлэх гэрчилгээг гардууллаа6 сар 30. 22:32Нархан хотхоноос “Home Plaza” хүртэл 430 метр нийтийн эзэмшлийн зам талбайг чөлөөлж, явган хүний замыг өргөтгөн, стандартад нийцүүлнэ6 сар 30. 22:30Дүнжингарав худалдааны төвийн авто замын урд эгнээг хааж, шинэчилнэ6 сар 30. 22:27Монгол Улсын 2024 оны нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэл болон төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийлээ6 сар 30. 22:24Монгол Улсын 2024 оны төсвийн гүйцэтгэл, 2025 оны төсвийн тодотголын төслүүдийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийв6 сар 30. 22:20Төсвийн тодотголын төслийн хоёр дахь хэлэлцүүлгийг хийж, Харьяатын тухай хуульд нэмэлт оруулах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэхийг дэмжлээ6 сар 30. 22:16Олон улсын парламентын өдөр өнөөдөр тохиож байна6 сар 30. 22:08Захиргааны хэм хэмжээний актаар хүний эрх, эрх чөлөөг хязгаарласан аливаа зохицуулалт тусгахгүй байхаар хуульчилжээ6 сар 30. 22:04Д.Амарбаясгалан: УИХ 2025 онд жендэрийн зөрүүтэй байдлын индексээр 20 байраар ахилаа6 сар 30. 22:01У.Хүрэлсүх: Манай охид дэлхийн дэд аварга болж гайхамшиг бүтээлээ6 сар 29. 21:53Нийслэлийн өдөр, даншиг наадмын үеэр 600 гаруй цагдаагийн алба хаагч ажиллаж байна6 сар 29. 21:38Нийслэлийн өдөр, даншиг наадмын үндэсний сурын харвааны эрхий мэргэнүүд тодорлоо6 сар 29. 21:36Сэлэнгэ аймгийн Сүхбаатар сумын Ц.Ганбаярын хээр даага түрүү магнай боллоо6 сар 29. 21:28Нийслэлийн өдөр, даншиг наадам хоёр дахь өдрөө их насны морьдын уралдаанаар үргэлжилж байна6 сар 29. 21:25“Хүрээ цам-Даншиг наадам 2025” шашин, соёлын наадмаар Очирваань бурхныг тахих ёслол боллоо6 сар 29. 21:23Төсвийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслүүдийн нэг дэх хэлэлцүүлгийг хийлээ6 сар 29. 21:20Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх “Хасын хүлэгүүд” багийнхныг хүлээн авч уулзлаа6 сар 27. 22:14
Эхлэл  Редакцын бодлого  Холбоо барих
ANALIZ.MN © 2025 он. Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан.