Тэд өөрсдийгөө яая гэж байна. Харин бидэнд олон тулгуурт бодлого чухал…


12-р сарын 8
14 цаг 34 минут

       Шатахууны хямрал хэвийн үзэгдэл болж байна. Байн байн шатахуун түгээх газрууд урт дараалалд дарагдах юу ч биш. Улсаараа нөөцгүй. Нөөцийн сав суулга ч байхгүй. Нефтийн ордуудтай атлаа энэ төслүүдийг алгассан. Алт, нүүрсний ордууд түшиглэсэн цөөн төслүүдээ л барьж авсан. Тэднийгээ ч зоригтойхон эхлүүлж чадахгүй асар их цаг хугацаа алдсан. Сүүлдээ энэ ужиг байдалдаа өөрсдөө дасаж эхэлж байгаа маань аймшигтай.

Тэгэхээр зориуд манай Төр нефтийн хараат байдлаас гарах бодлогоо хойш тавьсаар ирсэн гэж хардаж, хараан зүхмээр болох юм. Энэ сэдэв дээр мэргэжлийнхний дуу хоолой хаана ч хүрдэггүй, хүргэх замыг хаагдмал байдалтай байлгаж ирсэн юм уу ч гэмээр. Тийм атал “Орос ах нар минь…” гэж залбирч гүйдэг, уран зохиолын түвшний итгэл үнэмшилтэй этгээдүүд бүх сувгаар донгосож харагддаг.

Манайх ОХУ-аас шатахууны бүрэн хамааралд орсон энэ байдал өнөөдөр л бий болчихсон цоо шинэ нөцхөл байдал биш билээ. Үүнийг бид бүгд мэдэж байвч, энэ зовлонт байдалдаа аажмаар дасаж орхисон нь л хамгийн хүлцэшгүй явдал юм. Үүнийг зориуд хийж ирсэн хүмүүс бол төр засгийнхан. Аливаа Төр хамгийн эмзэг, хамгийн хүнд зовиураа ард түмэндээ ярьж, ард түмнийхээ зүрхэнд шингээж, хамт амьсгалж, хамт түүнийгээ ялахын төлөө улсаараа ажиллацгаадаг. Харин манай Төр бол хамгийн хөндүүр цэгээ аль болох тойрох, халгам үнэнээ нуух, мартагнуулах, түр зуурын бодлогуудаар гол зогоох аргачлалыг сонгож ирсэн.

Энэ нь одоо яаж ч зүтгүүлээд явахаа больж байна. Шууд утгаар хэлэхэд юм хуучнаараа явж болохоо байжээ л гэсэн үг шүү дээ. Орос өөрөө ямар байдалд байгаа билээ. Одоо Европын холбоо ба “Долоогийн бүлэг” Оросын газрын тосонд тавих шинэ хоригийг хэлэлцэж байна. Бүр далайгаар тээвэрлэхийг бүрэн хориглох асуудлыг хэлэлцэж байна. Тэдний газрын тосны экспортын 80 гаруй хувь нь далайн замаар тээвэрлэгддэг. Хэрэв энэ чиглэлд бүрэн хориг тавивал нөхцөл байдал яаж хүндрэх вэ. Экспорт нь багасна. Дагаад зах зээлийн зүй ёсны хямралууд эрчээ авна.

ОХУ-д нефть боловсруулах олон үйлдвэр нь халдлагад өртсөн. Төмөр замынх нь 4-5 шугам бөмбөгдөлтөд өртчихлөө. Одоо өөрсдөө АИ-92 бензинээ дотооддоо хязгаарлаж, зөвхөн гэрээт орнууддаа өгч байна. Байдал илүү хүндэрвэл юун гэрээт орнуудад шатахуун нийлүүлэх. Энэ бол яах аргагүй хүзүүн дээрх хатиг.

Хэдийгээр ОХУ-ын тал хүндрэлтэй байгаа ч Монгол Улсыг шатахуун нийлүүлэлтээр таслахгүй байх талаар байр сууриа хэдэнтээ илэрхийлсэн ч хүзүүн дээрх хэзээ мөдгүй хагарах хатиг маань хэвээрээ. Үүнийгээ тооцож бодлогоо боловсруулахыг, шинэ түншлэл, шинэ гарцуудыг чөлөөтэй нэвтрүүлэхийг манай сонин үргэлж уриалж байгаа.

Юутай ч БНХАУ-ын талтай хэлэлцээр хийж, ирэх сард 15,500 тонн АИ-92 автобензин нийлүүлэхээр тохиролцлоо. Үүний дагуу 2.5 мянган тонн дизель болон АИ-92 түлш Хөх хотоос манай руу тээвэрлэгдэж эхэлсэн байна.

Дэлхий ертөнц өөрөө амгалан биш байна. Орос Украины дайн эхлээд дөрвөн жил боллоо. Одоо бүр шатахууныг онилж дайтаж байна. Бүх юм хуучин маягаараа явахад хэцүү болсон. Бүх юм өөрчлөгдсөн. Одоо эрх баригчид гарч ирээд “ОХУ-аас бензин ирж яваа. Тэд бидэнтэй хийсэн гэрээгээ таслахгүй гэсэн шүү” хэмээх улиг болсон үгсээ давтахыг нь хараад хэн ч баяр баясал болж хүлээж авахаа байсан гэдгийг өөрсдөө ухаарах хэрэгтэй байна. Бид хэн нэгэнд найдах бус өөрсдөдөө найдах цаг ирсэн. Ах дүү Орос орон энэ тэр гэж элийрч байдгаа больж, өөрсдөө ажил төрлөө барьж аваад хийдэг болмоор байна. Ард түмэн арван жил баригдаж байгаа тэр үйлдвэрт чинь ч итгэхгүй болсон.

Шатахууны бизнесийг либералчлах ёстой болчихоод байна. Гэтэл бид дэлхий даяар тренд болоод удаж байгаа цахилгаан машинуудыг ч бүрэн нэвтрүүлж л чадаагүй сууж байна.

1989 оны дэлгүүрийн лангуун дээрээ давснаас өөр юмгүй болж байсан хямралаас яаж гарсныг одоогийн зарим залуу дарга нар мэдэхгүй байх.

Зөгий хөтөлбөр гэж тэр үед явуулсан. Зөгий болгон үүрэндээ цэцгийн тоостой ирдэг. Түүн шиг иргэн бүр улсдаа, орон гэртээ жижиг сажиг ч болов бараатай, хүнс хоолтой ирэхийг даатгаж бүгдэд нь гадаад паспорт өгөөд явуулсан. Үүний ачаар гуравхан сарын дараа тэр үеийн нэршлээр “тохиролцооны дэлгүүр”-үүд хүнсэндээ дарагдаад, лангуу нь хуга үсэрч байлаа. Идэж уух, өмсөж зүүх, үзэж харах юмс, цахилгаан бараа гээд байхгүй байсан бүх юмыг олж ирж байсан туршлага байна. Энэ үеийн эрх баригчид, иргэд биднээс хамаагүй илүү эх оронч байжээ.

Одоо бид юун дээр ч нэгдэж чадахаа байсан. Шатахуун дээрээ ч Төрөөр залуурдуулсан хэвээр. Үнэндээ Орос, Хятад, Казахстан, Солонгос, Япон гээд бидний дипломат харилцаатай орнууд дэлхийгээр дүүрэн байхад цастай утаатай хонхортоо шатахууны хомсдолд орчихоод, хоосон сав шиг сайдынхаа худал үгэнд хууртан өдөр хоног өнгөрөөж суудаг улс болчихсоноо харах тусам уур хүрээд байна.

Монгол Улсын шатахууны хэрэглээ хурдацтай өсөж байна. Статистикаас харвал өнгөрч буй оны эхний найман сарын байдлаар Монгол Улс 77992 ширхэг суудлын автомашин импортолсон. Энэ хэрээр шатахууны хэрэглээ нэмэгдсэн гэсэн үг шүү дээ. Төр өнөөдөр нөөцийн сав суулга яриад л сууж байна. Суурь юмаа ерөөсөө барьж авдаггүй алдааг шинэ Засгийн газар ч давтаад байна. Оросын дотоодын улс төр-эдийн засаг туйлын эмзэг, туйлын тогтворгүй байхад “Бид ах нартай бензин нийлүүлэх гэрээгээ найдвартай хийчихсээн” гээд хийсээд давхиад байх юм.

Москвагийн хараат байдлаас гарах тухайтад илүү төвлөрч ажиллах ёстой гэдгийг яагаад дорвитой хэлэлцэхгүй байгаа юм. Монголчууд өдөржин шөнөжин сошиалдаа хэрэлдэж суудаг болсны нэг шалтгаан энэ шүү дээ. Хараат байдлын бичигдээгүй зовлон л бүхий л эд эс рүү минь нэвширч байна гэсэн үг. Аргагүй шүү дээ, манайд бензиний үнэ нэмэгдэхэд л дагаад гол нэрийн бүх бараа бүтээгдэхүүний үнэ өсдөг жишиг нэгэнт тогтсон. Гэтэл урд хөрш маань цахилгаан машиныг илүү хямд, илүү хүн бүрд хүртээмжтэй болгох бодлого явуулж байна.

 

СЭТГҮҮЛЧ Б.ГАНЧИМЭГ

Эх сурвалж: DNN.mn


АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд analiz.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан бөгөөд мөн IP хаяг ил гарсан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэл бичих





Шинэ мэдээ

11-11 төв Гаалийн байгууллагын хууль бус үйл ажиллагаатай холбоотой мэдээллийг хүлээн авах шугам нээжээ1 цаг 16 минутын өмнөТэд өөрсдийгөө яая гэж байна. Харин бидэнд олон тулгуурт бодлого чухал…1 цаг 28 минутын өмнө“Жавхлант”, “Шивээ толгой” ашиглалтын тусгай зөвшөөрлийн асуудлаарх нотлох баримтуудыг шинжлэн судалж байна3 цаг 50 минутын өмнөЕрөнхий сайд Г.Занданшатар “СОР17” олон улсын бага хурлын бэлтгэл ажилтай танилцав5 цаг 14 минутын өмнөАИ-92 автобензиний импорт, тээвэрлэлтийн нөхцөл байдал5 цаг 22 минутын өмнөОюутолгойн бүлэг ордын ашиглалтын талаарх нотлох баримтыг шинжлэн судлах УИХ-ын Хянан шалгах түр хорооны сонсгол эхэллээ6 цаг 8 минутын өмнөЕрөнхий сайд Г.Занданшатар Цаг уур, орчны шинжилгээний газарт ажиллалаа6 цаг 13 минутын өмнөАюулт үзэгдэл, ослын 97 удаагийн дуудлагаар үүрэг гүйцэтгэжээ6 цаг 15 минутын өмнөБенинд төрийн эргэлт хийх оролдлогыг таслан зогсоожээ6 цаг 28 минутын өмнө“…Ерөнхий сайд гаалийн цагдаа нарын байгуулсан мафийн сүлжээтэй улам нарийн танилцах хэрэгтэй”6 цаг 42 минутын өмнөОюу толгойгоос 16 жил өр “олборлолоо”, одоо ашиг олох ганц л гарц байна6 цаг 46 минутын өмнөЭдийн засгийн эрх чөлөөний тухай хуулийн төслийг энэ сард багтаан УИХ-д өргөн барихаар ажиллаж байна6 цаг 53 минутын өмнөУИХ-ын 2025 оны намрын ээлжит чуулган: Хэлэлцэх асуудал, тов, дараалал 2025.12.08-12.126 цаг 57 минутын өмнөЦаг агаар: Улаанбаатарт өдөртөө 12 хэм хүйтэн7 цагийн өмнөГ.Занданшатар: “Танилын бараа”, “Онцгой шугам” гэх авлига суурьтай, арын хаалганы үйлдлээ таслан зогсоо12 сар 5. 15:59Дунд ангийн хичээлийг цахим хэлбэрээр үргэлжлүүлнэ12 сар 5. 15:4718 сараар тэтгэврийн зээл авсан ахмадуудын зээлийн хугацааг 36 сар хүртэл сунгахаар ойлголцлоо12 сар 5. 15:42Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн Гэгээн Ширээт Улсад хийсэн төрийн айлчлал өндөрлөлөө12 сар 5. 15:36Гэр бүлийн тухай болон Гэр бүлийн хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн төслүүдийг анхны хэлэлцүүлэгт шилжүүлж, УИХ-ын гишүүн Н.Наранбаатарыг ТБХ-ны даргаар сонгов12 сар 5. 15:34Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Ватиканы Апостолын архив, номын санд зочиллоо12 сар 5. 15:31Хоббигоороо бүтээсэн миний түүх12 сар 5. 12:32Оюу толгойг гэрээлэхдээ “Онтрэ”-г яагаад үлдээснээ С.Баяр сонсголд очиж ярих ёстой12 сар 5. 10:48УИХ-ын 2025 оны намрын ээлжит чуулганы нэгдсэн хуралдааны 2025 оны 12 дугаар сарын 05-ны өдрийн ирцийн мэдээ12 сар 5. 10:41"Чингис хаан" үндэсний музей Ватиканы Апостолын Номын сантай хамтарна12 сар 5. 9:58Путин, Моди нар албан бус уулзалт хийжээ12 сар 5. 9:52Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Пап Францисын гэгээн дурсгалыг хүндэтгэлээ12 сар 5. 9:47Хөвсгөл нуур, Туул, Орхон голд мөс цөмөрсөн дуудлага зонхилон бүртгэгдсэн байна12 сар 5. 9:44Гэр бүлийн хууль тогтоомжийг боловсронгуй болгоно12 сар 5. 9:10Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх Гэгээн Ширээт Улсын төрийн тэргүүнтэй уулзлаа12 сар 5. 9:06Цаг агаар: Улаанбаатарт өдөртөө 10 хэм хүйтэн12 сар 5. 9:03
Эхлэл  Редакцын бодлого  Холбоо барих
ANALIZ.MN © 2025 он. Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан.